Kan de korsa sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • January 2007
    • 104

    Kan de korsa sig?

    Hej!

    Jag har ett gäng Archocentrus spilurus där ett par har bildats i gruppen som leker för tillfället.

    Gruppen (15 stycken) består av nästan bara honor som nyss fått lekdräkt.
    Problemet är att jag bara har en hane som är stor och leksugen, och han har valt ut sin tjej redan, vilket har resulterat i att de andra spilurushonorna flörtar med en liten carpintis jag har i brist på annat. Carpintisen är bara ca 10 cm.

    De är inte aktiva hela tiden, spirulus och carpintisen, men de gräver gropar och har sig tillsammans emellanåt.

    Är det så att de kan korsa sig, och hur stor är sannolikheten i så fall?

    Mvh/Helena
    /Helena

    Min Zoon
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    #2
    Jag tror inte sannolikheten att de skulle få kläckta yngel är så stor men fullborda en lek är nog fullt möjligt. Tror heller inte att det sker med tanke på att det är så många Spilurum i övrigt i karet. Dock är det inte helt ovanligt att olika arter håller på så där i brist på annat så att säga.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Valkommen till forumet!

      H. carpinte och A. spilurus verkar sta ganska langt fran varandra om man ska tro de senaste ronen (Concheiro Perez et al in press). Ungefar som zebraciklid och eldbuk. Zebraciklid och eldbuk far steril avkomma. Samtidigt sa ser man ju om de parar ut "fel" och man kommer se pa ynglen att de ar hybrider. Odlar du inte sa spelar det ingen som helst roll enligt mig. Risken finns nog, men den ar inte lika stor som mellan vissa Archocentrus.

      Spilurus blir nog ensam i ett eget slakte i framtiden (rimligen Cryptoheros). Den verkar inte vara speciellt nara slakt med de andra Archocentrus/Cryptoheros som grupperar sig fint tillsammans med en massa klassiska Parachromis och Amphilophus.

      Fast man ska inte tro allt man laser...
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Flykt
        Användare
        • January 2007
        • 104

        #4
        Okej! Tackar så mycket för svaren.

        När jag startar om karet då jag ska sätta i BTN så ska jag sälja av spirulum, bara behålla det nuvarande paret. Då kommer "problemet" nog försvinna. Har vidare två till carpintisar till, men så små ännu att de inte börjat visa intresse för lek ännu. Slutligen vill jag ju ha två par av var sin sort.

        Mvh/Helena
        /Helena

        Min Zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...