blanda discus grupp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    blanda discus grupp?

    Hejsan, nu börjar det snart bli dags att skaffa fler discusar.
    Då kom jag på frågan...

    Är det ok att blanda discus hur som helst?

    Ex, röd/turkos med blue diamond med marlbro red med solid turkos osv....

    Om inte, varför? Är det etniskt eller går vissa inte ihop helt enket eller är det för parbildningens skull eller blir någon lättare utmobbad pga "konstiga" färger m.m.

    Mvh /Jim
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Du kan blanda hur du vill så länge dom inte drar upp en massa yngel för då kan det bli svårt att bli av med dessa,en annan sak som talar mot är att om du skulle få yngel och släper ut dom på marknaden blir dom olika typerna ej rena linjer viilket ej är rasen till nytta.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Det anses idag av de flesta som håller på med diskus att det är ok att blanda i princip hur som helst. Sen om du vill få bra avkomma av detta så e det klart att man förmodligen måste blanda med viss eftertanke för att de, för akvaristen gynsamma generna skall behållas i nästa generation. Det är alltså en viss typ av historisk acceptans och folk kommer förmodligen inte titta snett på dig, iallafall inte de flesta. Men är det rätt? Nej, enligt mig egentligen inte!

      ((Etniskt lär det inte vara, men etiskt kanske ))
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Du kan blanda om du vill få fram bra lekpar med bra lekapr menar jag att man bör inte odla i för många generationer av inavel,jag skulle själv gärna blanda från olika kullar för och få fram bra avelspar,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Det gällde ej olika kullar utan färger om jag har förståt det hela och då skall man ej blanda(Personlig åsikt).Man bör eftersträva rena linjer.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • nicklas_wijkmark
            Användare
            • February 2006
            • 46

            #6
            Hej!

            Det går bra att blanda. Trots färgvariationerna rör sig det hela förmodligen om samma art, eller kanske snarare hybrid (svårt att säga med de framavlade färgvarianterna). Personligen tror jag inte att diskusarna bryr sig om de andra fiskarna i stimmet har andra färger. Jag har i alla fall aldrig sett några sådana tendenser. Att korsa olika färgvarianter borde så vitt jag ser det inte ge svagare avkomma (kanske till och med tvärtom eftersom risken för inavel då är minimal), men som sagt, det kanske blir svårt att sälja av dem då... Alltså: gör som du vill. I mina ögon är detta mer en smakfråga.

            MVH
            /Nicklas
            www.wijkmark.com
            http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #7
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Du kan blanda om du vill få fram bra lekpar med bra lekapr menar jag att man bör inte odla i för många generationer av inavel,jag skulle själv gärna blanda från olika kullar för och få fram bra avelspar,Mvh Ann-Mari

              Då har du missat en sak, big time Ann-Mari.

              Att få fram nya varanter av diskus såsom golden pidgeon snake, leopard snakeskin osv sker ju enbart med sk. inavel. Grovt enkelt förklarat alltså att man tar två olika färgvarianter och avlar på dessa ett X antal generationer. För varje generation uppkommer en allt närmare mönster eller färg man eftersträvat om man urvalsodlar strikt. Tillslut har man skapat en egen stam och kan på så vis få fram nya färgvarianter.

              Därför tycker jag det är lite konstigt när man säger "korsar" olika diskus då det från grund och botten handlar om samma art. Genetik är något som jag tycker är extremt kul med diskus, då jag fårr lära mig otroligt mycket via nätet. Just nu har jag ett par Santarem/cobalt som går med yngel och inte tusan vill jag kalla ynglen för hybrider eller bastarder. Tvärtom, med olika föräldrar kan man garantera att de två inte är syskon. Om nu någon skulle vara så nojjig över inavel, vilket jag tror är en stark överdrift Som Nicklas säger.
              Mvh Alex

              Kommentar

              Arbetssätt...