Batterivatten = destilerat vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #16
    10microsiemens/cm är inte så himla illa. Det är inte som destillerat vatten, men har man ett svartvattenakvarium så är det nånstans från där och upp till cirka 150uS/cm) man siktar. Frågan är förstås om det finns några non-joniska föroreningar (oljor, t.ex) i sånt vatten.
    Ring tillverkaren och fråga om det är farligt att dricka deras batterivatten! (är vattnet livsmedelsklassat så duger det åt fisken också)

    Kommentar

    • Micke M
      Användare
      • November 2006
      • 116

      #17
      Åkte till Akvariekällaren i Örebro idag och hittade färdigblandad buffervätska från Aquamedic. Köpte pH 4 och 7, billigare än bufferpulvret från ClasOhlsson. Enligt säljaren ska man kunna använda samma buffer många gånger innan den är förbrukad. Framgår dock inte HUR länge den håller sig.
      Pulvret man blandar själv från ClasOhlsson kan väl bara användas en gång, sen är den förbrukad, om jag förstått det hela rätt..? Ska dock prova att blanda den med "batterivatten" för att se vad som händer, nu när jag har en säker buffer att jämföra med. Det avjoniserade batterivattnet i sig, utan buffer, verkar galet instabilt! Har mätt några gånger på skoj nu och får olika värden hela tiden, allt mellan 6,3 och 7,4. Och det är inte pH-mätarn som är paj. I akvarievatten, kranvatten och buffer får jag samma värde gång på gång.


      Så nu kan jag sluta leta destvatten och ägna mig åt annat ett tag, tack för alla tips och råd ändå!

      Mvh micke
      Senast redigerad av Micke M; 18 February 2007, 02:13.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        Ursprungligen postat av Micke M
        Det avjoniserade batterivattnet i sig, utan buffer, verkar galet instabilt!
        Det är ett bra tecken. Det betyder att det är mycket svagt buffrat, dvs att bikarbonaten, som stabiliserar pH i naturliga vatten, är borta.

        Kommentar

        Arbetssätt...