Batterivatten = destilerat vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • November 2006
    • 116

    Batterivatten = destilerat vatten?

    Behöver destilerat vatten till att blanda bufferlösning att kalibrera pH mätarn med. Men numera verkar det aldrig stå "destilerat vatten" på flaskorna på mackarna, utan "batterivatten" istället. Enda info på flaskorna är att det är avjoniserat vatten för batterier och ångstrykjärn. Min fråga är alltså om detta är exakt samma sak som vanligt destilerat vatten, eller har de kokat ihop nåt annat vatten för batterier?

    Mvh Micke
  • Gäst

    #2
    Ja det är samma sak batterivatten och destvatten.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Avjoniserat vatten är INTE samma sak som destillerat vatten. I avjoniserat vatten har man ersatt kalcium med natrium (dvs salt) via en jonbytare, medan i destillerat vatten har man helt avlägsnat alla joner. Vatten som erhålls via en reverse osmosis (RO) anläggning är ungefär som destillerat vatten, men avjoniserat är av betydligt lägre kvalitet (och betydligt billigare att framställa).
      Jag vet inte hur avjoniserat vatten funkar för att kalibrera pH prober - väldigt mycket beror på ifall de fällt ut allt bikarbonat eller inte. Du skulle kunna testa att mäta KH på det avjoniserade vattnet. Är inte KH nära noll så kan det påverka vilket pH det blir i bufferten.

      Kommentar

      • Micke M
        Användare
        • November 2006
        • 116

        #4
        Där ser man. Nån som vet var man kan köpa vanlig destvatten då? Verkar försvunnit från mackarna och ICA.
        Mekonomen eller ClasOhlsson kanske... Ska kika.

        Bufferpulvret i sig är ju skammligt skitdyrt, så det känns onödigt att sabba det med fel vatten.

        Tack för hjälpen iaf!

        Mvh Micke

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Apoteket har nog destillerat vatten, men det är garanterat svindyrt. Du känner ingen som har en RO anläggning till akvariet?

          Kommentar

          • panna
            Användare
            • December 2004
            • 233

            #6
            Bltema har, 4 L. 4 l 36-1769 34,90 . mvh. Jouni

            Kommentar

            • Micke M
              Användare
              • November 2006
              • 116

              #7
              biltema.... hm.. Känns som man lika gärna kan chansa med avloppsvatten då

              Ska höra med batterigubben på jobbet vad vi har till truckarna. Det finns en anläggning där som vi vattnar el-truckarna med en gång i veckan.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                De flesta simhallar har buffrade vätskor med fixerade ph värde från 4 till 9 tror jag.
                Ring eller knalla in och beskriv dit problem. Vem vet, träffar du på en trevlig kuf så kanske han fixar fram en pyts
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Micke M
                  Användare
                  • November 2006
                  • 116

                  #9
                  Jo, det är ju också en möjlighet. Men att det ska vara sånt bök att få tag på lite vanligt jä..a vatten! Har kollat ClasOhlsson, Swedol, Mekonomen, OKQ8, Statoil och Maxi, men icke.. För ett par år sen fanns det på vilken mack som helst. Ska kika på Apoteket med, annars får det väl kanske bli Biltema, även om jag inte tror att det innehåller mer destillerat vatten än "batterivattnet" som säljs på alla andra ställen. Biltema har en förmåga att inte göra nånting rätt har jag lärt mig.
                  Finns väl kanske på ELFA, dom har ju allt. Men det känns ju inte lite larvigt att beställa vatten på nätet....
                  Det finns väl massor av folk som behöver kalibrera Ph-mätare här? Var köper ni destvatten?!

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    Hör med polisen om dom inte har någon destillationsapparat du kunde få köpa

                    Kommentar

                    • palm
                      Användare
                      • August 2006
                      • 114

                      #11
                      Annars ä ju en vanlig kondenstumlare en bra standard utrustning som tillverkar destillierat vatten.
                      /palm
                      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej.
                        Gör en mini destilator själv av en glasflaska med skuvkork.Borra ett hål på 5m/m för slang,fyll halva med vatten och ställ den i en kastull med vatten och på spisen,Sen drag slangen bort för kylning så får du dest.vatten.
                        mvh Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • ICC
                          Användare
                          • May 2006
                          • 243

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke M
                          Jo, det är ju också en möjlighet. Men att det ska vara sånt bök att få tag på lite vanligt jä..a vatten! Har kollat ClasOhlsson, Swedol, Mekonomen, OKQ8, Statoil och Maxi, men icke.. För ett par år sen fanns det på vilken mack som helst. Ska kika på Apoteket med, annars får det väl kanske bli Biltema, även om jag inte tror att det innehåller mer destillerat vatten än "batterivattnet" som säljs på alla andra ställen. Biltema har en förmåga att inte göra nånting rätt har jag lärt mig.
                          Finns väl kanske på ELFA, dom har ju allt. Men det känns ju inte lite larvigt att beställa vatten på nätet....
                          Det finns väl massor av folk som behöver kalibrera Ph-mätare här? Var köper ni destvatten?!
                          Hör med företag som jobbar mot laboratorier. Själv jobbar jag på ett VA-verk och jag vet att vi köper dest-vatten till våra intrument på labbet. De vi anlitar oss utav heter Alcontrol. Kolla Gula Sidorna efter Alcontrol, så bör du samtidigt få upp "liknande företag". Sen kan jag däremot inte svara på om de säljer till privatpersoner, eller enbart till förtag.
                          //Ola

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

                            #14
                            Ursprungligen postat av palm
                            Annars ä ju en vanlig kondenstumlare en bra standard utrustning som tillverkar destillierat vatten.
                            /palm
                            Problemet med kondenstumlarvatten är att det innehåller tvättmedel. Ta en lukt på det - det luktar ängsblommor

                            Luftavfuktare med slingor i titan eller rostfritt, inte koppar, producerar dock användbart vatten.

                            Annars kanske man skulle skaffa en sån här:


                            Nå, mer seriöst så kostar en RO-anläggning från cirka 1500:- och uppåt, och producerar acceptabelt vatten.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Passa er för dunkar på vissa mackar Jag har själv aldrig läst riktigt på dunkarna man köper och fick faktist svar varför jag tagit för givet. att destvatten och batterivatten varit samma sak. Ett par av dunkarna i fiskrummet stod det Dest Dest och i små bokstäver eller batterivatten.!! när man sedan läste allt så stod skrivet avjoniserat vatten och 10mikrosiemens.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...