Ytterfilter tips ???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • February 2007
    • 86

Ytterfilter tips ???

Nån som har nåt bra tips & råd till ett ytterfilter. Skall sitta i ett 222L kar....Märke ???.... Räcker det med ett ytterfilter till ca 20 malawisar?... För att kunna förse dom med syre ? Eller måste man ha nåt innerfilter oxå ?

// Magnus
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • September 2006
    • 304

Eheim gör bra ytterfilter, det är det enda jag vet.
    MVH

Kommentar

• JimmyBoy77
      Användare
      • October 2005
      • 15

Skulle satsa på ett EHEIM ytterfilter eftersom de är tysta och av bra kvalité.
      Enda nackdelen är att de inte är direkt billiga.
      Du kan sätta spridarröret uppe vid ytan, då borde du få tillräcklig rörelse på ytan dvs syre i vattnet. Har läst att man ska ha minst dubbla volymen / timme i malawikar, alltså måste du ha ett filter med minst 444l/h i kapasitet.

En annan fördel med ytterfilter är att du bara behöver rengöra filtret 2 ggr per år.

//Jimmy

Kommentar

• MagArne
        Användare
        • December 2006
        • 263

Det går bra att köra med enbart innerfilter med så du behöver inte stirra dig blind på ytterfilter. Eheim 2048 eller 2252 skulle säkert fungera bra till ditt 222L kar.

Av egen erfarenhet så lönar det sig att köpa rejäla kvalitetsprylar. Så för min del blev det ett Eheim innerfilter istället för att köpa ett billigt ytterfilter. Smaken är som baken, så kolla runt vad som finns och hör andras åsikter.

Kommentar

• *Ulrica*
          Användare
          • January 2007
          • 290

Jag har ett Fluval 305 till mitt 220-liters och det är jättebra! Låter mindre än en dator och mycket lätt att sköta. Dessutom billigare än Eheim. Det pumpar 1000 liter i timmen och är för kar upp till 300 liter.

Kommentar

• Jarnis
            Användare
            • November 2005
            • 415

Ursprungligen postat av Snurbo
            Nån som har nåt bra tips & råd till ett ytterfilter. Skall sitta i ett 222L kar....Märke ???.... Räcker det med ett ytterfilter till ca 20 malawisar?... För att kunna förse dom med syre ? Eller måste man ha nåt innerfilter oxå ?

// Magnus
            Eheim är ett erkänt bra märke, tysta, pålitliga och det går relativt enkelt att få tag på reservdelar om det skulle behövas. Nackdelen är kanske priset som ligger lite högre än genomsnittet. Ytterligare en sak att tänka på när du ska köpa ytterfilter är att kolla om det ingår filtermaterial eller inte. Majoriteten av Eheims filter levereras utan filtermaterial och det betyder alltså att det tilkommer lite kostader innan du kan köra igång. Har både Eheim och TetraTec-ytterfilter (Tetra). TetraTec EX1200 är ganska billigt, innehåller filtermedia och åtminstånde mitt ex är tyst, jag kan rekommendera det.

Om jag var du skulle jag köra både ett ytter- och ett innerfilter. Om du rengör ett filter i taget så bevarar du bakteriekulturerna i akvariet vilket är nog så viktigt. Det ev extra flåset du får i karet är inget negativt för Malawi, snarare tvärtom.

Hur ofta du behöver rengöra dina filter beror helt och hållet på hur och hur mycket du matar, om du har växter, malar som producerar mycket skit osv... Tips, stäng av dina filter när du matar och låt dom vara avstängda typ 10 minuter så att inte maten sugs direkt in i filtermattorna. Men glöm INTE att sätta på dom igen...
            Micke

Kommentar

• Thor
              Användare
              • January 2007
              • 106

hej
              köpte själv ett tetratec EX1200 sist och är helnöjd
              all filtermedia medföljde oxå =)

Kommentar

• MalawiMannen
                Användare
                • March 2005
                • 207

Hejsan
                Vad dom andra skrivit har jag just nu läst
                Du bör i komma upp i alla fall 5 ggr din kar storlek
                Dom vill ha mkt fart i karet o sen är det bra för dom gräver en hel del
                www.very-important.se
                Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
                Kika in vet jag

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Jag tycker du köper dig ett Eheim 2217 och fyller den med den så kallade Eheim packningen, lite makaroner och efhi substrat så har du ett riktigt bra biologiskt filter. Ja, Eheim är lite dyrare men det ligger i sakens natur att ett företag som jobbar med genomtänkta lösningar och som är noga med att tillhandahålla reservdelar till sina produkter är lite dyrare.

För mig betyder prylarna minst i denna hobby, det vill säga att de skall dras igång och gå år ut och år in utan att hitta på hyss så jag kan fokusera på det som är viktigt, själva karet och fiskarna. Betalar gärna lite mer för att få produkter jag vet att jag kan lita på, speciellt om ma skall ha det hemma, har man lokal och vill ha lite mer kostnadseffektivitet är det en annan femma, då kanske man kan kompromissa lite. Har numer endast Eheim filter och 2 st av nämnda 2217 filter som alltid funkat smärtfritt och tyst, en gång bröt jag av utblåspipen på ena filtret, snabb beställning på nätet bara så var det fixat.

Iställer för att spekulera i alla filter som finns på marknaden köp en Eheim gärna Classic serien, välbeprövade saker som funnits hur länge som helst och som ej behövt redesignas över tiden eftersom en bra produkt är en bra produkt.

Näe, jag är inte sponsrad av Eheim .

Mvh Jari

Kommentar

• Thor
                    Användare
                    • January 2007
                    • 106

Eheim 2217 classic

Watt 20
                    Pumpeffekt 1000 liter
                    Filtervolym 6 liter
                    Filtermedia medföljer inte

Watt 21
                    Pumpeffekt 1200 liter
                    Filtervolym 12 liter
                    Filtermedia medföljer

+
                    kranar finns på slangar
                    tryckpump som startar häverteffekten
                    alla filter ligger i korgar /snabb rensning

Kommentar

• judas
                      Användare
                      • October 2005
                      • 33

Jag hade 2st Fluval för några år sedan. Kommer inte ihåg modellen. De var tysta, men var förb...at krångliga att koppla ihop "slanglås" & själva filtret vid rengörning.

Jag skulle därför inte rekommendera Fluval. Nu har jag iofs sett nyare modeller som kanske är enklare.

Kommentar

• MagArne
                        Användare
                        • December 2006
                        • 263

Jag fick med ett fluval 404 till mit beganade 450l kar. Ingen större hitt då jag också hade problem med att få dit slangarna. Det slutade med att jag skaffade ett Eheim 2252 innerfilter och det är jag mycket nöjd med. Jag skulle iof vilja köra med dubbla 2252 men det får vänta tills jag får pengar över.

Kommentar

• *Ulrica*
                          Användare
                          • January 2007
                          • 290

Det är de där GAMLA Fluval-filtrena. Den NYA 05-serien (205, 305, 405)är bättre. Jättelätt att sätta på, ta av och så med slangar och kopplingar. Vacumseal så att man kan ta en snabbtitt i filtret om det skulle behövas...

Kommentar

• Snurbo
                            Användare
                            • February 2007
                            • 86

Ursprungligen postat av *Ulrica*
                            Det är de där GAMLA Fluval-filtrena. Den NYA 05-serien (205, 305, 405)är bättre. Jättelätt att sätta på, ta av och så med slangar och kopplingar. Vacumseal så att man kan ta en snabbtitt i filtret om det skulle behövas...
                            Ska nog ta & kolla på Fluval 305....

Kommentar

• Snurbo
                              Användare
                              • February 2007
                              • 86

Tack för alla tips !!!!.... Mkt bra med ett sånt här forum... Man får verkligen många tips =)

// Mvh Magnus

Kommentar

Arbetssätt...