Vad ska jag göra med en sjuk guldbarb?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klara
    Användare
    • December 2006
    • 13

    Vad ska jag göra med en sjuk guldbarb?

    Hej,

    jag har fyra stora (minst tre år gamla) guldbarber i min sällskapsakvarium bland andra fiskar. En av barberna fick ett jättestort rött sår på sidan, nära till stjärten. Jag satt in tabletter (JBL Furanol , verksamt ämne:Nifurpirinol) mot bakteriesjukdomar för att stoppa sjukdomen. Jag vet att fisken borde ha sätts in i en karantän, men jag har ingen sådant, tyvärr.
    Den äter och simmar som vanligt trots såret som bara blev ännu större och andra barber nafsar det ibland...Nu gör jag ett vattenbyte och gör jag en paus och sedan kanske provar jag ett annat medicin,Sera baktopur. Gör jag rätt eller kanske hopplöst att kunna rädda barben? Tror ni att detta hjälper eller skall jag ta bort den stackaren(avliva)?
    Mvh,Klara
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Det är nog enklast att fånga upp stackarn och förpassa den till fiskhimmelen.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Jag tycker du ska köpa nya. Gamla avdankade guldbarber är aldrig roligt att ha.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Pastorn58
        Användare
        • March 2005
        • 43

        #4
        det aldrig kul när en fisk blir sjuk men det är bättre att ta bort den
        Håkan Eriksson

        Kommentar

        • klara
          Användare
          • December 2006
          • 13

          #5
          Tack för svar av er. Jag insåg också att det var bäst, den är borta nu. Jag gjorde vattenbyte och fiskarna fick lite fishtamin också. Hoppas bara att de smittades ej.
          Mvh,Klara

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • April 2002
            • 897

            #6
            Ursprungligen postat av Robin
            Jag tycker du ska köpa nya. Gamla avdankade guldbarber är aldrig roligt att ha.
            Är man avdankad för att man blivit tre år? Översatt till människoår borde ju du vara lastgammal nu?
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            Arbetssätt...