Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Lite tråkigt för jag skulle nog vilja påstå att de absolut bästa odlarna (av såväl naturliga arter som genom ursvalodling etc.) hittar man utan tvekan i Asien. Av dom finns det mycket att lära - däremot har de ju en lite annan kulturell intällning till djur i Asien än vad vi har här.
    Så se till att lära er odling av asiaterna, men överför det sedan till europeisk kultur så kommer man att bli framgångsrik vad gäller fiskodling
    ja nu tycker jag också att dom bedriver bra odling på guppie, diskus, svärdbärare eller platy, även scalarer och en del annan fisk som jag inte kommer på nu.
    men det jag menade det är när dom får fram slöjsjärtar som knappt kan simma, eller med cancersvulster på pannan.
    eller dom så kallade papegojfiskar med div färger, det tycker jag är att gå över gränsen.
    och det lilla oskyldiga urvalsodling jag sysslar med, det att jag bara vill ha lite bättre färg på mina fiskar.
    sedan när jag läser zaphis inlägg att dom som urvalsodlar dom bara tar död på dom fiskar som inte duger, bara för att det inte passar in i deras fejkade värld, det kan jag säga att det gäller inte mig, jag ha nog på min höjd tagit död på några golden yngel som tyvär inte har haft den färgen som alla zooaffärer vill ha. (hu hemska mig), och självklart så har det blivit ett ock ett annat yngel som har blivit missbildat på ett och ett annat sett, det tror jag nog är helt omöjligt att undvika, när man drar upp en 10000st yngel till försäljning varje år, och dom har inte heller gått en plågsam död till mötes som zaphi vill påvisa, det är fel det också.
    och det här med att malawi blandar sig med sig det är ju vida känt, självklart har det hänt mig också men jag kan ju se det, och självklart dom kan jag ju inte sälja till affärerna , så dom får ju gå till dom sälla jaktmarkerna på ett skonsamt, men jag har varit väldigt noga med att inte blanda för lika sorter så det är väldigt sällan det har hänt, om jag ser tillbaka så har det hänt en gång under normala förhållande, det var en copadichromis som fick en konstig färg som hannar, men det var inte mitt fel jag hade köpt dom som f1, men det var fel honor till den hanen, och det väl dom flesta att skilja på copadichromis honor det är svårt.
    sedan den andra gången det hände det var när jag hade problem med mitt vatten , som jag tror det var kloraminet som gjorde det,
    -då lekte hinderi med compressiceps, men det upptäckte jag i tid så det var bara att inte ta några yngel på den hinderin. så zaphi jämför inte mig dom som drar fram till exempel slöjsjärt,
    för det jag sysslar med är rätt så oskyldigt, och skriv inte sen att du bara drog exempel, för att jag kände mig faktist rätt så träffad.mvh janne (jag blir nog tvungen och lägga till en smilies för det kanske var lite tufft skrivit, så det gör jag )

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Hmm, jag har gjort mitt yttersta att inte göra detta personligt, för det är det inte. Detta är en diskussion om ett generellt fenomen i akvariehobbyn, något som jag själv har hållt på med tidigare, det vet du Janne. Jag har till och med köpt urvalsodlade fiskar av dig förr om åren och det är ingenting jag skäms för idag. Kolla bara på diskusen i kalendern, det är min gamla fisk och den är ju inte direkt en vildform.

Jag jämför inte dig med något och jag jämför inte den typen av urvalsodling som du bedriver med slöjstjärt, där även fiskens fysiska funktion har ändrats. Det är mycket värre och det skall vi inte ens gå in på. Jag vet att det du gör gör du riktigt bra, men jag behöver inte hålla med dig...

Det enda detta handlar om är beslutet om man skall eller inte skall urvalsodla fram nya varianter och vilka för- och nackdelar det kan bli av det. Jag vet vad jag har beslutat och du har dina åsikter. Ingen av oss har varken rätt eller fel.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av malawijanne
        ja nu tycker jag också att dom bedriver bra odling på guppie, diskus, svärdbärare eller platy, även scalarer och en del annan fisk som jag inte kommer på nu.
        men det jag menade det är när dom får fram slöjsjärtar som knappt kan simma, eller med cancersvulster på pannan.
        Bara så du vet - det har ingenting med cancer att göra - gillar inte dessa svepande oerhört överdrivna generaliseringar som görs.
        Oavsett vad man tycker om dessa utväxter så är dom helt ofarliga för fisken och de innehåller bara fettvävnad - inget annat. Dessa är faktiskt också framodlade på precis samma sätt som du odlar fram extra fina färger - dvs genom urvalsodling har de fått fram fiskar med mer och mer fettvävnad. Att folk gillar det har jag lite svårt att förstå, men smaken är som baken, men för fisken är det helt ofarligt.

För övrigt tack för senast och det är fantastiskt vad många snygga fiskar du har.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Bara så du vet - det har ingenting med cancer att göra - gillar inte dessa svepande oerhört överdrivna generaliseringar som görs.
          Oavsett vad man tycker om dessa utväxter så är dom helt ofarliga för fisken och de innehåller bara fettvävnad - inget annat. Dessa är faktiskt också framodlade på precis samma sätt som du odlar fram extra fina färger - dvs genom urvalsodling har de fått fram fiskar med mer och mer fettvävnad. Att folk gillar det har jag lite svårt att förstå, men smaken är som baken, men för fisken är det helt ofarligt.

För övrigt tack för senast och det är fantastiskt vad många snygga fiskar du har.
          ja du vet kjell jag är ju inte så påläst när det gäller slöjsjärt, jag kan ju bara gå på vad en zoohandlare , som jag faktiskt har uppfattad som seriös, men självklart kan han ha fel.
          så jag tar tillbaka det med cancersvulst.
          och jag tackar själv för senast det var trevligt att träffa er zoopetare.mvh janne

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Att folk gillar det har jag lite svårt att förstå, men smaken är som baken, men för fisken är det helt ofarligt.
            Det är tänkbart att just 'bubbelhuvud' inte är skadligt för fisken, men det gäller inte alla andra modifieringar guldfisk fått utstå. Mest berömt är väl de ständiga "simblåseproblemen" hos alla former med puckelrygg.

Jag har en gång stått vid ett akvarium fullt av odlingsformer av guldfisk där de flesta bara tumlade runt när de försökte simma. Sånt kanske anses vackert. Att döma av kommentarerna kring karet insåg de flesta i alla fall inte att fisken inte tumlade med flit.

Kommentar

Arbetssätt...