Ursprungligen postat av Ola Svensson
Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?
Kollaps
X
-
Daniel Andréasson -
Ursprungligen postat av *Ulrica*På tal om djur vi håller hemma: Kan du förklara för mej varför just akvariefiskar skulle vara det husdjur som vi människor inte ska ta fram avelsformer på? Vad är det för skillnad på akvariefiskar och höns, hamstrar, kaniner, katter, hästar, getter, kossor, hundar, grisar etc. etc. etc. ?
Ursprungligen postat av *Ulrica*Utveckla gärna denna tanken! Vad tycker du att en riktig akvarist är? Hur gör h*n med sina yngel? Är denna tanke tillämpbar även på andra husdjur?
Varför håller du fiskar?Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiMänniskan har gjort historiska fel i alla tider. Det är ju först på senare tid vi fått se vilka konsekvenser det får och fler lrä det bli. Två fel blir inte ett rätt...
Ursprungligen postat av ZaphiVarför håller du fiskar?
För att det är kul att lära sig mycket om något
För att det är kul att planera, inreda och starta upp akvarium
För att fiskarna är vackra, intressanta och roliga
För att jag behöver en hobby att distrahera mej med
För att jag vill lära känna och umgås med andra människor
-------Senast redigerad av *Ulrica*; 18 February 2007, 20:24.Kommentar
-
Ursprungligen postat av *Ulrica*Plz Viktor..... det var inte jag som hittade på det begreppet, det var någon här som skämtsamt kallade sig själv det, därför skrev jag "självutnämnd", nu kan jag inte hitta det inlägget men det var INTE jag.
Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Ursprungligen postat av *Ulrica*För att det det är så underbart att sitta och titta på akvariet
För att det är kul att lära sig mycket om något
För att det är kul att planera, inreda och starta upp akvarium
För att fiskarna är vackra, intressanta och roliga
För att jag behöver en hobby att distrahera mej med
För att jag vill lära känna och umgås med andra människor
Jag anser även att folk kan hålla på med urvalsavel om de vill, men att de bör veta vad de gör och därför informerar vi om det här. Jag har beslutat att jag inte skall hålla på med sån fisk mer på grund av alla anledningar jag skrivit i denna tråd och om folk inte anser att mina (och andras) anledningar övertalar dem att inte hålla sådan fisk, är det fritt fram för dem att fortsätta eller till och med börja med det.Kommentar
-
En sista sak...
En sak till att fundera på som tycker urvalsodling är kanonbra: Vad tror ni händer med de fiskar som INTE lever upp till akvaristens krav var gäller färg och form? Ja, jag kan säga att de går ju inte till butiken för då kan ju akvaristen få dåligt rykte för att han levererar "dålig" fisk. De lär heller inte går vidare till avel. Ni kan ju försöka gissa vart de tar vägen *host*toaletten*host* och jag vet att de heller inte alltid avlivas speciellt "humant".
Det enkla svaret på denna fråga är ju naturligtvis att de skall avlivas humant, men görs det alltid hos alla. Om man skall hårddra det hela skulle ju det innebära att enbart artakvarium skulle tillåtas, "för säkerhets skull", och skall man då oxå ha det biotopriktigt så blir det liksom lite trist att tex hålla Demasoni som enligt de som dykt i sjön aldrig går i grupper.
Jag vet att jag överdriver det hela, men eftersom man tydligen skall dra saker till sin spets i den här tråden kan jag oxå göra det.// Magnus ArvidssonKommentar
-
Det är en sak att avliva fåtal yngel av ofrivilliga och slumpmässiga korsningar och det är en helt annan sak att avliva massor av något som är en självklar och oundviklig biprodukt av systematiserad urvalsavel.Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiDet är en sak att avliva fåtal yngel av ofrivilliga och slumpmässiga korsningar och det är en helt annan sak att avliva massor av något som är en självklar och oundviklig biprodukt av systematiserad urvalsavel.
Tyvärr är det ju som så att det idag i affärerna (även i seriösa ciklidaffärer) finns gott om malawikorsningar pga av odlarna blandar olika malawiarter. Jag tycker detta är ett klart större problem att fiskar som dessa säljs än att det säljs malawis som är resulatet av en proffesionell avel - vad gäller de senare vet man i alla fall vad man får och kan själv ta ställning.
Jag tycker att bra mer borde avlivas än vad som görs idag.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanTyvärr är det ju som så att det idag i affärerna (även i seriösa ciklidaffärer) finns gott om malawikorsningar pga av odlarna blandar olika malawiarter. Jag tycker detta är ett klart större problem att fiskar som dessa säljs än att det säljs malawis som är resulatet av en proffesionell avel - vad gäller de senare vet man i alla fall vad man får och kan själv ta ställning.
Jag tycker att bra mer borde avlivas än vad som görs idag.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanVarför skulle det vara bättre att avliva yngel som är resulatet av ofrivilliga och slumpmässiga korsningar än att avliva yngel som uppstår efter en planerad urvalsodling?
Tyvärr är det ju som så att det idag i affärerna (även i seriösa ciklidaffärer) finns gott om malawikorsningar pga av odlarna blandar olika malawiarter. Jag tycker detta är ett klart större problem att fiskar som dessa säljs än att det säljs malawis som är resulatet av en proffesionell avel - vad gäller de senare vet man i alla fall vad man får och kan själv ta ställning.
Jag tycker att bra mer borde avlivas än vad som görs idag.
Sen undrar jag varför du ställer två problem mot varandra precis som om vi måste välja vilket vi vill lösa? Det är som att säga "Jag tycker vi har ett större problem med höga skatter än att vi släpper ut för mycket koldioxid". Det är mycket intetsägande... Två problem kan faktiskt lösas med två olika åtgärder på två olika håll utan att vara speciellt beroende av varandra.Kommentar
-
Jag har funderat lite nu. Eftersom jag inte verkar fatta riktigt varför det skulle vara så illa med urvalsodling inriktat på färg och mönster så kanske det är så att jag inte riktigt har fattat hur det går till och vad det innebär. Det är kanske så att Viktor m. fl. har en helt annan (och riktigare?) bild av vad urvalsodling (färg+mönster) innebär. Och nu pratar jag bara om urvalsodling, inte korsning.
Viktor, du pratar bla. om att ha ihjäl en massa yngel. Men hur gör du när du odlar? Får alla honor och hanar vara med och få yngel, oavsett utseende? Hur gör du med yngel som du inte blir nöjd med?
Så som jag föreställer mej att det jag menar går till så tar man helt enkelt de finaste (finaste i en väldigt subjektiv mening, beroende på personliga värderingar) honorna i en grupp och parar ihop med den finaste hanen. De finaste, alltså de yngel som sedan får "bäst" färg och mönster (oavsett om man jämför med det vildfångade originalet eller om man riktar in sig på "mest" färg eller hur man nu gör sitt personliga urval) sparar man för odling, de som är medelfina säljer man och de "fulaste" kanske man matar rovfiskar med eller avlivar eller ger bort eller låter gå i ett kar någonstans, vad vet jag.
Så föreställer jag mej det hela.... och då verkar det så oskyldigt....Kommentar
-
Ursprungligen postat av *Ulrica*Jag har funderat lite nu. Eftersom jag inte verkar fatta riktigt varför det skulle vara så illa med urvalsodling inriktat på färg och mönster så kanske det är så att jag inte riktigt har fattat hur det går till och vad det innebär. Det är kanske så att Viktor m. fl. har en helt annan (och riktigare?) bild av vad urvalsodling (färg+mönster) innebär. Och nu pratar jag bara om urvalsodling, inte korsning.
Ursprungligen postat av *Ulrica*Viktor, du pratar bla. om att ha ihjäl en massa yngel. Men hur gör du när du odlar? Får alla honor och hanar vara med och få yngel, oavsett utseende? Hur gör du med yngel som du inte blir nöjd med?
Vi akvarister har fått för oss att alla individer i naturen är perfekta, så är det inte. Det kan finnas otroligt stora variationer inom en art och "kvalitet" vad gäller genetik är inte alltid lika med perfektion i färger.
Sen är det klart att när jag köper fiskar så köper jag de som ser friska och fina ut. Jag köper ju inte slumpmässigt för att få ta del av hela variationen bara för att få "bättre" och "sämre" exemplar. Det måste jag ju erkänna...
Vi ses på mötet ikväll! Det blir smörgåstårta!!Senast redigerad av Zaphi; 19 February 2007, 11:17.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Zaphi...det händer inte eftersom jag utgår från bra fisk, oftasr 1-3dje generationen från vildfångat.Kommentar
-
Ursprungligen postat av *Ulrica*Observera att jag endast har tagit upp färg-odlingsformer.
Hm.... hur kan förstärkt färg eller mönster vara en negativ egenskap?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonDe tappar en del av sin kommunikation. Det ar som att klippa svansen av en hund.
De som har starkast färg i naturen är de som är dominantast och/eller vill/ska leka. Stämmer det? När spelar färg mer roll i deras kommunikation?Kommentar
Kommentar