Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Att odla pa odlingsformer funkar jus. Att sjalv "kanna" hur arvet funkar nar olika farger pa guppy parade sig med varandra var en rejal kick nar jag var liten. OCh det ar fortfarande "mangfalden" som fascinerar.
    Att guppy känns mer okej kanske är för att odlingen redan har spårat ur totalt? Det finns ju en miljon olika varianter. Hongi är ju antingen gul/grå eller gul (mer eller mindre) eller röd (mer eller mindre). Det finns inte rutiga eller rosablågröna eller svartvitlila hongi. Eller rödzebra för den delen. Honorna odlas ju för att bli mer röda. Inte för att bli en massa olika färger.
    Daniel Andréasson

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ursprungligen postat av *Ulrica*
      På tal om djur vi håller hemma: Kan du förklara för mej varför just akvariefiskar skulle vara det husdjur som vi människor inte ska ta fram avelsformer på? Vad är det för skillnad på akvariefiskar och höns, hamstrar, kaniner, katter, hästar, getter, kossor, hundar, grisar etc. etc. etc. ?
      Människan har gjort historiska fel i alla tider. Det är ju först på senare tid vi fått se vilka konsekvenser det får och fler lrä det bli. Två fel blir inte ett rätt...

Utveckla gärna denna tanken! Vad tycker du att en riktig akvarist är? Hur gör h*n med sina yngel? Är denna tanke tillämpbar även på andra husdjur?
      För mig är en "riktig" akvarist en person som är så intresserad av fiskar att han eller hon vill ha en del av naturen hemma, vill lära sig om fiskarna och även indirekt även lära andra om dem.

Varför håller du fiskar?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• *Ulrica*
        Användare
        • January 2007
        • 290

Ursprungligen postat av Zaphi
        Människan har gjort historiska fel i alla tider. Det är ju först på senare tid vi fått se vilka konsekvenser det får och fler lrä det bli. Två fel blir inte ett rätt...
        Kan du utveckla detta? Menar du att du tycker det är fel med avel på alla sorts husdjur? På vilket sätt? Berätta mer om dessa konsekvenser! Men håll det på nivån färg- och mönstervariationer för det är det jag har talat om hela tiden.

Varför håller du fiskar?
        För att det det är så underbart att sitta och titta på akvariet
        För att det är kul att lära sig mycket om något
        För att det är kul att planera, inreda och starta upp akvarium
        För att fiskarna är vackra, intressanta och roliga
        För att jag behöver en hobby att distrahera mej med
        För att jag vill lära känna och umgås med andra människor

-------
        Senast redigerad av *Ulrica*; 18 February 2007, 20:24.

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

Plz Viktor..... det var inte jag som hittade på det begreppet, det var någon här som skämtsamt kallade sig själv det, därför skrev jag "självutnämnd", nu kan jag inte hitta det inlägget men det var INTE jag.
          Det är nog jag som får ta på mig skulden för att ha fört in ordet fascist i debatten. Men det var som Ulrica skrev skämtsamt menat:

Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

För att det det är så underbart att sitta och titta på akvariet
            För att det är kul att lära sig mycket om något
            För att det är kul att planera, inreda och starta upp akvarium
            För att fiskarna är vackra, intressanta och roliga
            För att jag behöver en hobby att distrahera mej med
            För att jag vill lära känna och umgås med andra människor
            Det är mycket bra orsaker som jag delar med dig.

Jag anser även att folk kan hålla på med urvalsavel om de vill, men att de bör veta vad de gör och därför informerar vi om det här. Jag har beslutat att jag inte skall hålla på med sån fisk mer på grund av alla anledningar jag skrivit i denna tråd och om folk inte anser att mina (och andras) anledningar övertalar dem att inte hålla sådan fisk, är det fritt fram för dem att fortsätta eller till och med börja med det.

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

En sista sak...
              En sak till att fundera på som tycker urvalsodling är kanonbra: Vad tror ni händer med de fiskar som INTE lever upp till akvaristens krav var gäller färg och form? Ja, jag kan säga att de går ju inte till butiken för då kan ju akvaristen få dåligt rykte för att han levererar "dålig" fisk. De lär heller inte går vidare till avel. Ni kan ju försöka gissa vart de tar vägen *host*toaletten*host* och jag vet att de heller inte alltid avlivas speciellt "humant".
              Jag är absolut inte för den typen av avel du redogör för här, men hur skall man göra med de ofrivilliga korsningar som faktiskt blir i Malawikar då och då, skall man behålla dem, dela ut dem till kompisar eller försöka kränga dem till någon butik som ex Nimbochromis sp.?
              Det enkla svaret på denna fråga är ju naturligtvis att de skall avlivas humant, men görs det alltid hos alla. Om man skall hårddra det hela skulle ju det innebära att enbart artakvarium skulle tillåtas, "för säkerhets skull", och skall man då oxå ha det biotopriktigt så blir det liksom lite trist att tex hålla Demasoni som enligt de som dykt i sjön aldrig går i grupper.

Jag vet att jag överdriver det hela, men eftersom man tydligen skall dra saker till sin spets i den här tråden kan jag oxå göra det.
              // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Det är en sak att avliva fåtal yngel av ofrivilliga och slumpmässiga korsningar och det är en helt annan sak att avliva massor av något som är en självklar och oundviklig biprodukt av systematiserad urvalsavel.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Det är en sak att avliva fåtal yngel av ofrivilliga och slumpmässiga korsningar och det är en helt annan sak att avliva massor av något som är en självklar och oundviklig biprodukt av systematiserad urvalsavel.
                  Varför skulle det vara bättre att avliva yngel som är resulatet av ofrivilliga och slumpmässiga korsningar än att avliva yngel som uppstår efter en planerad urvalsodling?
                  Tyvärr är det ju som så att det idag i affärerna (även i seriösa ciklidaffärer) finns gott om malawikorsningar pga av odlarna blandar olika malawiarter. Jag tycker detta är ett klart större problem att fiskar som dessa säljs än att det säljs malawis som är resulatet av en proffesionell avel - vad gäller de senare vet man i alla fall vad man får och kan själv ta ställning.
                  Jag tycker att bra mer borde avlivas än vad som görs idag.

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Tyvärr är det ju som så att det idag i affärerna (även i seriösa ciklidaffärer) finns gott om malawikorsningar pga av odlarna blandar olika malawiarter. Jag tycker detta är ett klart större problem att fiskar som dessa säljs än att det säljs malawis som är resulatet av en proffesionell avel - vad gäller de senare vet man i alla fall vad man får och kan själv ta ställning.
                    Håller med att vi har stort problem och ta i tur med när det gäller ofrivilliga malawikorsningar och som kommer ut på marknaden.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Varför skulle det vara bättre att avliva yngel som är resulatet av ofrivilliga och slumpmässiga korsningar än att avliva yngel som uppstår efter en planerad urvalsodling?
                      Jag anser att det är självklart värre att avliva fisk som man vet hela tiden uppstår som en biprodukt av det man gör än att man tyvärr ibland måste avliva fisk på grund av att det skett en "olycka" med korsningar, vilket faktiskt i princip inte behöver ske alls ifall man bara tänker lite innan man blandar sina fiskar. Motivet som genererar avlivningsobjektet är ju mycket olika!

Sen undrar jag varför du ställer två problem mot varandra precis som om vi måste välja vilket vi vill lösa? Det är som att säga "Jag tycker vi har ett större problem med höga skatter än att vi släpper ut för mycket koldioxid". Det är mycket intetsägande... Två problem kan faktiskt lösas med två olika åtgärder på två olika håll utan att vara speciellt beroende av varandra.

Kommentar

• *Ulrica*
                        Användare
                        • January 2007
                        • 290

Jag har funderat lite nu. Eftersom jag inte verkar fatta riktigt varför det skulle vara så illa med urvalsodling inriktat på färg och mönster så kanske det är så att jag inte riktigt har fattat hur det går till och vad det innebär. Det är kanske så att Viktor m. fl. har en helt annan (och riktigare?) bild av vad urvalsodling (färg+mönster) innebär. Och nu pratar jag bara om urvalsodling, inte korsning.

Viktor, du pratar bla. om att ha ihjäl en massa yngel. Men hur gör du när du odlar? Får alla honor och hanar vara med och få yngel, oavsett utseende? Hur gör du med yngel som du inte blir nöjd med?

Så som jag föreställer mej att det jag menar går till så tar man helt enkelt de finaste (finaste i en väldigt subjektiv mening, beroende på personliga värderingar) honorna i en grupp och parar ihop med den finaste hanen. De finaste, alltså de yngel som sedan får "bäst" färg och mönster (oavsett om man jämför med det vildfångade originalet eller om man riktar in sig på "mest" färg eller hur man nu gör sitt personliga urval) sparar man för odling, de som är medelfina säljer man och de "fulaste" kanske man matar rovfiskar med eller avlivar eller ger bort eller låter gå i ett kar någonstans, vad vet jag.

Så föreställer jag mej det hela.... och då verkar det så oskyldigt....

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Jag har funderat lite nu. Eftersom jag inte verkar fatta riktigt varför det skulle vara så illa med urvalsodling inriktat på färg och mönster så kanske det är så att jag inte riktigt har fattat hur det går till och vad det innebär. Det är kanske så att Viktor m. fl. har en helt annan (och riktigare?) bild av vad urvalsodling (färg+mönster) innebär. Och nu pratar jag bara om urvalsodling, inte korsning.
                          Alla har mycket olika uppfattningar om detta Ulrica. Du skall inte på nått sätt känna att din uppfattning är fel. Det finns många ämnen där folk tycker helt olika och ingen har varken rätt eller fel. Vissa är för fri abort, vissa är emot. Vissa är vegetarianer, vissa äter kött. Vissa lyssnar på rock, andra lyssnar på pop. Jag tycker det är kul att folk tycker olika och att det kan bli en intressant diskussion som denna...

Viktor, du pratar bla. om att ha ihjäl en massa yngel. Men hur gör du när du odlar? Får alla honor och hanar vara med och få yngel, oavsett utseende? Hur gör du med yngel som du inte blir nöjd med?
                          Alla mina fiskar får vara med att para sig och vem som parar sig med vem beror ju på rangordningen i akvariet. Om jag däremot ser en missbildning så avlivar jag fisken då jag inte vill att dessa gener skall föras vidare. Om jag får en kull yngel och ett par är sämre i färgen etc. så accepterar jag denna variation och säljer ändå hela kullen till butiken så länge det inte finns några missbildningar eller ifall individerna är otroligt långt från ett riktigt exemplar, men det händer inte eftersom jag utgår från bra fisk, oftasr 1-3dje generationen från vildfångat.

Vi akvarister har fått för oss att alla individer i naturen är perfekta, så är det inte. Det kan finnas otroligt stora variationer inom en art och "kvalitet" vad gäller genetik är inte alltid lika med perfektion i färger.

Sen är det klart att när jag köper fiskar så köper jag de som ser friska och fina ut. Jag köper ju inte slumpmässigt för att få ta del av hela variationen bara för att få "bättre" och "sämre" exemplar. Det måste jag ju erkänna...

Vi ses på mötet ikväll! Det blir smörgåstårta!!
                          Senast redigerad av Zaphi; 19 February 2007, 11:17.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                            NCS Medlem

• April 2002
                            • 4179

...det händer inte eftersom jag utgår från bra fisk, oftasr 1-3dje generationen från vildfångat.
                            Detta betyder ju att du faktiskt stödjer vildfångad fisk! Raka motsattsen till vad som sagts innan.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Observera att jag endast har tagit upp färg-odlingsformer.
                              Hm.... hur kan förstärkt färg eller mönster vara en negativ egenskap?
                              De tappar en del av sin kommunikation. Det ar som att klippa svansen av en hund.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• *Ulrica*
                                Användare
                                • January 2007
                                • 290

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                De tappar en del av sin kommunikation. Det ar som att klippa svansen av en hund.
                                Ok. Det vill jag lära mej mer om.
                                De som har starkast färg i naturen är de som är dominantast och/eller vill/ska leka. Stämmer det? När spelar färg mer roll i deras kommunikation?

Kommentar

Arbetssätt...