Han menade nog inte nya hybridbastarräkor.
Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Christian AlfredssonHan menade nog inte nya hybridbastarräkor.Kommentar
-
Självklart vill man inte ha gråa räkhonor.Kommentar
-
Ursprungligen postat av HåkanMKul att frågan om odlingsformer intresserar så många. Nu när känslorna med VF
kontra odlat fått vädras lite så vore det kul att få veta vad ni tror att framtiden kommer
med, tänk er en knallgul oscar på 30 cm eller neontetrablåa tigerbarber.
En sak är iallafall klart, de flesta som har akvarium köper fiskar med vackra färger.
Det är bara vi fåtal nördar som ser tjusningen med en färglös fisk.
Jag anser att det är viktigt att vi "fåtal nördar" informerar "de flesta" om det vi pratat om i denna tråd, för det är ju faktiskt ofta så att "de flesta" kommer till oss och frågar om råd eller hur? Jag får mängder med frågor från nybörjare och jag vill tro att jag ger dem sund information...
NCS skall stå för att "främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import". Meningen faller dock på flera punkter, främst då "allsidigt utbud" och ordet "sund" inte har definierats, vilket i princip nullifierar hela meningen. Jag tror exempelvis inte att allsidigt utbud innebär att få fram så många ciklidkorsningar som möjligt.
Ursprungligen postat av MickeOch före den finns en artikel med titeln "Hybrider i akvariet"Senast redigerad av Zaphi; 14 February 2007, 16:18.Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiHmm, Jag tror väl iofs inte det har handlar om VF kontra odlat direkt. Det bästa vore ju en sund kombination, menmen... Knallgula oscar och neontertablå barber intresserar mig inte alls och även om många verkar tycka att det är en spännande utveckling anser jag att den är ganska tråkig faktiskt och reflekterar väl hur lite folk bryr sig om miljö etc.
Jag anser att det är viktigt att vi "fåtal nördar" informerar "de flesta" om det vi pratat om i denna tråd, för det är ju faktiskt ofta så att "de flesta" kommer till oss och frågar om råd eller hur? Jag får mängder med frågor från nybörjare och jag vill tro att jag ger dem sund information...
NCS skall stå för att "främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import". Meningen faller dock på flera punkter, främst då "allsidigt utbud" och ordet "sund" inte har definierats, vilket i princip nullifierar hela meningen. Jag tror exempelvis inte att allsidigt utbud innebär att få fram så många ciklidkorsningar som möjligt.
Jadu, det blir faktiskt en intressant kontrast mellan dessa två artiklar, en klassisk kamp a la Luke vs. Vader - mellan hybrider och att uppskatta vildformer. Men du vet väl att de goda alltid segrar i slutändan, det har ju Gandhi sagt
plus att dom även köper in det som kunden vill ha.
och det blir bastarder och korsningar med bra färg plus lite annat smått och gott som dom kan få samtidigt från tjeckien och tailand.
sedan har en del zoohandlare frågat mig vad det kan vara för fiskar dom har fått, ja vad ska man säga en korsning så klart, dom fiskarna är fortfarande till salu veckan efter.
så viktor du har nämnt det förut i trådar, det är marknaden som bestämmer, hur mycket stadgar vi än skriver på papper eller hur mycket vi än gnäller det hjälper inte, det är marknaden som bestämmer. mvh janneKommentar
-
-
Ja oxåDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
-
Kul att ni trivs! Synd att fler inte kommer med insiktsfulla kommentarer baraKommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiNCS skall stå för att "främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import". Meningen faller dock på flera punkter, främst då "allsidigt utbud" och ordet "sund" inte har definierats, vilket i princip nullifierar hela meningen. Jag tror exempelvis inte att allsidigt utbud innebär att få fram så många ciklidkorsningar som möjligt.// Magnus ArvidssonKommentar
-
har man mindre erfarenhet och kunskap i ämnet så kommer man bara med egna värderingar, som inte kanske överenstämmer med verkligheten. så det är nog bättre att låta er förståsigpåare tjöta på så ma lärsig .. =)Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiKul att ni trivs! Synd att fler inte kommer med insiktsfulla kommentarer bara
Det jag hänger upp mig på är användandet av ordet marknaden. Som om det skulle vara synonymt med köparen. Jag säger det igen ,,,det är inte bara köparen som styr vad som ska köpas,,,. Inom gruppen ciklider finns det tillräckligt av färg och form redan idag för att en kund ska kunna välja enbart på färg. Kan försäljare dessutom adera "intressant beteende" så kommer man långt.
Att sedan som grossist och affetik ta hem en fisk som blivit injicerad med färg för att kolla om köparen kan "luras på detta" så är gränsen nådd sedan länge. Visst kan man använda någon slags idiotiskt måtto som säger att "jag skiter i etik bara jag överlever". Men resonomanget som affärside blir något konstigt när ens affärside går ut på att sälja liv.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Där fick du ett inlägg Zaphi som borde rendera i en del svar hihihiDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Ursprungligen postat av BilboJag tror inte heller att allsidigt utbud innebär 90% Malawi, 7% Tanganyika och så får resten av ciklidsläktet stå för resterande 3%, men här är det ju oxå marknaden som styr, men det irriterar inte dig lika mycket som det faktum att folk vill ha knallröda Aulonocaror , eller?
Sen om du räkna med skalarer, dvärgciklider och lite annat så är din statistik ganska fel skulle jag tro.Kommentar
-
Ursprungligen postat av LNDet jag hänger upp mig på är användandet av ordet marknaden. Som om det skulle vara synonymt med köparen. Jag säger det igen ,,,det är inte bara köparen som styr vad som ska köpas,,,.
Alltså: Med reklam kan man sälja allt. Till vilket pris som helst. (Det finns ju handväskor som går för 200.000 kr. En helt vanlig handväska. Men av "rätt" märke.) Det borde även kunna utsträckas till fiskar. Påverkar man folk på rätt sätt så kan man få folk att köpa vad som helst (bruna honor) till dyrare pris (dyrare än tjeckodlat).
Hur det ska gå till har jag dock ingen aning om.Daniel AndréassonKommentar
Kommentar