Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Ursprungligen postat av Johan F
    Superbra, kan bara hålla med. Och vi tittar på det ekonomiska så är det mycket fisk som skall produceras i dessa akvarium för att få någon som helst ekonomi. Vet ej exakt vad 25 gradigt vatten kostar. Bara kallvattnet skulle kosta till ett 540l akvarium 1500 kronor/år vid 50% vattenbyte varje dag. Har hört siffror runt 100 kr per kubikmeter (kanske någon annan vet) för 25 gradigt vatten, i så fall pratar vi om 10.000 kronor/år för ett 540l med 50% vattenbyte varje dag.

Tja jag vet inte exakt för kubikpriset skiftar lite mellan olika komuner men det ligger ungefär på 10 kronor.

Om 100 kr vore rätt så skulle svenskafolket lukta tror jag

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag köper gärna 25gradigt vatten för en tia kubiken om någon vill sälja!

Jag betalar 16kr per kubik för iskallt vatten. Vad det kostar att värma 5-6gradigt vatten till 25 grader vettetusan, men det kostar en slant!
      Tony Englund

Kommentar

• Havs
        Användare
        • December 2004
        • 607

Ursprungligen postat av Tony
        Jag köper gärna 25gradigt vatten för en tia kubiken om någon vill sälja!

Jag betalar 16kr per kubik för iskallt vatten. Vad det kostar att värma 5-6gradigt vatten till 25 grader vettetusan, men det kostar en slant!
        "antal liter" X 4180 X 20 /3600000 X "priset för en kWh"

Priset ligger nog på ca 1,5kr /kWh (Osäker på detta, länge var det ca 1kr /kWh men sedan har alla skatter tillkommit på senare år)

Det blir en hel del i uppvärminingskostnad. ca 1700 kr/år med 50000l.
        Tillkommer ca 500kr för köp av vattnet. (Drygt 10 kr/kubik ligger nog priset på numera)

Ojoj, jag hoppas att jag fick rätt på alla nollorna.
        Senast redigerad av Havs; 19 February 2007, 19:14.
        Min zoon

Kommentar

• judas
          Användare
          • October 2005
          • 33

Ursprungligen postat av HazelCR

Priset ligger nog på ca 1,5kr /kWh (Osäker på detta, länge var det ca 1kr /kWh men sedan har alla skatter tillkommit på senare år)

Tillkommer ca 500kr för köp av vattnet. (Drygt 10 kr/kubik ligger nog priset på numera)

Någon krona får man nog igen eftersom karet i sin tur hjälper till att värma upp huset. Beror ju naturligtvis på vart karet är placerat i huset.

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Om du inte kan skilja pa en stressad fisk och en fisk som mar bra efter ett vattenbyte sa ska du inte uttala dig om vattenbyten overhuvudtaget! Jag ar overtygad om att du kan det och att denna rejalt nedlatande kommentarer om Jarinens erfarenhet var ett olycksfall i arbetet.

Jag tycker att polariseringen borjar spara ut totalt nu. Nastan alla i den har traden har ju ratt i vad de sager om sin egen "religion", men fel nar de extrapolerar till andras fiskar. For att fritt citera Mike: Det handlar om vattenkvalitet! MEN, det finns olika satt att uppna vattenkvalitet.

Om vi tar Jarinens fiskar: 4 st 35 cm centralare i 800 liter vatten. Lat oss saga att de vager 1 kg styck = 5 gram/liter. Detta motsvarar 4 st 3 cm engramsfiskar i knappt en liter! Klart att Jarinen maste byta vatten.

Jag har som sagt haft akvarier som kraver vattenbyten och jag har akvarier som jag aldrig byter vatten i. Det handlar om belastning. En erfaren akvarist ser detta. En oerfaren akvarist har tva alternativ: Lag belastning eller vattnbyten. Personligen rekomenderar jag alltid lag belastning. Alltsa sa ser jag radet "byt 1/4 i veckan" som felaktigt. MEN det ar inte alltid felaktigt. Om en oerfaren akvarist kommer till mig och vill starta med troffar eller mbuna, da ger jag radet: Rejal filtrering och byt vatten. Den har personen kommer namligen inte se om det borjar ga fel och kommer ALDRIG mata vattnekvaliten och om han/hon gor det sa vet han/hon anda inte vad han/hon ska gora.
            Du som är vetenskapsman Ola, kan du förklara för mig hur man kan konstatera att en fisk är stressad. Går det att mäta stress? Finns det olika grader av stress? Hur ser den lägsta graden ut?

Visst Ola, jag är med på att det ibland blir som att jämföra äpplen med morötter. Jag har iofs mycket fisk i mitt kar, men det går inte att jämföra med enkilos centralare. Jag visste inte heller att Jarinen hade sådanna, står det någonstans i tråden? I vilket fall så är jag just nu inblandad i ett projekt att bygga ett ca 2000 liters akvarie för riktigt biffiga centralare. Där kommer jag att instalera ett växtfilter enligt en modell som jag testat i mindre skala i mitt västafrikaakvarium. Tids nog kan jag svara även på frågan om nödvändiga vattenbytesmängder i ett sådant kar.

Visst handlar det om belastning, men också export. I mitt fall har jag ganska så stor belastning, men klarar exporten galant med hjälp av växtfiltret. I malawiakvariet jag sköter åt en kompis har nitratnivåerna stigit till ca 30 ppm sedan starten i början av december, detta trots väldigt hög belastning och väldigt matningsglad ägare. Vi gör ett 50%igt vattenbyte i morgon då vi också suger rent i botten, sedan för det stå i 2 månader till nästa gång. I karet växer javamossa, svärdsplantor, anubias och valisneria som ogräs. Jag såg de första tuggande fiskarna i dag, inga tecken på kliande fiskar, inga tecken på ohälsa, ingen besvärande algtillväxt.
            MVH
            Magnus

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av tropfrog
              Du som är vetenskapsman Ola, kan du förklara för mig hur man kan konstatera att en fisk är stressad. Går det att mäta stress? Finns det olika grader av stress? Hur ser den lägsta graden ut?

Visst Ola, jag är med på att det ibland blir som att jämföra äpplen med morötter. Jag har iofs mycket fisk i mitt kar, men det går inte att jämföra med enkilos centralare. Jag visste inte heller att Jarinen hade sådanna, står det någonstans i tråden? I vilket fall så är jag just nu inblandad i ett projekt att bygga ett ca 2000 liters akvarie för riktigt biffiga centralare. Där kommer jag att instalera ett växtfilter enligt en modell som jag testat i mindre skala i mitt västafrikaakvarium. Tids nog kan jag svara även på frågan om nödvändiga vattenbytesmängder i ett sådant kar.

Visst handlar det om belastning, men också export. I mitt fall har jag ganska så stor belastning, men klarar exporten galant med hjälp av växtfiltret. I malawiakvariet jag sköter åt en kompis har nitratnivåerna stigit till ca 30 ppm sedan starten i början av december, detta trots väldigt hög belastning och väldigt matningsglad ägare. Vi gör ett 50%igt vattenbyte i morgon då vi också suger rent i botten, sedan för det stå i 2 månader till nästa gång. I karet växer javamossa, svärdsplantor, anubias och valisneria som ogräs. Jag såg de första tuggande fiskarna i dag, inga tecken på kliande fiskar, inga tecken på ohälsa, ingen besvärande algtillväxt.
              MVH
              Magnus
              jomen magnus hur stora är fiskarna och hur stort akvarium har dom och vad matar ni med, fiskarna har dom lika bra färg, som malawi kan ha när man byter vatten.mvh janne

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Näe, jag har inga en kilosfiskar ännu men jag är på god väg dit, i slutänden av detta projekt kommer jag bara ha 3 möjligen 4 såna. I övrigt så kommer det väl att handla om fiskar som kommer o går men jag har några där planen är att de ska dö av hög ålder här hos mig men de kanske i själva verket kommer att dö av stress .

tropfrog: Jag påstår att jag verkligen kan se när en fisk (eller åtminstone den typ av fisk jag sysslar med) är stressad, det kan ibland uppstå stress vid mina vattenbyten men då beror det på annat än just vattenbytet. Gör jag ett rent vattenbyte utan att böka nåt i karet vilket det oftast blir då är fiskarna lugna o fina och älskar att frottera sig i det nya vattnet som kommer i karet.

Men hursom.. det är ju tydligt att det är två läger här och det gör väl i och för sig inget, alla som håller på med det här ett tag utvecklar en känsla för vad som är bra och inte i sina egna kar.

För min del så påstår jag att: man kan verkligen se när en fisk är stressad och när den är lugn, de har ett tydligt och rätt avancerat kroppspråk som gör det tydligt hur de mår, det kan inte ha undgått dig för då tänker jag påstå att som jag sade tidigare att du "håller vatten" i huvudsak och "inte fiskar" med det menar jag då att du kanske håller fisk men är inte speciellt intresserad av densamma. Alltså: fiskarna talar om hur de mår inte mätstickorna.

Mvh Jari

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ursprungligen postat av HazelCR

HazelCR är bara lite nyfiken på vad siffrorna i formlen står för. Kallvattnet som jag använder mig av är 13 grader och sen skall det upp till 25 grader, vad blir kostnaden eller energiåtgången för att värma upp till 25 gradigt vatten?
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• matereo
                    Användare
                    • January 2006
                    • 169

Ursprungligen postat av Perikles
                    Va! Jag bor oxå på Öland, i den andra kommunen, lut känns lite väl häftigt. Är du säker på att de gör det?
                    Japp! Jag var starkt engagerad emot, eftersom det bara är bra för pumpar, rör och ventiler mm. Kommunen skiter fullständigt i det faktum att hjärt och kärlsjuke frekvensen är rejält lägre på kalkvattenorter samt i våran underbara hobby. Tidigare hade vi ett av de godaste kranvattnen enligt flera sk vatten-gourmander, nu säljs vatten på flaska som aldrig innan. Akta er där nere ifall vi slår ihop kommunerna så inte även ni får en likadan svindyr lut-anläggning.
                    Fick dom bort micromaskarna som härjade i erat(mörbylångas) kranvatten tidigare?
                    Senast redigerad av matereo; 20 February 2007, 00:22.

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av Tony
                      Jag har en svag känsla av att en del av dem som byter 50% vatten om dagen bor i lägenhet där vatten ingår?
                      Om inte annat så kommer en saftig elräkning.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

Ursprungligen postat av Danne_K
                        tycker du borde läsa på lite om vad det har för biverkningar med sådant foder. visst fisken kanske inte får några ytre defekter av fodret men det är väll inte bara att fisken ska se bra ut eller? Varför matar du dina fiskar med oxhjärte foder och inte ett mer naturligt foder för dom? varför ha så hög temp till dom? läs på lite så kanske du hänger me.
                        Har inte riktigt kolla på vad astaxhanti är riktigt så väljer att inte komentera detta. men själv så kör jag inte med något färgförstärkande ämnen till mina fiskar utan försöker hålla det så likt jag bara kan mot det som dom äter i naturen.
                        Ja, nu har jag läst på mig. Ursäktar för min brådskande uttalande.

Men.

Hög temp? Jag har sagt att jag har det? På vissa ställen i Amanzonasfloden kommer vattentemperaturen upp till så mycket som 30 grader. Har även märkt att fiskarna blir piggare av varmare vatten. Det är rätt så naturligt, inte sant? Läs på dig lite mer innan du utalar dig också så kan vi vara överens.

Sen läste jag någonstans att du tyckte diskus är allmänt tråkiga och stillastående fiskar. Hmm, då kan man ju undra om en så pass låg temperatur som du tydligen verkar hålla är idelaistiskt för diskus? Har ett malawikar just brevid mina diskusburkar och tro fan det är lika bra fart på diskusarna som i grannakvariet. Men det kanske bara är mina djur som beteer sig så.

Ser fortfarande inte alls något problem med att mata fisk med oxhjärta. Har aldrig haft problem med det.

Jag rekomenderar dock inte att ge oxhjärta i ett inrett akvarium då det ruttnar och försämrar vattnet något så kopiöst. Då får man ta till Annmaris metod, byt 50% varje dag
                        Mvh Alex

Kommentar

• matereo
                          Användare
                          • January 2006
                          • 169

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Om du inte kan skilja pa en stressad fisk och en fisk som mar bra efter ett vattenbyte sa ska du inte uttala dig om vattenbyten overhuvudtaget! Jag ar overtygad om att du kan det och att denna rejalt nedlatande kommentarer om Jarinens erfarenhet var ett olycksfall i arbetet.

Jag tycker att polariseringen borjar spara ut totalt nu. Nastan alla i den har traden har ju ratt i vad de sager om sin egen "religion", men fel nar de extrapolerar till andras fiskar. For att fritt citera Mike: Det handlar om vattenkvalitet! MEN, det finns olika satt att uppna vattenkvalitet.

Om vi tar Jarinens fiskar: 4 st 35 cm centralare i 800 liter vatten. Lat oss saga att de vager 1 kg styck = 5 gram/liter. Detta motsvarar 4 st 3 cm engramsfiskar i knappt en liter! Klart att Jarinen maste byta vatten.

Jag har som sagt haft akvarier som kraver vattenbyten och jag har akvarier som jag aldrig byter vatten i. Det handlar om belastning. En erfaren akvarist ser detta. En oerfaren akvarist har tva alternativ: Lag belastning eller vattnbyten. Personligen rekomenderar jag alltid lag belastning. Alltsa sa ser jag radet "byt 1/4 i veckan" som felaktigt. MEN det ar inte alltid felaktigt. Om en oerfaren akvarist kommer till mig och vill starta med troffar eller mbuna, da ger jag radet: Rejal filtrering och byt vatten. Den har personen kommer namligen inte se om det borjar ga fel och kommer ALDRIG mata vattnekvaliten och om han/hon gor det sa vet han/hon anda inte vad han/hon ska gora.
                          Många har bra poänger med sina inlägg, men om det handlar om ovanstående så är det här kanske mera en fråga om hur fiskhållningen ser ut, hur stora eller många fiskar som är juste och ansvarigt att ha i en bestämd volym? Man kan ha kampfisk i en mjölkpaket ochförr hade jag killis i mycket små burkar och dom simmar kanske inte på stor yta i naturen men iaf oftast större om inte livscykeln närmar sig slutet. Jag tror dock inte att massa fiskar som intresserar oss här är att jämföra med dem. Läste häromdan om en kille med malawi i hundra liter som fick rådet att skaffa större burk. Kanske skulle han fått rådet att göra täta vattenbyten istället?

Jag tror inte att discusodlarna byter vatten av samma skäl som ovanstående riktigt. Eller? Två diskusar i en 90-100L kub är det ok? Ibland hörs argumentet att man ska ha så stort akvarium att fiskarna kan beté sig naturligt. Är det utifrån det som mall som karstorlek och vattenbytarfrekvens ska defineras?

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Ursprungligen postat av jarinen
                            Alltså: fiskarna talar om hur de mår inte mätstickorna.
                            Mvh Jari
                            Då har jag missuppfattat hela grejjen, köpte JBL stickor som jag körde in i munnen på mina fiskar och när dom översta tussarna inte gav utslag trodde jag att nått va fel...
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                              Ja, nu har jag läst på mig. Ursäktar för min brådskande uttalande.

Men.

Hög temp? Jag har sagt att jag har det? På vissa ställen i Amanzonasfloden kommer vattentemperaturen upp till så mycket som 30 grader. Har även märkt att fiskarna blir piggare av varmare vatten. Det är rätt så naturligt, inte sant? Läs på dig lite mer innan du utalar dig också så kan vi vara överens.

Sen läste jag någonstans att du tyckte diskus är allmänt tråkiga och stillastående fiskar. Hmm, då kan man ju undra om en så pass låg temperatur som du tydligen verkar hålla är idelaistiskt för diskus? Har ett malawikar just brevid mina diskusburkar och tro fan det är lika bra fart på diskusarna som i grannakvariet. Men det kanske bara är mina djur som beteer sig så.

Ser fortfarande inte alls något problem med att mata fisk med oxhjärta. Har aldrig haft problem med det.

Jag rekomenderar dock inte att ge oxhjärta i ett inrett akvarium då det ruttnar och försämrar vattnet något så kopiöst. Då får man ta till Annmaris metod, byt 50% varje dag
                              `

du skriver "På vissa ställen i Amanzonasfloden kommer vattentemperaturen upp till så mycket som 30 grader" visst kan den göra det i mindre bifloder osv och kanske kan komma däromkring vid extrema omständigheter men kanppast året runt. så tycker inte direkt att det är någon "normal" temp för dessa fiskar så tycker att det är en hög temp. att jag tycker att discus är tråkiga och seg fiskar beror nog mycke på vad man har att gemföra med själv så är det väll framför allt trophar. och tja dom rör inte mycket på sig i jämförelse. sen så kan jag ju nämna att dom var extremt slöa vid temp runt 30 grader och oxhjärte foder. vart faktiskt otrolig skilnad när jag sänkte och böt foder vilket jag redan har skrivit i denna tråd en gång. om du skulle ha läst mitt första inlägg och inte bara hoppat in i tråden. Har du någon gång testat hålla dina fiskar under lite mera naturliga förhålanden?

Kommentar

• Havs
                                Användare
                                • December 2004
                                • 607

Ursprungligen postat av Johan F
                                HazelCR är bara lite nyfiken på vad siffrorna i formlen står för. Kallvattnet som jag använder mig av är 13 grader och sen skall det upp till 25 grader, vad blir kostnaden eller energiåtgången för att värma upp till 25 gradigt vatten?
                                4180 Värmekapaciviteten för vatten. Det är så många Joule som det krävs för att värma upp 1 kg vatten 1 grad. För vatten så 1 liter = 1 kg.

20 som jag skrev är temperarurdifferensen. För dig blir det 25-13 = 12

3600000 skall det divideras med, när man omvandlar från energienheten Joule till enrgienheten kWh.

"antal liter" x "vattnets värmekapacitivitet" X "teperaturdifferensen" / 3600000

,då får du fram antalet förbrukad energi i kWh

,sedan får du multiplicera med ditt pris för en kWh för att få fram kostnaden.

En liten jämförelse i kostnad mellan dagliga 50 % vattenbyten i ett 540 respektive 25% vattenbyte var 3:e vecka under 1 års tid.

ca 1700 kr + 500 kr = 2200 kr (Uppvärminingskostnad + vattenkostnad)

ca 82 kr + 23 kr = 105 kr

Sedan tillkommer ju förståss kostnaden för att hålla temperaturen under året också.
                                Senast redigerad av Havs; 20 February 2007, 07:19.
                                Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...