Vattenbyte överskattat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    Användare
    • August 2005
    • 73

Det är inte någon som anklagar dig annmari. Jag byter också mycket vatten hos mina malawi själv utan att egentligen veta varför. Dock har jag en känsla av att när jag fått problem så har det varit när jag bytt vatten mer sällan. Om man skall dra ner på vattenbyten och byta när det behövs istället för när man brukar, vad skall man mäta och vilka nivåer skall man hålla utkik efter?

Sen en kommentar på Mike Norens kommentar: "EDIT: Jag har alltid trott att anledningen till att folk inte har växter i rift-ciklid-kar är (den felaktiga) föreställningen att det inte finns några växter i rift-sjöarna?"

Den föreställningen är väl inte så felaktig om man tittar där de flesta malawiciklider vi har i våra kar normalt håller till.
    Mvh
    Peter Fredriksson

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Skitsnack Tropfrog det handlar inte om vattenbytarhysteri nu får du väl ta igen dig vetja,blir lite sur faktiskt då jag känner flera frmastående odlare som jobbar häcken av sig för att ni hobbyister ska få fina djur till ett bra pris,mina firrar mår hur bra som helst vad är problemet Herr Tropfrog?!/An-Mari

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Skitsnack Tropfrog det handlar inte om vattenbytarhysteri nu får du väl ta igen dig vetja,blir lite sur faktiskt då jag känner flera frmastående odlare som jobbar häcken av sig för att ni hobbyister ska få fina djur till ett bra pris,mina firrar mår hur bra som helst vad är problemet Herr Tropfrog?!/An-Mari
        ni hobbyister, sen när blev du en mycket bättre akvarist än vi andra....

var och en får skriva vad den tycker är bästa sättet, att hålla diskus gör en inte till mästare förstår inte varför man är så extra noga med just denna fisk, varför är man inte lika noga med troffar? tror att dagens diskus är mycket starka och klarar mer än vad vi tror.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          Lutt jag har inte sagt att jag är bättre akvarist än någon annan diskus har jag hållt på med i 15 år och borde ju rimligtvist kunna något sen känner jag flera framstående diskusakvarister gå in på amazondiscus.se om du vill veta mer om diskus,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• janne63
            NCS Medlem
            • August 2006
            • 157

annmari med flera,

Jag har funderat på att skaffa discus själv (gör det än) men ett par besök på amazondiscus.se var nära att avskräcka mig. Det ska vara (helst) kala kar så man kan komma åt att städa enkelt, man ska mata med oxhjärta (åtminstone enligt någon skola), temperaturen ska vara hög och man ska, som den här tråden handlar om, byta vatten oftare än man byter kalsonger. Och ändå tyckte jag att det var oroväckande många inlägg i tråden som behandlar sjukdomar .... Sen läste jag ett inlägg om en odlare som behandlade ett kar i förebyggande syfte (med fisk i) med kaliumpermanganat (vilket iofs har många användningsområden, bl.a. desinfektion av avlopp), men alltså, vad är detta?

Kanske är det så att diskusar är enormt svåra fiskar eller också råder det en hysteri där ingen vågar ifrågasätta vad som är etablerat? Varför ska man t.ex. mata discus med oxhjärta, det är ju knappast en naturlig föda? Förmodligen för att de ska växa snabbt och bli stora och fina, men det är väl akvariefiskar och inga broilers? En bieffekt blir ju att vattnet snabbt blir förorenat och man tvingas till frekventa vattenbyten. Därför tyckte jag det var kul när jag hittade artikeln (som jag länkade till i ett tidigare inlägg) där någon faktiskt håller diskus med framgång i strid med en hel del konventioner. Visst, de blev inte lika stora som andra men spelar det någon roll? Det finns ju andra fiskar som i akvarium inte blir lika stora som sina vilda artfränder.

Oavsett vad man sysslar med så tror jag det är farligt att acceptera samtliga vedertagna konventioner. Jorden var inte platt och åderlåtning och trepanering var inte lösningen på alla medicinska åkommor de användes för.
            Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Hej!
              Lutt jag har inte sagt att jag är bättre akvarist än någon annan diskus har jag hållt på med i 15 år och borde ju rimligtvist kunna något sen känner jag flera framstående diskusakvarister gå in på amazondiscus.se om du vill veta mer om diskus,Mvh Ann-Mari
              jaha men jag vill inte läsa om diskus hade jag velat hade ja gått in där mycket tidigare.
              de är fina och man vill köpa fast man ångrar sig alltid in i det sista

bara en fråga vem bryr sig om du känner några diskusakvarister, den här tråden var inte ämnad för diskus...

kranvattnet är enligt mig inte bra vattenkvalité men den duger helt klart i många kommuner.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Janne63 jag kan försäkra dig om att många diskushobbyister världen runt matar med oxhjärta i Stendkers diskusfoder ingår bla oxhjärta,sen tycker absolut inte att du ska avskräckas för diskus dom är riktiga skönheter och sköter du dom bradå du Janne63 får du upplevelser utav det ovanliga slaget dom blir bla handtama och äter ur handen på dig,du ska få ett gott råd av mig så du klarar dina diskus:Bra matning ett fleratal varierande fodet,bra vattenbyten (Var gör man inte för sina telningar)låt vattenbytena inte avskräcka dig,vill man ha något fint får man ju faktiskt också bjuda till jag byter som jag sa 50% varje dag utbytet jag får av dessa diskus är mycket fina,nåväl Janne63 bra foder bra vattenbyten är en fin grogrund för och inte få sjuka djur,du ska veta att diskusfisken i stim är enligt mig det vackraste du kan ha i ett akvarium,sen Janne63 lägg det där på hyllan att du inte kan ha inredning,klart du kan finns inget som helst hinder för det,titta på amazondiscus och istället för och bli avskräckt ta dig en funderare i lugn och ro och låt det mogna för i slutändan kommer du och få mycket mycket fina upplevelser av dina disksus det k na jag skriva under på,bor du åt Fagersta till?Jag har ett diskusföredrag där i höst har du vägarna förbi är du välkommen,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Normalt sett ska det inte hända särdeles mycket med ledtalet om det är ett kar som Magnus beskriver. En viss ökning borde man se, men växterna slukar mycket av de olika salterna. Beroende på växtvalet lär man få antingen en viss minskning av pH över tiden, eller ett rätt högt pH (med bicarbväxter så åker pH:t upp).

Annars har det förvånat även mig att inte ciklidister kör med fler växter. Vill man nu verkligen inte ha växter i favvobaljan så kan man koppla ihop två kar. Enligt min erfarenhet funkar burkar med växter i betydligt bättre än kala burkar. Detta är ju också ett alternativ till discus, som det länkas till ovan. Trivs man med kala akvarier så går det ju även där att koppla ihop två kar eller göra ett flytväxtfilter/växtfilter som körs ovanpå discuskaret. Rekommenderar varmt Diana Walstads bok för att sätta sig in i detta med växtkar på ett enkelt sätt.

Egentligen är det en rätt lurig fråga det här med vattenbyten. Beroende på vilket kar man har, fisksammansättning, växter, kranvattnets kvalitet unt so weiter så kan man byta för lite, för mycket, med fel vatten, byta allt vatten eller knappast något. Med rätt vatten har jag gjort 100-procentiga vattenbyten till Jullar, som är erkänt känsliga för stora vattenbyten. Inga problem, bara bra resultat. Med fel vatten har jag fått samma Jullar att stelna till och driva runt på botten (med små vattenbyten - och jo, de klarade sig).

Hilsen,

P
                  tjena Patrik,

nu menade jag ju inte i ett växtkar utan i ett vanligt förekommande rift lake kar= utan växter
                  eftersom magnus skrev att han körde samma vattenbytar taktik i ett sådant......

och om man har ett sådant kar så tror jag det krävs ca 25%/vecka om man matar duktigt för att inte få allt för höga ledatal.

höga ledtal är det som jag tycker hämmar tillväxt och lekvillighet mest, och även påverkar rommen på negativt sätt på flertalet arter..........
                  Mvh
                  Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    tjena Patrik,

nu menade jag ju inte i ett växtkar utan i ett vanligt förekommande rift lake kar= utan växter
                    eftersom magnus skrev att han körde samma vattenbytar taktik i ett sådant......

och om man har ett sådant kar så tror jag det krävs ca 25%/vecka om man matar duktigt för att inte få allt för höga ledatal.

höga ledtal är det som jag tycker hämmar tillväxt och lekvillighet mest, och även påverkar rommen på negativt sätt på flertalet arter..........
                    Jag tror egentligen det handlar om kväveföreningarna. De ger de effekter du beskriver om de blir för stora. Riftlake-burkar brukar ju vara rätt tätbefiskade och så matas det mycket, så visst, då sticker ledtalet uppåt. Drar man ner lite på fiskbesättningen så borde det funka bättre. För att saker och ting inte ska ackumuleras i ett kar har jag annars för mig att man behöver byta 50 procent vatten (går att räkna fram).

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Kul debatt
                      Med risk att verka upprepa mig i det oändliga.
                      En lätt och lättmätt indikator är nitrathalten.
                      Jag byter mycket mindre vatten nu än tidigare. När nitrat är över 40-50= byt vatten.

Hur lätt som helst att mäta och fatta. Funkar kanon till mina Discus(som växer, leker och färgar ut som bara den), Tanganyika (Tropheus, Cyps och även cypsyngel som är rackarns känsliga), Malawi (Mbunas). Växterna trivs, ingen grumlighet och mycket lek bl.a på ancistrus som går i ett kar som jag byter vatten på mindre än en gång i månaden.
                      Här är en länk till bilder på mina kar.

Annmari - ditt snack kan få folk att tro att Discus är en svår fisk att hålla.
                      När det är precis tvärt om. En lätt fisk som tål massor och som med övertydlighet visar om något är fel. Den växer kanon och är lättlekt. En väldigt social fisk som kommer fram och visar sig i full prakt även på värsta barnkalaset hemma.
                      Sen att rekomendera oxhjärta utan att tala om att under 28`c (funkar bäst över 30`c) är matning med oxhjärta bara skadligt. Fetterna i maten kan fisken inte bearbeta utan värme. Eller rättare sagt fetterna är inte tillgängliga.

Sen som både jag och andra har påpekat om om om man är odlare och vill tjäna pengar på odlingen så är det helt andra förutsättningar som gäller. Då kommer helt andra parametrar in i bilden och även vattenmängder med för den delen. Men då talar vi om mindre än 1% av alla som håller akvarium i vårt avlånga land.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1840

Bra talat larry!! Mäta är lättare än byta vatten.

Ledtalet höjs av vanligt koksalt, ändå dumpar många riftciklidister i koksalt vid varje vattenbyte. Om man då använder ledtalet som en indikator på dåligt vatten riskerar man att hamna i varjedagbyten även hos dem. Det tror jag inte gynnar hobbyn.

Vattenbyten görs oftast utan att man vet varför man gör dem. Det enda jag gör är att jag gör vattenbytena behovsinitierade. Om det finns ett behov så byter jag. I riftburkar har jag dessutom vb varje vecka, för den possitiva effekten av syrgastoppar. Behovet har enligt min erfarenhet initierats i samtliga fall av fosfat, inte nitrat. Vilka gränsvärden som gäller är olika för olika fiskar. Men generellt kan man säga att om växterna inte växter så är vattnet tillräckligt bra för i princip alla fiskar och du kan hålla igen i en månad. Växter växterna bra så kan man göra småbyten en gång i månaden (för rift varje vecka).

Annmari: Vad tråkigt att vi inte lyckas diskutera utan sura miner.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ett bra sätt att minska fosfat är att (om) mata med frys mat. Tina maten (artemia, mysis, oxhjärta, dafnier beroende lite på vilken fisk som det gäller). Tina maten i ljummet vatten, låt maten sjunka till botten. Slå försiktigt av övre vattendelen och gör om proceduren en gång till.
                          Fosfat finns ett i maten men mest i det frysta vattnet. Alltså pluppa inte i den frysta maten i portionsbitar direkt i karet. Den lilla proceduren gör att fosfathalten minskar betydligt.
                          Ett annat sätt är att mata med "bra" mat. Med bra mat menar jag mat som man inte behöver överdosera och som både vatten och fisk mår bra av.
                          Prova dig fram till vad du och fisken gillar.
                          Jag tycker att 36% Tropical spirulina flingor är kanon till alla kar. NLS funkar oxå bra för att man behöver mata betydligt mindre. D-50 till Discus. Samt som sagt fryst mat om man gör som proceduren ovan. Algtabletter tycker jag är kass. Matar hellre med squash.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Hej!
                            Då fick du det sagt, 15år!!!

Ann-Mari ni säger att era diskusar mår ju så bra av allt vattenbyte, eller rättare sagt dom mår inte så bra om ni hoppar över och byter ut 50% vatten varje dag. Skulle det inte kunna vara bra och försöka och ta reda på hur ni kan undvika och förstöra så mycket vatten varje dag. Vad jag menar att vi som akvarister borde ju sträva efter och förbruka så lite vatten som möjligt och bidra till en bättre miljö. Om ni skulle kunna halvera eller kanske till och med komma ner till en femtedel av er nuvarande vattenförbrukningen och ändå få era diskusar och må bra skulle inte de vara en bra insatts för miljön?
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Mats
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 804

Hej.
                              Har haft diskus till och från sedan mitten av 70 och detta att bytta dessa vatten massor har jag aldrigt förståt,likaså ett sälskapskar utan sand och växter.Byter ca.125 i ett 540 en gång i veckan plus att har jag alltid haft riktiga ytterfilter med storvolym och låg genomströming.Skulle det vara så att jag haft fiskar utan växter har karet altid haft sand + en massa maljsiska sniglar för dessa djur är dom bästa renhållningsarbetare som finns,dom funkar också i ett kar med lekande fisk samt i ett yngelkar,mycket bättre än malar.Håller med Tropfog i hans sätt.
                              mvh Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• lilljimpan
                                Användare
                                • February 2005
                                • 143

Kul att det blev en så stor debatt....

Många här skriver om discus när jag nämde vattenbyte, ???
                                Är det verkligen det de är mest kända för?

Nu lite offtopic, eller inte...

Jobbar på volvo...Där jobbar cirka 2700, nu när man börjat komma in i akvarie svängen har man börjar höra sej för, där finns endel andra där som oxå håller på, kul att kunna prata med någon personligen. Där var en jag fick fatt på som faktiskt odlar discus, hörde med honom om just detta med vatten byte.... hans erfarenheter.

Han tyckte att det idag är mest en myt, detta med vatten byte var mest i början när de inte var så "bra/hårt" fram avlade... Det är mer jobb med de vildfångade och de är känsligare, med de odlade idag tyckte han var bland de tåligaste fiskar han haft, aldrig några bekymmer med dem sa han.... såg man några tendenser till att något var fel så gjorde han bara en "kur" som han kallade det. innebar höja tempen till runt 35 (och tillsätta lite salt om man vill, utan jod) i 3 till 7 dagar, detta "startade om" dem och allt var oftast bra igen.
                                Har gjorde inga över drivna vatten byten.... en gång i veckan cirka, hade han matat hårt med oxhjärta och dylig fick man göra ett extra.

Med hans erfatenheter lät det inte så mycket svårare än någon annan fisk.
                                Leker de så trivs de väl?

Jag chansade och köpte mej två stycken röd/turkos i början av januari, två månade dvs, snart inne på den 3:dje. Har funkar bra än så länge och jag är ingen expert. tror inte man ska elller behöver vara så rädd om man köper bra fisk. Jag är ändå bara en nybörjare.
                                Har kollat mej för, här på ciklid, amasondiskus, han på jobbet som odlade, skaffade mej en egen uppfattning.... har till och med experimenterat, bli inte arga eller kalla mej djurplågare nu, haha, när jag köpte dem bytte jag vatten var tredje dag, allt var som det skulle, efter7-8 veckor testade jag att skippa ett, dvs byta var 6 dag.... märker ingen större skillnad alls, varken på beteende eller vatten kvalite....

Så varför bytte jag var tredje dag? Myten mest tror jag och ett "för säkerhets skull"
                                Tror att mycket har med detta "för säkerthets skull" att göra, som akvarist eller odlare vill man ju inte ha en sjukdom i karet som skulle kunna förhindras av något så enkelt som ett vatten byte några dagar tidigare...eller?

En annan grej...som inte hör hemma här men ändå...Jag har katter oxå, ställer jag ner en skål vatten på morgonen (ingen cirkulation snabbt dåligt) så går katterna hellre till akvariet och dricker en vecka "gammalt" vatten där på kvällen. *skrattar* Kan katter ha bakterier som påverkar vattnet, hinner inte alltid säga till eller flytta katten och någon gång har jag låtit dem va med, ser kul ut, ett gäng nyfikna malawisar som står nära, bara några centimeter ifrån och tittar på det konstiga i vattnet som rör sej, när katten märker att det är djur där står de bara och tittar på varann.... Haha... men men iaf, något att oroa sej för? när man inte är hemma?

Kommentar

Arbetssätt...