Limma akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PIRU
    Användare
    • February 2007
    • 12

    Limma akvarium?

    Hejsan jag har ett akvarium på 630L som en vertikal fog har släppt i. Nu undrar jag om det finns nån i Örebro som kan hjälpa mig fixa detta. Det behövs nog o ta bort front rutan o tvätta den o limma den igen.

    Jag betalar givetvis det du vill ha för arbetet.

    Ni kan nå mig på.

    Thomaskuhlin@hotmail.com
    019-223515
    070-2678853
  • PIRU
    Användare
    • February 2007
    • 12

    #2
    Ingen som kan hjälpa mig?

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #3
      För det första om en fog har släppt =släng skiten
      alla är lika dåliga.
      om ett företag skulle komma på att byta din ruta har dom automatiskt tagit på sig ett tillvekningsansvar
      (må gud vara med dom vid nästa vattenskada, spöstraff på torget)
      och jag tror att även privatpersoner ska fundera lite
      men vad vet jag det kanske finns någon himla bra drulleförsäkring
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • PIRU
        Användare
        • February 2007
        • 12

        #4
        Varför ska jag slänga hela karet för? då är det ju bara o skära ner det o limma om det.

        Skulle inte det funka?

        Kommentar

        • PIRU
          Användare
          • February 2007
          • 12

          #5
          Varför ska jag slänga hela karet för? då är det ju bara o skära ner det o limma om det.

          Skulle inte det funka?

          Är det inte bara o be glasmästaren skära ner det o limma om det skulle inte det gå menar du?

          jag menar glaset är det ju inget fel på 10mm rutor som är repfria.

          snyggt kar förövrigt.

          Kommentar

          • Micke M
            Användare
            • November 2006
            • 116

            #6
            Det är klart det går att silicona om! Glas är inte gratis och det är ju en ganska stor burk det gäller. Så om inte glasen är allt för repiga så tycker jag att du frågar någon glasmästare med vana av akvarietillverkning om vad han tar för att silicona om alltihop. Lika bra att byta alla fogar samtidigt så vet du att det håller tätt i många år till.

            Mvh micke

            Kommentar

            • Micke M
              Användare
              • November 2006
              • 116

              #7
              Välkommen till forumet föresten!

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #8
                Det enda som är lönsamt är om du klarar av att limma om det själv,
                att betala en glasmästare 500kr ex moms i timmen att stå o jobba med ett akvarium i kanske 3-5 timmar verkar värdelöst,
                slutresultatet är ett snyggt limmat repigt akvarium
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • December 2006
                  • 263

                  #9
                  Är det ett helglasakvarium utan aluminiumram du har?

                  Kommentar

                  • Flykt
                    Användare
                    • January 2007
                    • 104

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    För det första om en fog har släppt =släng skiten
                    alla är lika dåliga.
                    om ett företag skulle komma på att byta din ruta har dom automatiskt tagit på sig ett tillvekningsansvar
                    (må gud vara med dom vid nästa vattenskada, spöstraff på torget)
                    och jag tror att även privatpersoner ska fundera lite
                    men vad vet jag det kanske finns någon himla bra drulleförsäkring

                    Angående det du skrev "jag tror att även privatpersoner ska fundera lite
                    men vad vet jag det kanske finns någon himla bra drulleförsäkring" kastar jag mig in och kommenterar.

                    Jag bor i en hyresrätt, har hemförsäkring och "drulleförsäkring", även en "akvarieförsäkring" som ger ersättning för kar och fisk om det skulle gå sönder. Men om akvariet går sönder så ger dessa försäkringar ENBART ersättning för själva LÖSÖRET i lägenheten, INTE eventuella vattenskador!

                    Det kan vara värt att kolla upp innan vad det är som gäller just där man bor, om man nu bor i lägenhet som jag. Jag bor på tredje våningen och huserar ett 1200 l akvarium. Om det nu skulle gå helt sönder en vacker dag så blir det ju inte bara vattenskador hos mig utan min grannar under mig också och det är ingen hemförsäkring som täcker sådant.

                    Så jag ringde upp min hyresvärd och frågade vad som gällde. Här får man ha akvarium, och de har ingen begränsning på hur stort det får vara. Vidare så är det min hyresvärds försäkring som täcker upp eventuella vattenskador om det skulle gå sönder. Utom i ett fall:

                    Om jag har varit oaktsam, tappat en stor sten i karet eller så, då räknas det som "Handhavande fel", och då är det JAG själv som får betala alla vattenskador i min lägenhet och i värsta fall mina grannars lägenheter!


                    Mvh/Helena
                    /Helena

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Rauken
                      Användare
                      • January 2007
                      • 310

                      #11
                      Jag bor i en hyresrätt, har hemförsäkring och "drulleförsäkring", även en "akvarieförsäkring" som ger ersättning för kar och fisk om det skulle gå sönder. Men om akvariet går sönder så ger dessa försäkringar ENBART ersättning för själva LÖSÖRET i lägenheten, INTE eventuella vattenskador!
                      Verkar ju variera mellan försäkringsbolagen om man skall tro detta:


                      Är det någon som vet hur aktuell denna undersökning är?
                      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        I kommande nummer av Ciklidbladet finns en artikel i ämnet "när olyckan är framme" som bland annat tar upp vad man ska tänka på med försäkningar.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Flykt
                          Användare
                          • January 2007
                          • 104

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rauken
                          Verkar ju variera mellan försäkringsbolagen om man skall tro detta:


                          Är det någon som vet hur aktuell denna undersökning är?
                          Jag har min hemförsäkring i Folksam. Om dem står detta på länken du skickade:


                          "10/ Gäller det olika regler om man bor i hyreshus resp. eget hus?
                          Folksam - Olika försäkringar "Hem" (hyrd bostad samt bostadsrätt), Villa (vid egen villa, radhus etc.). Vid skada i hyreshus skall i första hand byggnadens försäkring ersätta skadorna på byggnaden."

                          Jag ringde upp dem (Folksam) och frågade vad som gällde för ett tag sedan (September 2006), och det var då jag fick vetskapen om att de inte täckte upp eventuella vattenskador (enbart lösöret)i min lägenhet utan jag fick vända mig till min hyresvärd för att kolla upp saken, vilket jag gjorde. Som tur var så täcker min hyresvärds försäkring eventuella vattenskador om jag nu inte gjort något "handhavandefel".

                          Mvh/Helena
                          /Helena

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • PIRU
                            Användare
                            • February 2007
                            • 12

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke M
                            Välkommen till forumet föresten!
                            Tackar!

                            Kommentar

                            • PIRU
                              Användare
                              • February 2007
                              • 12

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Det enda som är lönsamt är om du klarar av att limma om det själv,
                              att betala en glasmästare 500kr ex moms i timmen att stå o jobba med ett akvarium i kanske 3-5 timmar verkar värdelöst,
                              slutresultatet är ett snyggt limmat repigt akvarium
                              Nu tar du ju ut i förskott att det ska vara repigt o fult så är inte fallet det har varit ett odlingskar så varken sand eller sten har varit i karet innan så det är repfritt.

                              Sen fick jag hela akvariet grattis med bra filter, doppvärmare bänk och en lös BTN bakgrunt till det. Så om jag får betala 2000-2500:- det tar jag på en gång för ändå har jag tjänat på det.
                              Senast redigerad av PIRU; 13 February 2007, 11:39.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...