Vitt / svart grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • February 2007
    • 86

    Vitt / svart grus

    Har skaffat ett till Akvarie på 222L nu & sitter & funderar lite på inredning. Vi börjar med gruset. Har läst på olika ställen att vitt grus gör fiskarna nervösa medan svart grus får fiskarna att känna sig säkra & färgar ut mer då. Men så hitta jag denna sidan med så kallat "ciklid" grus http://www.guldfisken.se/beta/catalo...e0969ed14013fa . Det gruset ser ju ut som snö där... Viket e bäst för fisken????
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    #2
    Tja å välkommen till forumet snurbo !!!

    Att mörkare grus får firrarna å känna sig tryggare är helt rätt. Men man kan oxå köra med ljust grus vilket jag tycker är riktigt snyggt.

    En va fördelarna är att oftast är det kalk i ljusare grus som hjälper ph värdet att sticka upp som ciklider behöver. Inreder du då med kalk sten, mkt kalk sten så kommer fiskarna känna sig trygga när dom har mkt håligheter att ta skydd i!

    m.v.h Foppa
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Vad som är bäst är nog svårt att säga, jag använder svart aluminiumsilikat från rådasand och jag tycker att det passar bra i mitt kar iaf. Sedan vad som är snyggt och inte är ju upp till var och en!
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #4
        Ursprungligen postat av eraserx
        Tja å välkommen till forumet snurbo !!!

        En va fördelarna är att oftast är det kalk i ljusare grus som hjälper ph värdet att sticka upp som ciklider behöver. Inreder du då med kalk sten, mkt kalk sten så kommer fiskarna känna sig trygga när dom har mkt håligheter att ta skydd i!

        m.v.h Foppa
        Mina ciklider behöver inte högt pH!
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Bedson
          Användare
          • November 2006
          • 109

          #5
          Hej Snurrbo,
          jag upplever det som att röda och gula fiskar gör sig bäst mot svart grus men blåa fiskar gör sig bättre mot ljust grus.
          375 l Malawikar + tomt 125 l....

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • December 2005
            • 909

            #6
            Du får väl komma hem å kika! Har några kar inrett med vanligt "brun" sand o några med vit sand. Så får du se vilket du gillar mest.

            Smaksak som sagt. Biotop riktigt brun, vit sand finns det knappast i malawisjön. Men inga ljusramper heller... Ta det som känns snyggast å titta på! Färgar gör dom om du inreder med ordentligt med sten ändå.

            Tja så länge jobba strax ...

            m.v.h Foppa
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Snurbo
              Användare
              • February 2007
              • 86

              #7
              Tja Foppa!!!......

              Men det är alltså smaksak med kulör.... Sand eller grus ?

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • December 2005
                • 909

                #8
                Sand lr grus? Smaksak oxå skulle jag vilja påstå. Men hellre åt mer finkorniga hållet, då många malawis gillar att sila sanden i munnen för å leta efter matrester.

                Lite svårare för dom i grovkorningt grus. Väljer du finkornigt får de njuta av deras naturliga beteende mera!

                Kul att det blev ett kar till slut!
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  #9
                  smaken är som...men personligen tycker jag att ljust grus/sand är snyggast, mina ciklider är inte det minsta skygga av den ljusa sanden (korallsand)
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...