Filter bakom "extra bakruta" - knäpp idé?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

    #46
    Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Hm... jag trodde vattnet blev syresatt via ytan... Jag kanske framstår som otroligt korkad nu men... på vilket sätt syresätts vattnet om man har utblåset i mitten av karet, riktat inåt/nedåt? Det kommer ju aldrig i kontakt med luften? Eller har man någon sorts luftpump till det hela?
    Precis som MagArne säger så gör det att även vattnet vid botten cirkulerar och syresätts. Poängen var väl att du skulle ha en pump riktad mot ytan och sen ytterligare en som pekade mer mot mitten?

    Jag har dock bara en på 1.500 l/h vid ytan och man ser tydligt att även bottenvattnet cirkulerar (man ser alltså partiklar som far runt i burken). Så en rejäl pump vid ytan borde absolut räcka.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • November 2004
      • 569

      #47
      Ursprungligen postat av palm
      Angående hålen så fick du väll låg nivå pga av att filtermassan även bromsade flödet för dig?
      Ja, det är nog sannolikt. Men i Ulrikas fall så skulle hon ha exakt lika mycket filter i ett exakt lika stort kar, så jag utgick från det.

      Tror ni jag får problem med flödet genom mina raster?
      Jag tror det finns nån formel för det där som jag läst om här på forumet. Prova att göra en sökning!
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • January 2007
        • 290

        #48
        Ursprungligen postat av MagArne
        Utblåset drar med sig syresatt ytvatten ner i akvariet vilket är bra.
        Ursprungligen postat av dinajel
        även vattnet vid botten cirkulerar och syresätts. Poängen var väl att du skulle ha en pump riktad mot ytan och sen ytterligare en som pekade mer mot mitten?
        Gah! Varför fattar jag inte?
        Hur kan vatten som cirkulerar vid botten syresättas? Jag menar tex Hank som har tre utblås i mitten av karet, men inget vid ytan?

        Förlåt att jag är envis men jag vill förstå...

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • January 2007
          • 290

          #49
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Du kan gott ha 2x1000 i ett 375, 2x500 känns lite klent.
          Men ååååå, halåååå... det var inte frågan om vad jag ska ha... ... utan om TILLEXEMPEL 2 st 1000 gör samma nytta/är lika bra/ersätter 1 st på 2000? Man vet aldrig när det gäller teknik har jag märkt nämligen, naturlagarna följer inte alltid logikens lagar (inte mina iaf)

          Kommentar

          • MagArne
            Användare
            • December 2006
            • 263

            #50
            Du kan ha flera svaga pumpar istället för en stark. Det spelar ingen roll. Sätt en liten i varje hörn te.x.

            Vattnet på botten syresätts genom att utblåsen sätter fart på ytvattnet som cirkulerar utmed frontglaset ner till botten och sen sugs in i filtrerna och ut genom utblåsen och syresätts igen. Gäller bara att rikta utblåsen och insugen så att allt vatten cirkulerar och kommer upp till ytan för att syresättas.

            Hur kraftig pump har du idag och hur riktar du ditt utblås?
            Tycker du det fungerar bra så varför inte sträva efter något liknande?

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #51
              Nu har jag inte lusläst alla inlägg men en klar fördel är att om du har två pumpar så är det ingen totalkatastof när en pajjar. Sen är det inte viktigast vart pumparna är riktade utan den vattenvirvel som pumparna alstrar. Den virvlen syresätter "hela" karet om den välter runt vattnet på rätt sätt.
              Du kan kolla detta genom att strö i lite flingfoder. Följer flingorna botten och kommer upp till ytan igen så kan du vara säker på att du är på rätt väg
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • *Ulrica*
                Användare
                • January 2007
                • 290

                #52
                Ursprungligen postat av MagArne
                Vattnet på botten syresätts genom att utblåsen sätter fart på ytvattnet som cirkulerar utmed frontglaset ner till botten och sen sugs in i filtrerna och ut genom utblåsen och syresätts igen. Gäller bara att rikta utblåsen och insugen så att allt vatten cirkulerar och kommer upp till ytan för att syresättas.
                Jag tror jag fattar nu...

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  Användare
                  • January 2007
                  • 290

                  #53
                  Ursprungligen postat av LN
                  Nu har jag inte lusläst alla inlägg men en klar fördel är att om du har två pumpar så är det ingen totalkatastof när en pajjar.
                  Ja det är ju också en viktig anledning, det har du rätt i. Och två filteravdelningar som man kan "rengöra" separat. Det är ju bra.

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

                    #54
                    Ursprungligen postat av dinajel
                    Det där akvariet är sjukt snyggt. Tror det är det snyggaste akvariet jag sett i hela mitt liv. Det var lite det jag hade som inspiration när jag inredde mitt prinsessakvarium (även fast det blev väldigt annorlunda).
                    Tackar, tackar!
                    Men som sagt, det 600 finns inte längre i mina ägor, tyvärr
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #55
                      Ursprungligen postat av *Ulrica*
                      Men ååååå, halåååå... det var inte frågan om vad jag ska ha... ... utan om TILLEXEMPEL 2 st 1000 gör samma nytta/är lika bra/ersätter 1 st på 2000? Man vet aldrig när det gäller teknik har jag märkt nämligen, naturlagarna följer inte alltid logikens lagar (inte mina iaf)
                      Ulrica, du skrev... "Ger 2 pumpar som pumpar 500l/h samma verkan som 1 som gör 1000l/h? Är det bättre med två pumpar?" ...vilket ju ger ett intryck av att du kanske var på väg att välja 2st 500litare. Därför skrev jag att du skall satsa på 2st 1000litare.

                      Det är bättre att ha två av flera anledningar, för att en kan paja (inte så stor chans) men också för att du ju kan rikta dem så det blir bättre cirkulationsvägar för vattnet i karet vilket innebär att du inte få några "döda områden" där smuts samlas etc. Sen tror jag faktiskt det är bättre flås i 2st 1000litare än en på 2000. Det finns egentligen inga fördelar med att bara ha en.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        Användare
                        • January 2007
                        • 290

                        #56
                        OK! Deal! Då lägger vi ner denna tråden.

                        Denna info ska långsamt få sjunka in och lägga sig till ro. Har fått lite störande ideér om att bygga egna moduler....

                        Återkommer säkert med en DIY-tråd när det drar ihop sig....

                        Tack alla!

                        Over and out!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #57
                          Ursprungligen postat av *Ulrica*

                          Återkommer säkert med en DIY-tråd när det drar ihop sig....
                          Ja, gör det! Det är alltid intressant med sådana DIY trådar.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...