Filter bakom "extra bakruta" - knäpp idé?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • January 2007
    • 290

Ursprungligen postat av Wilhelm
    500 liters pump lite snett neråt
    Virvlar inte sanden runt då? Jag trodde att det var meningen att man skulle rikta den uppåt för att få ytrörelse = syresättning? Vad åstadkommer man genom att rikta nedåt/inåt karet?

Kommentar

• Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

Ursprungligen postat av *Ulrica*
      Räcker det med 1000 l/h till ett 375l malawikar? Jag hade räknat med minst 1200l/h.

Ger 2 pumpar som pumpar 500l/h samma "effekt" som 1 som gör 1000l/h?
      Det finns en maxijet 1200 också om den är lika tunn det vet jag inte riktigt. Men det skiljer inte mycket.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Virvlar inte sanden runt då? Jag trodde att det var meningen att man skulle rikta den uppåt för att få ytrörelse = syresättning? Vad åstadkommer man genom att rikta nedåt/inåt karet?
        Du ska ju inte rikta strålen ner på sanden utan mer till mitten. Och sedan så glömde du visst att jag skrev att den andra pumpen 1000+ liters med strålen riktad åt motsatt håll straxt under vattenytan, och då blir det massor av rörelse. Obs. det är bara ett tips. Man får finjustera lite tills det blir bra rörelse i hela karet.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Hank
          Användare
          • April 2002
          • 1321

Hank: Jag gillade din lösning, den var diskret. Iaf det som syns på de bilderna du har på din zoon. Hur mycket ser man i verkligheten? Varför har du de små skivorna längst in i hörnet? Varför har du inte utblåsen högst upp?
          Eftersom allt är svart så blir det väldigt diskret.
          Bild framifrån: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...285&gid=572696
          Dom små glasskivorna i hörnen är bara till för att det är lättare att plocka bort ett filter som är "kubiskt", plus jag märkte att filtret fastnade under övre alu.listen :/
          Utblåsen kan jag ju rikta hur jag vill med den konstruktionen
          (kan oxå nämna att detta 600 ej längre finns hemma hos oss, tyvärr)
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• dinajel
            Användare
            • November 2004
            • 569

Ursprungligen postat av Hank
            Eftersom allt är svart så blir det väldigt diskret.
            Bild framifrån: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...285&gid=572696
            Det där akvariet är sjukt snyggt. Tror det är det snyggaste akvariet jag sett i hela mitt liv. Det var lite det jag hade som inspiration när jag inredde mitt prinsessakvarium (även fast det blev väldigt annorlunda).

Ulrika: Om du kollar länken i min signatur så finns ett foto på prinsessakvariet där med insug och utblås inne i akvariet, men man ser dom knappt ändå, beroende på hur jag har fixat ljuset. Tycker det funkar rätt bra.
            Daniel Andréasson

Kommentar

• *Ulrica*
              Användare
              • January 2007
              • 290

Kul att ni är intresserade och kommer med ideér och hjälp! Det är dock några saker som jag fortfarande inte har fått kläm på:

1. Det verkar bättre att använda glas, bla. pga. silikonet fäster bättre. Men hur tjockt glas?

2. Vattenflödet bakom främre bakrutan - hur mycket material kan passeras utan att det blir "stopp"?

3. Vattenflödet genom insugshål? Kan man räkna ut hur stort hål som behövs vid ett flöde på tex. 1200 liter i timmen.

4. Ger 2 pumpar som pumpar 500l/h samma verkan som 1 som gör 1000l/h? Är det bättre med två pumpar?

5. Vad åstadkommer man genom att rikta utblåset inåt karet? Vill man ha rörelse inte bara på ytan utan i hela karet och isf. varför?

Tack så jättemycket för att ni har tålamod med en nybörjare (som dessutom är ett fruntimmer... )

Kommentar

• *Ulrica*
                Användare
                • January 2007
                • 290

Ursprungligen postat av dinajel
                Det där akvariet är sjukt snyggt. Tror det är det snyggaste akvariet jag sett i hela mitt liv.

insug och utblås inne i akvariet, men man ser dom knappt ändå, beroende på hur jag har fixat ljuset
                Ja, Hanks kar är väääldigt snyggt, mitt kommer nog också bli ganska likt, fast stenarna kommer vara mer "klipplika" och inte så runda. Jag tycker du har lyckats få samma känsla i ditt prinsessakvarium.

Och hur har du fixat ljuset då? Vill du berätta det hemliga knepet?

Kommentar

• dinajel
                  Användare
                  • November 2004
                  • 569

Jag kan inte svara på allt. Men några kan jag svara på.

2. Vattenflödet bakom främre bakrutan - hur mycket material kan passeras utan att det blir "stopp"?
                  Jag har ganska exakt 37,5 liter bakom min btn-bakgrund i mitt 375-liters. Det är klippta kuber som tar upp kanske en meter bakom bakgrunden och det är inget problem.

3. Vattenflödet genom insugshål? Kan man räkna ut hur stort hål som behövs vid ett flöde på tex. 1200 liter i timmen.
                  Gör hellre för många än för få hål. Jag hade två hål med 5cm diameter och två pumpar på 1500 + 1000 liter. Det var för lite. Vattennivån sjönk med kanske 6-7 cm bakom bakgrunden. Nu har jag bara en pump på 1500 liter/timme och då funkar det med två hål x 5 cm.

5. Vad åstadkommer man genom att rikta utblåset inåt karet? Vill man ha rörelse inte bara på ytan utan i hela karet och isf. varför?
                  Man vill syresätta allt vatten i akvariet och inte bara ytvattnet, och dessutom är det nog bra med lite blås inåt/neråt så att eventuell skit blåser iväg från botten och in i filtret.

Tack så jättemycket för att ni har tålamod med en nybörjare
                  (som dessutom är ett fruntimmer... )
                  Vad som helst är bättre än att jobba... till och med svara på nybörjarfrågor!
                  Daniel Andréasson

Kommentar

• palm
                    Användare
                    • August 2006
                    • 114

Jag kan inte svara på allt. Men några kan jag svara på.

Jag har ganska exakt 37,5 liter bakom min btn-bakgrund i mitt 375-liters. Det är klippta kuber som tar upp kanske en meter bakom bakgrunden och det är inget problem.

Gör hellre för många än för få hål. Jag hade två hål med 5cm diameter och två pumpar på 1500 + 1000 liter. Det var för lite. Vattennivån sjönk med kanske 6-7 cm bakom bakgrunden. Nu har jag bara en pump på 1500 liter/timme och då funkar det med två hål x 5 cm.

Vad som helst är bättre än att jobba... till och med svara på nybörjarfrågor!
                    Angående hålen så fick du väll låg nivå pga av att filtermassan även bromsade flödet för dig?
                    Sitter själv och skall bygga ett teknikhörn på B25*D10*H50 där det skall sitta två 40mm raster. I hörnet skall utsuget till Eheim 2028, Powerhead 1300L/H & doppvärmare sitta, filtermassan skall sitta som det gör idag dvs på ett elrör direkt anslutet till powerheadet (inte direkt mot rastret.
                    Tror ni jag får problem med flödet genom mina raster?
                    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

Kommentar

• dinajel
                      Användare
                      • November 2004
                      • 569

Och hur har du fixat ljuset då? Vill du berätta det hemliga knepet?
                      Det känns som om jag har skrivit om det ett helt gäng med gånger, men en gång till skadar väl inte. Det är två rör. Längst bak sitter ett MarineGlo (tokblått) och längst fram ett Aquastar. Svårare än så var det inte.
                      Daniel Andréasson

Kommentar

• MagArne
                        Användare
                        • December 2006
                        • 263

Om man lämnar 4cm glipa i botten av "filterhörnan" så det sugs en del genom bottengruset. Kan det fungera för att minska på fula raster?

Kommentar

• *Ulrica*
                          Användare
                          • January 2007
                          • 290

Fråga:

Svar:
                          Man vill syresätta allt vatten i akvariet och inte bara ytvattnet, och dessutom är det nog bra med lite blås inåt/neråt så att eventuell skit blåser iväg från botten och in i filtret.
                          Följdfråga:
                          Hm... jag trodde vattnet blev syresatt via ytan... Jag kanske framstår som otroligt korkad nu men... på vilket sätt syresätts vattnet om man har utblåset i mitten av karet, riktat inåt/nedåt? Det kommer ju aldrig i kontakt med luften? Eller har man någon sorts luftpump till det hela?

Kommentar

• *Ulrica*
                            Användare
                            • January 2007
                            • 290

Ursprungligen postat av MagArne
                            Om man lämnar 4cm glipa i botten av "filterhörnan" så det sugs en del genom bottengruset. Kan det fungera för att minska på fula raster?
                            Skulle inte fungera för mej, jag skall ha sand... tror nog jag kan göra tillräckligt diskreta raster som dessutom hamnar bakom någon stenhög...

Kommentar

• MagArne
                              Användare
                              • December 2006
                              • 263

Utblåset drar med sig syresatt ytvatten ner i akvariet vilket är bra.

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Du kan gott ha 2x1000 i ett 375, 2x500 känns lite klent.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...