ska man ha salt med eller utan jod i akvariet ??? eller spelar det ingen roll!
salt med eller utan jod
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
-
-
Jag spinner vidare i tråden.
Hur mycket salt har ni i era malawiakvarium?
Själv kör jag med 1 matsked vid varje vattenbyte. Jag byter ca 100 liter i mitt 450 liters akvarium 1ggr i veckan. Är det lagom?Kommentar
-
-
när du sratar upp ett akvarium så kan du ha ca 4% salt utan jod i sen så ser man ganska bra på fisken om dom vill ha lite salt efter ett tag, man ser om klia sig så lägg i mer salt då så försvinner detHåkan ErikssonKommentar
-
-
-
Ursprungligen postat av rent vattenJag har ingen salt varför ska man ha det, malawiciklider är ingen saltvatten fisk.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Pastorn58när du sratar upp ett akvarium så kan du ha ca 4% salt utan jod i sen så ser man ganska bra på fisken om dom vill ha lite salt efter ett tag, man ser om klia sig så lägg i mer salt då så försvinner detOch så är det.
/JKommentar
-
Det är helt likgiltigt om det är med eller utan jodid. Dels är jodid inte särskilt giftigt (de lila kristallerna/gasen JOD är väldigt giftig, men de vita kristallerna JODID är det inte, och det är alltså jodid det är i saltet). Faktiskt är det troligen så att jodiden är nyttig - att vi har ont om jodid i svensk berggrund och kan få bristsjukdomen struma är anledningen till att det tillsätts till saltet.
Antiklumpmedlet spelar ingen roll heller, det rör sig om svagt giftiga ferrocyanider som fisken måste trycka i sig ett gram eller så för att må dåligt av... dvs du måste tillsätta tonvis med salt för att få i tillräckligt med antiklumpmedel för att kunna döda *en* fisk.
Kort sagt: Don't worry, be happy.Kommentar
Kommentar