Hur bra klarar sig växter egentligen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • September 2006
    • 304

Hur bra klarar sig växter egentligen?

Hej,
    Jag är trött på alla alger i mitt 240. Därför tänker jag prova med växter, som ska minska algbeståndet. Men hur bra klarar sig växter i ett tanganyikakar? Mitt pH ligger väl på ungefär 7.8, jag har inga växt- eller algätande fiskar i karet, belysningen är två lysrör á la Juwel ( som följde med akvariet), ingen av fiskarna gräver direkt och gruset är engelsk sjösten 3-5 mm. Vad tror ni?
    MVH
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Cryptocorone och vallesneria funkar bra för mig i mina t-baljor, men då använder jag mig av rådasand och sån där finkorning "badsand". Ph:t är inga problem med.

Mvh/ BB

Kommentar

• Rasmus Pedersen
      Användare
      • September 2006
      • 304

Okej, men hur tror du det går med 3-5 mm?
      MVH

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

Har inte funkat för mig innan men det hade väl sina anledningar som att man flyttade runt inredningen hela tiden. Att du inte skaffar sand istället.

Kommentar

• Rasmus Pedersen
          Användare
          • September 2006
          • 304

Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Har inte funkat för mig innan men det hade väl sina anledningar som att man flyttade runt inredningen hela tiden. Att du inte skaffar sand istället.
          Äsch, jag tänker inte riva upp hela karet för att jag ska ha växter .
          Jag vill bara bli av med algerna egentligen, har nån erfarenhet av att ha såna där stora snäckor, som lär äta alger, hos tanganyikaciklider?
          MVH

Kommentar

• Rasmus Pedersen
            Användare
            • September 2006
            • 304

Ursprungligen postat av Ratz
            Jag vill bara bli av med algerna egentligen, har nån erfarenhet av att ha såna där stora snäckor, som lär äta alger, hos tanganyikaciklider?
            Ampullaria ( äppelsnigel eller nåt) heter de visst.
            MVH

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Egeria densa(Vatten pest) klarar dom flesta vatten och gör även så att alg tillväxten minskar

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Bara bottenlagret inte är för tunt så funkar bicarbväxter ofta bra i Riftlakeburkar. Vallisneria och Egeria kan du testa, likaså hornsärv. En del Crypts trivs mycket bra i hårdare vatten, en del svärdsplantor också. Javaormbunkar och Anubias brukar också funka, och de behöver inget bottenlager alls. Skvätt bara i lite microgödning vid vattenbytena, så brukar det gå bra.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...