Nu har 2 av mina fiskar dött, den första för ungefär en vecka sedan och en dog i början av denna veckan. Nu är det två som ligger nere vid botten och vaggar och gömmer sig under stenarna. De äter inte när jag matar och jag har inte sett att dom är mobbade av någon av de andra fiskarna. Den först fisken som dog var väldigt tjock och rund om magen.
Jag har följende fiskar i akvariet:
9 st Ps. sp chilumba yngel (3-4 cm) <----- En sådan dog först.
9 st M. lombardoi yngel (4-5 cm) <-------- Sen dog en av dessa.
10 st A. Röd rubin yngell (3 cm) <--------- Dessa sattes i igår
2 st ansistrus malar och en L001 <- verkar inte påverkade av något.
Övrig info:
540 liter, 2 ytterfilter (fluval 403, eheim pro2 2028 )
Nitrit: 0
Nitrat: 20 mg/l
Amonium: 0
Ph: 7,5 -8.0
Temp: 28 grader
KH: 7
(Startade upp karet innan jul och byter 25-30% vatten varje gång, började även göda med PMDD förra vattenbytet, skippade dock detta idag)
Idag har jag gjort ett 30% vattenbyte och hällt i 0.5 dl salt / 100 liter.
Något annat jag borde göra, mäta, förgiftning?
Var i akvarieaffären och förklarade läget och dom sa att det var bukvattensot. Kan det vara så, det är väl ganska ovanligt?
Köpte även en medicin dom rekomenderade Furanol med aktiva ämnet NIFURPIRINOL och skulle hälla i det, inte mata första dygnet, byta 50% vatten efter 4 dagar, sedan skulle det vara botat. Tror ni det kommer att fungera ?
Tacksam för snabba svar från någon med mer erfarenhet!
/ Jens
Jag har följende fiskar i akvariet:
9 st Ps. sp chilumba yngel (3-4 cm) <----- En sådan dog först.
9 st M. lombardoi yngel (4-5 cm) <-------- Sen dog en av dessa.
10 st A. Röd rubin yngell (3 cm) <--------- Dessa sattes i igår
2 st ansistrus malar och en L001 <- verkar inte påverkade av något.
Övrig info:
540 liter, 2 ytterfilter (fluval 403, eheim pro2 2028 )
Nitrit: 0
Nitrat: 20 mg/l
Amonium: 0
Ph: 7,5 -8.0
Temp: 28 grader
KH: 7
(Startade upp karet innan jul och byter 25-30% vatten varje gång, började även göda med PMDD förra vattenbytet, skippade dock detta idag)
Idag har jag gjort ett 30% vattenbyte och hällt i 0.5 dl salt / 100 liter.
Något annat jag borde göra, mäta, förgiftning?
Var i akvarieaffären och förklarade läget och dom sa att det var bukvattensot. Kan det vara så, det är väl ganska ovanligt?
Köpte även en medicin dom rekomenderade Furanol med aktiva ämnet NIFURPIRINOL och skulle hälla i det, inte mata första dygnet, byta 50% vatten efter 4 dagar, sedan skulle det vara botat. Tror ni det kommer att fungera ?
Tacksam för snabba svar från någon med mer erfarenhet!
/ Jens
Kommentar