100 ancistrus dog - Hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Dom är rätt illa ute ändå så att jag testade med att pluppa i 4 Axaltabletter i 50 liter.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

Ursprungligen postat av keno
      Saltet är nog bra mot ammonium, men jag skulle vara försiktig med saltet till malarna!
      det var så jag räddade mina L333 och L199 fast en L333 dog

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Alla fiskar som flyttades lever idag, t.o.m den lilla(1.5) ancistrusen.
        Faran verkar vara över. En bra sak att veta kan vara att ancistrus, L.multifaciatus samt Cyps yngel tål tydligen en saltdos på 8 tabletter/100 liter.

Tack för Era tips

375:an är skurad med ätiksyra filterna är körda en halvtimme i koksaltlösning. All inredning är kastad. Ny sand är tvättad och påfylld. Karet igång igen. Jag vågar inte ta några chanser utan startar om karet helt från noll .
        Suck..... där gick halva den söndan.

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Ursprungligen postat av LN
          Alla fiskar som flyttades lever idag, t.o.m den lilla(1.5) ancistrusen.
          Faran verkar vara över. En bra sak att veta kan vara att ancistrus, L.multifaciatus samt Cyps yngel tål tydligen en saltdos på 8 tabletter/100 liter.

Tack för Era tips

375:an är skurad med ätiksyra filterna är körda en halvtimme i koksaltlösning. All inredning är kastad. Ny sand är tvättad och påfylld. Karet igång igen. Jag vågar inte ta några chanser utan startar om karet helt från noll .
          Suck..... där gick halva den söndan.
          kul! jag vet inget om salt i tablettform, använder vanligt jodfritt salt som man köper i mataffärerna och ja tycker det verkar lika bra

ja men vad är söndagarna till för allt är bara ångest egentligen men det är bara att bita ihop varje vecka innehåller en måndag

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Precis det är ju tack o lov snart måndag

Salttabletterna är Axal-salt. Det köper du på Granngården 80 kr/25kg, en orange säck.
            Ett riktigt kanon akvariesalt som nästan är gratis, lätt att dosera, smälter långsamt i karet.
            Bara att pluppa i. Har 2 tabletter/100 liter i alla mina kar. Provade att köra utan salt till mina troffar men efter ett par tre vattenbyte blev dom riktigt hängiga så att det var bara att starta med dom igen.
            Har även en hoper L-malar och en drös ancistrus och även dom leker och frodas i en liten liten liten dos salt. I alla fall i mitt vatten.

Kommentar

• rent vatten
              Användare
              • November 2005
              • 530

Precis det är ju tack o lov snart måndag

Salttabletterna är Axal-salt. Det köper du på Granngården 80 kr/25kg, en orange säck.
              Ett riktigt kanon akvariesalt som nästan är gratis, lätt att dosera, smälter långsamt i karet.
              Bara att pluppa i. Har 2 tabletter/100 liter i alla mina kar. Provade att köra utan salt till mina troffar men efter ett par tre vattenbyte blev dom riktigt hängiga så att det var bara att starta med dom igen.
              Har även en hoper L-malar och en drös ancistrus och även dom leker och frodas i en liten liten liten dos salt. I alla fall i mitt vatten.
              Förlåt om jag lånar tråden lite.Kan man använda detta billiga salt till att kläcka artemia?

Kommentar

• Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

Hej!
                Hade ett hundratal ancistrus i en 375:a. Väl inkört kar med regelbundna 50%iga vattenbyte.
                Ph runt 8 och stabilt vatten. 0 nitrit och helt ok nitrat. I karet gick även 4 små
                C. Leptosomayngel och några mini L. multifasciatus.
                På några dagar dog alla ancistrus men mina Leptosoma och multisyngel mår fina fisken.
                Ancistrus var i storlek från fullvuxna till nysläppta yngel.

Jag fattar absolut ingenting.

Kan någon hjälpa mig att få klarhet?????
                Har det gått bra att odla ancitrus i karet tidigare?

Min gissning blir att du bökat runt med botten vid vattenbytet och på det sättet frigjort ? som påverkat vattenkvaliten´eller att du hade stor fiskbelastning i karet med mycket ammonium och att du genom vattenbytet ändrade PH, så att kvävebalansen förskjöts i karet.
                Du har ju bra filterkapacitet, så det borde ju inte hända, men ...vad skulle det annars vara?
                Senast redigerad av Havs; 12 February 2007, 05:58.
                Min zoon

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Det karet har inte varit igång särskilt länge. Men jag har aldrig kört anc.yngel i ett 375:a.
                  Tror att 100 yngel har varit för lite för att hålla rent på mat i karet. Karet kan ha varit för stort helt enkelt. Och av den anledningen så kraschade vattnet. Trots att jag byter vatten och rengör regelbundet. Efter att ha läst era tips och sovit på saken så är nog det närmaste sanningen man kan komma.

Kommentar

• calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

Dom är rätt illa ute ändå så att jag testade med att pluppa i 4 Axaltabletter i 50 liter.
                    Malar är känsliga för saltförändringar och 4 tabletter /50L är MYCKET, vet dock inte hur högt ditt uS blir med det, men VÄLDIGT högt.
                    Det rekomenderas inte att ha mycket över 1.000uSiemen till malar och när man sänker uS så måste detta göras SAKTA och framförallt när man kommer under ca 500uSiemen.

Snabb massdöd ser jag som osmotiskchock (beroende på försnabb saltföränding) eller en förgiftning.

Så ta det lite lungt med saltet och mät uSiemen så att du vet vad du ligger på.

Glömde en sak, Det är viktigt att bottenlevande och då framförallt malar har bra cirkulation längs botten, både för att få friskt vatten och mer syrerikt vatten.

Lycka till.

//Calle
                    Senast redigerad av calle-hallabro; 12 February 2007, 09:50.
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Jodå, jag förstår vad du menar.
                      Men "salt" badet fick enbart de överlevande fiskarna i 53 litaren (och dom lever o är på bättringsvägen ) , alltså den mängden salt fick inte 375:an.
                      Samtliga mina kar får (i normalfallet) en lätt saltdos på 2 tabletter/100liter bytt vatten.
                      Funkar kanon hemma hos mig i mitt vatten. Ancistrus leker och producerar mängder av yngel i den dosen. Har även en del L-malar som är helt ok i den salthalten.
                      De handlare jag levererat till är mycket nöjda och tycker att ancistrusen är bra kvallite.

Håller dock med dig att 8 tabletter/100 liter är rätt mycket. Så att köra det kontinuerligt är nog inte alldeles bra för anc. Kommer i lugn o ro trappa ner halten i lilla karet.
                      Senast redigerad av LN; 12 February 2007, 11:06.

Kommentar

Arbetssätt...