100 ancistrus dog - Hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

100 ancistrus dog - Hjälp!

Hej!
    Hade ett hundratal ancistrus i en 375:a. Väl inkört kar med regelbundna 50%iga vattenbyte.
    Ph runt 8 och stabilt vatten. 0 nitrit och helt ok nitrat. I karet gick även 4 små
    C. Leptosomayngel och några mini L. multifasciatus.
    På några dagar dog alla ancistrus men mina Leptosoma och multisyngel mår fina fisken.
    Ancistrus var i storlek från fullvuxna till nysläppta yngel.

Jag fattar absolut ingenting.

Kan någon hjälpa mig att få klarhet?????
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Svält antagligen!
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• 56ovwal
      Användare
      • March 2004
      • 664

Ursprungligen postat av Cutekid
      Svält antagligen!
      Hehe, nä, hundra Ancistrus dör inte under några dagar p.g.a. svält.
      Jag kan bara tänka mig att det rör sig om någon typ av förgiftning. Något som Ancistrusarna dukat under för medans Tanganyika-firrarna tålt. Ett tydligt tecken på att Ancistrus inte mår bra är att de ideligen simmar till ytan för att "ta luft".
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Svält är det nog inte. Matar med NLS waffers samt vanlig algwaffers. Matar på rätt bra dessutom för att planen var att sälja lite större anc.
        Vilket i sin tur gör att jag håller koll på vattnet lite extra.
        Däremot så går mina funderingar också mot vad 56ovwal säger.
        Någon slags förgiftning.
        Vet sedan gammalt att växjövattnet inte är ens i närheten av att vara något optimalt akvarievatten.

Men men vore det så "enkelt" så skulle även Cypsynglen (vilka är kända för att vara känsliga) dött. Eftersom alla anc. dog i stort sett på samma gång så måste det vara något radikalt som inträffat.

Finns det någon sjukdom som kanske kan vara orsaken????
        Ancistrussjuka?
        Kan mina filter på något sätt ha pajjat och spridit ut något ont???? (två innerfilter samt ett ytterfilter, alla med filtermatta)
        Kan någon form av algblommning skapa denna massdöd????
        Tempen var och är runt 25`.c i karet och jag tycker att syresättningen i karet verkade ok.
        Fiskar fanns(när dom levde ) i alla delar av karet även gott om dom på botten.

Är ancistrus kända för att vara känsliga för något?

Många frågor är det hmmmm,,,, det är solklart att jag gjort något fel det fattar jag oxå men frågan är bara vad. Sånt här retar mig,,,,när,,,,när,,,,jag inte fattar nån ting.

Kommentar

• Haacke
          Användare
          • July 2006
          • 36

Odlar Guldisar

Matar dem med allt möjligt algwaffer(vanliga) gurka, nykläckt artemia, räkmix(grön o röd) röda mygg o flingor lite om vartannat de får mat två ggr om dagen och just nu har jag över 300 yngel i ett 150 liters kar med bra blås i och jag bytar vatten i vanlig ordning varje söndag 50%.

Jag kör bottenfilter i det, håller på och kör in ett ytterfilter..

Till död bland dessa kan jag säga att överlevnaden på mina yngel ligger på ca 98% och EN gång hade jag mass död i karet och det var när jag fick helt syrefattigt pH 8,9 vatten från kommunen i kranen.. 300 yngel dog pladask men där dog andra fiskar i de andra karen med så det är kanske inte så..

Ancistrusar upplever inte jag som känsliga tvärtom jag tycker att de visa mer och mer styrka som sällskapsfisk.

Ngt som kan hända dock är att du får en amoniakhöjning vid botten vid vattenbyten om du har mycket foder som kanske ligger i substratet(nu säger jag inte att du har det men waffers kan gärna sjunka in)..

Tråkigt att höra och jag beklagar verkligen dina bortgångna fiskar.
          http://plantswap.se
          http://www.haack.se/jobbekar.htm
          http://www.haack.se/smafisk/smafisk.htm
          http://www.haack.se/projekt.htm
          http://www.haack.se/nufisk.htm

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Ursprungligen postat av LN

Många frågor är det hmmmm,,,, det är solklart att jag gjort något fel det fattar jag oxå men frågan är bara vad. Sånt här retar mig,,,,när,,,,när,,,,jag inte fattar nån ting.
            Kan tyvärr inte hjälpa dig, Larry. Jag har odlat massor av olika fiskar, men ancistrus går jag bet på.
            Har säkert ett 30-tal i varierande storlek och från olika odlare. Inte ett endaste j...a ancistrusyngel

Om det hade varit förgiftning, så borde cypsynglen dött först. Jag tror att det fattades nåt i deras kost. Dom svalt alltså trots att det fanns mat.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Du har förmodligen råkat ut för att något dött och legat och ruttnat i karet. Ancistrusmalar är ganska känsliga mot ammonium och är oftast dom som dör först när man får en ammoniumspik i karet.

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ursprungligen postat av LN
                Svält är det nog inte. Matar med NLS waffers samt vanlig algwaffers. Matar på rätt bra dessutom för att planen var att sälja lite större anc.
                Vilket i sin tur gör att jag håller koll på vattnet lite extra.
                Däremot så går mina funderingar också mot vad 56ovwal säger.
                Någon slags förgiftning.
                Vet sedan gammalt att växjövattnet inte är ens i närheten av att vara något optimalt akvarievatten.

Men men vore det så "enkelt" så skulle även Cypsynglen (vilka är kända för att vara känsliga) dött. Eftersom alla anc. dog i stort sett på samma gång så måste det vara något radikalt som inträffat.

Finns det någon sjukdom som kanske kan vara orsaken????
                Ancistrussjuka?
                Kan mina filter på något sätt ha pajjat och spridit ut något ont???? (två innerfilter samt ett ytterfilter, alla med filtermatta)
                Kan någon form av algblommning skapa denna massdöd????
                Tempen var och är runt 25`.c i karet och jag tycker att syresättningen i karet verkade ok.
                Fiskar fanns(när dom levde ) i alla delar av karet även gott om dom på botten.

ja när jag hade vita prick i mina baljor så dog även ancistrus i pricken. och det syns inte på malar, och det kan också vara så om det är vita prick så måste inte alla fiskar få det typ leptosoma, men jag är ändå inne på en förgiftning som rickard skrev, kanske nitrit.mvh janne

Kommentar

• odis
                  Användare
                  • July 2003
                  • 74

Funderar på om det kan vara koppar? Jag har för mig att ancistrus är väldigt känsliga för det, speciellt yngel. Jag har odlat fram en hel del ancistrus de senaste åren och visst har jag råkat ut för att det dött en del men då har det oftast varit nitri. (Ancistrusyngel skitar ner väldigt mycket mer än andra yngel, enligt min erfarenhet.)
                  //Anders

http://www.hallandsakvaristerna.org
                  http://www.gcg.se
                  http://www.ladycoons.se

Kommentar

• lenis
                    Användare
                    • February 2005
                    • 42

var filtret avstängt en längre tid?
                    isf kan det bildas syreätande (?) bakterier, och resultatet blev syrebrist. Hade ett innerfilter avstängt i några timmar i mitt 450 l, satte på det som vanligt sen och det blev syrebrist.
                    Men det borde du ju ha sett, eftersom då rusar fiskarna upp till ytan

Jag har tidigare haft problem med massdöd hos ancistrusyngel, det berodde på bakterieinfektion tror jag. Fiskarna fick sår och dog, säkert 100 dog. Du verkar ju ha koll på vattnet och nitriten är ju noll.. Hur är cirkulationen?

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Tror också på det med ammonium. De är känsliga för det, och det kan läcka sådant från botten. Har hört att det kan bli något slags skikt med mycket (relativt) ammonium just vid botten, även om man har schysst cirkulation i karet. När Corys råkar ut för det så ruttnar deras skäggtömmar bort. Behöver inte ha dött något i karet, kanske räcker det med att botten har ackumulerat tillräckligt med skit för att passera någon kritisk gräns. Märkligt att de vuxna strök med, de brukar vara betydligt tåligare efter en viss size.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Jag tömde karet i gårkväll. Körde igång ett 54 liters för att rädda Cypsen och multisarna.
                        Hittade en vuxen anc.hona och ett anc.yngel vid liv.
                        Nu på morgonen är dom fortfarande vid liv men ser på något sätt vimelkantiga ut. Dom rycker till då och då. Jag slog i igårkväll vitaprickmedicin bara för att göra nått.
                        Alltså jag tror också på någon slags förgiftning. Jag ringde vattenverket igår o dom sa att inget onormalt har inträffat de senaste dagarna.
                        Amonium/amoniak kan det ju faktiskt vara.

Kommentar

• Lutt
                          Användare
                          • October 2005
                          • 1919

salt är bra mot ammonium

fick rådet att byta 75% fick även rådet att slamsuga gruset ordentligt och tillsätta salt, saltet skall visst frigöra kvävet lättare ur blodet

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

OK. Tack för tipset Lutt .
                            Jag skickar i ett lass så så så får vi se

Kommentar

• keno
                              Användare
                              • October 2006
                              • 119

Saltet är nog bra mot ammonium, men jag skulle vara försiktig med saltet till malarna!

Kommentar

Arbetssätt...