Tropheus flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    #16
    Det var ungefär10-15 grader jag hade tänkt och en och en halv timmes tid skulle det ta
    Tanken va att det skulle bli lugnare start i det nya karet när alla ska ha nya revir

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #17
      Ursprungligen postat av tezz
      Det var ungefär10-15 grader jag hade tänkt och en och en halv timmes tid skulle det ta
      Tanken va att det skulle bli lugnare start i det nya karet när alla ska ha nya revir
      Förstår inte alls vitsen med att göra så faktiskt. Det kommer iaf att slåss och spännas en del när de får nya revir. Har du en tillräckligt stor gr så behöver du nog inte va så rädd att det blir slakt i karet. Nä, jag tror det stressar dem ännu mer av att laborera med vtn-tempen.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #18
        summerar allas erfarenheter och tankar om det: Det kan mycket väl gå vägen, men troligtvis går det käpprent åt helvete =)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #19
          Kör hårt =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

            #20
            Det är en grupp 31st 9-10cm F1 ikolor senast den flyttades var för 3 månader sen men då flyttades karet med,nu blir det nytt kar och inredning
            Jag får väl ha någon som tittar på dom medans jag flyttar dom durar någon av så brukar man kunna få liv i dom om man är snabb nog har hänt för att jag fått göra
            Hade en gång fyra dubbar som inte ville vara med längre men jag fick dom att överleva

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

              #21
              Ursprungligen postat av tezz
              Det är en grupp 31st 9-10cm F1 ikolor senast den flyttades var för 3 månader sen men då flyttades karet med,nu blir det nytt kar och inredning
              Hur gjorde du senast du flyttade gruppen och varför inte göra på samma sätt denna gång, det funkade ju då?
              //Robert

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                tezz....ska de bara byta akvarium eller ska de flytta till annan lägenhet?

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av blackened
                  Jo precis. Men vissa klarar det bara till en viss temperatur. Det har att göra med hur lättflytande blod dom har. En lax klarar av 0.5 grader eftersom blodet är så extremt lättflytande att det inte stelnar för mkt vid så låga temperaturer. Blodet i en tropheus blir för segt och jag antar att hjärtproblem är en fara förutom att alla organ jobbar sämre.
                  ja det är väl därför att dom har tagit gener från lax till grönsaker, så att grönaker ska kunna tåla kyla bättre, lite utanför ämnet kanske.mvh janne

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

                    #24
                    Jo det är så här killen som har dom nu köpte både fiskar o kar+inredning av en bekant och har tydligen tröttnat
                    Själv fick jag vatten problem och endast 2 ikolor överlevde så jag tänkte slippa vänta ett helt år som det hade blivit om jag köpt yngel innan dom började leka
                    Lite stor grupp bara tycker jag men blir det för trångt i 720l får dom flytta till ett på 1175l
                    Funderar bara på om jag skulle släppa i dom två kvarvarande i den nya gruppen eller inte

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #25
                      30-talet Ikola i ett 720 blir mumma. Absolut inte för många! Snarare tvärtom,är jag rädd...
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

                        #26
                        Ursprungligen postat av ozric
                        30-talet Ikola i ett 720 blir mumma. Absolut inte för många! Snarare tvärtom,är jag rädd...
                        Jag hade bara 10 ikolor + 10 dubbar innan så alla hade sitt egna lilla revir,blir lite roligare att titta på då

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av tezz
                          Jo det är så här killen som har dom nu köpte både fiskar o kar+inredning av en bekant och har tydligen tröttnat
                          Själv fick jag vatten problem och endast 2 ikolor överlevde så jag tänkte slippa vänta ett helt år som det hade blivit om jag köpt yngel innan dom började leka
                          Lite stor grupp bara tycker jag men blir det för trångt i 720l får dom flytta till ett på 1175l
                          Funderar bara på om jag skulle släppa i dom två kvarvarande i den nya gruppen eller inte
                          om du känner att du är duktig på tropheus, så att du känner igen symtomen när nå got är fel
                          då kan du lägga med dom två om det är två fina honor eller en extremt fin hanne. annars hade jag låtit bli, för att det kan kosta hela gruppen.mvh janne

                          Kommentar

                          • RobbanG
                            Användare
                            • January 2004
                            • 563

                            #28
                            Själv brukar jag transportera all fisk (även tropheus) i hinkar med lock. Den längsta resan som jag gjort på detta sätt med troffar var ca 3 h i bil så firrarna låg säkert i hinkarna nästan 6 timmar, och det var ingen problem.
                            Bara en gång fick jag problem det var nu höstas då jag köpte en grupp Körsbär vilka placerades i 6 hinkar. När jag kom hem ca 2h senare var alla fiskar i en hink döda. Det var hinken med yngel och förmodligen var hinken inte ren.
                            //Robert

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

                              #29
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              om du känner att du är duktig på tropheus, så att du känner igen symtomen när nå got är fel
                              då kan du lägga med dom två om det är två fina honor eller en extremt fin hanne. annars hade jag låtit bli, för att det kan kosta hela gruppen.mvh janne
                              Nu har jag inte sett hur denna gruppen beter sig i vanliga fall så det kan nog hinna gå för långt innan man upptäcker att det gått snett
                              Bara frågan vad man ska göra av dom man kan ju lika gärna slå i hjäl dom själv som att lämna dom till en butik resultatet lär ju bli det samma

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #30
                                Ursprungligen postat av tezz
                                Nu har jag inte sett hur denna gruppen beter sig i vanliga fall så det kan nog hinna gå för långt innan man upptäcker att det gått snett
                                Bara frågan vad man ska göra av dom man kan ju lika gärna slå i hjäl dom själv som att lämna dom till en butik resultatet lär ju bli det samma
                                ja nu menar jag inte beteende i allmänhet, jag menar om det är någon som som tex drar sig undan vid matdags, det är ett av tecknen som man kan se på tropheus om att något är fel.
                                och det gäller samma för alla tropheus.
                                det är sådant som gör att man får ett speciellt öga att hålla tropheus.
                                det var därför jag frågade om du var van att hålla tropheus, det finns flera sådana små tecken som man upptäcker efter en tid med tropheus.mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...