Cyanobakterier bort tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • April 2006
    • 209

    #31
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    I ett växtkar har jag haft besvärande cyano, och lyckats få bort och då använde jag antbiotikatabletter avsedda för djur. Men att använda den metoden är ju inte bra, då man vid vattenbyte tillför rester av antibiotika i naturen.
    Just...I'll drink to that...

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #32
      Det här med slamsugning kan jag gå med på är en trolig bov när det gäller cyano. Ett akvarium började jag slamsuga efter att det fått vara orört ett år eller mer och då poppade det minsann upp. Dock gav det sig med tiden. En mal och mörkläggning var åtgärder men kanske inte bidragande till resultatet.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #33
        Ska testa 2 olika metoder att få bort cyano i ciklidkar. Kommer att dokumentera och visa bilder förmodligen i en egen tråd.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

          #34
          Vi kanske kan göra en gemensam tråd så folk lätt kan få en överblick över olika sätt att bli av med eländet?

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #35
            Det blir nog bra så!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #36
              Finns en lång tråd på Zoopet om olika metoder att få bort cyano. Jag skrev också en artikel om det i CB för ett tag sedan.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • judas
                Användare
                • October 2005
                • 33

                #37
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                I ett växtkar har jag haft besvärande cyano, och lyckats få bort och då använde jag antbiotikatabletter avsedda för djur. Men att använda den metoden är ju inte bra, då man vid vattenbyte tillför rester av antibiotika i naturen.
                Aquamedic uppger att Antired inte innehåller någon antibiotika så jag antar att Antigreen inte innehåller det heller.

                Testa alla andra saker först dock (man vet ju aldrig....). Alger brukar ju vara ganska bra överlevare när de väl fått fäste. De hittar andra sätt att överleva på fast huvudorsaken försvinner. Någon gång försvinner de säkert dock bara man är ihärdig & inte väntar sig resultat över natten.

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #38
                  Jag kämpar vidare med slamsugningen, nu med ett par ancistrusmalar som hjälper till att väna runt i skiten Petar i några ppm KNO3 då och då också. Jag tänkte höra vad ni tror om ljusstyrkan? Ska jag släcka ner och bara köra med ett eller två rör?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...