Ja, gamla el fel rör brukar kunna sätta fart på algtillväxten. Jag har heller aldrig sett cyano där cirkulationen är hög. Jag kanske ska tillägga att jag endast haft cyano i saltkaret & inte i sötkaren.
Cyanobakterier bort tack!
Kollaps
X
-
-
Det är det som slår slint i mitt huvud Jag försöker hålla allt lika enkelt som alla andra ändå kommer dessa problem gång efter gång. Nu tänkte jag reda ut varför det hela tiden kommer tillbaka. Ska som sagt börja med de enkla sakerna som mer cirkulation och jag ska även slänga i några ancistrus som får böka runt.
NCS medlemmskapet har tyvärr blivit uppskjutet pga att jag prioriterat en massa andra saker. Nu har dessutom gått och köpt systemkamera så nu är jag pank igen. Kommer bli medlem under det här året iallafall var så säker. Måste ju kunna lägga upp bilder senKommentar
-
-
Ursprungligen postat av blackenedLysrören är 2xpowerglo + 2xaquarelle så vi kan stryka den misstanken va?Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av blackenedInga för tillfället, men jag kommer slänga i några stycken snarast
har man då en 4 till 5 st vuxna ancistrus till en 375 plus att man inte matar med för mycket mat, då kan man som jag ha belysningen tänd i 16 timmar om dan, och dom enda algerna som blir kan ploppa upp på glaset, och dom algerna är rätt så hårda så man får använda rakblad för att ta bort dom, men å andra sidan räcker det att ta bort dom en gång i månaden.mvh janneKommentar
-
Ursprungligen postat av blackenedDet är nog ingen idé att spekulare i nåt annat än att N,P balansen är rubbad. Jag har en liten teori: Innan jag fick cyano var jag lite slö när det gäller slamsugning vid vattenbytena så en del skit fick brytas ner. Det kan vara så att fosfat lättare lagras (kanske binds ner på något sätt?) i substratet än nitrat, som därmed försvinner med vattenbyten medans fosforn stannar. Efter ett par veckor rörde jag om ordentligt så sanden blev ren vid ett stort vattenbyte. Det kan ju vara så en massa fosfat frigjordes och cyanon kom. Timingen stämmer iallafall. Det borde ju lösa sig med tiden om jag pytsar i små doser KNO3 varje vecka?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Patentlösningarna för cyano är:
1) Tillsätt nitrat (ersätter cyanon med antingen andra alger eller växt-tillväxt)
2) Medicin. Cyano är bakterier, och det finns ett gäng mediciner mot det, oftas innehållande erythromycin.
Till det skulle jag tillägga att malajsiska sandsnäckor är för jäkla effektiva på att vända om sand, så med såna i karet har man inte de problem med cyano på sanden man ser på din bild.
Fast då skall man förstås vara villig att låta dem bli ett par tusen, och inte bli äcklad av att se hela sanden röra sig vid matdags...Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mike_NorenPatentlösningarna för cyano är:
1) Tillsätt nitrat (ersätter cyanon med antingen andra alger eller växt-tillväxt)
2) Medicin. Cyano är bakterier, och det finns ett gäng mediciner mot det, oftas innehållande erythromycin.
Till det skulle jag tillägga att malajsiska sandsnäckor är för jäkla effektiva på att vända om sand, så med såna i karet har man inte de problem med cyano på sanden man ser på din bild.
Fast då skall man förstås vara villig att låta dem bli ett par tusen, och inte bli äcklad av att se hela sanden röra sig vid matdags...
det är ju lite skillnad på typ växtakvarium, som har mer stillastående vatten och på ett troffekar som man ska ha bra flås i.
och det kan ju faktist vara så som du säger att har väl cyanon satt sig så måste man medicinera mot den.
men hade blackened haft i ancistrus från början så hade nog aldrig cyanon uppkommit.
jag har aldrig fått cyano någon gång i mina baljor, och jag matar mycket,men jag har alltid haft ancistrusmalar i, bra flås och inga växter plus att jag byter mycket vatten.
och jag använder inga kemikalieKommentar
-
Min erfarenhet av cyanon är att de kan dyka upp hursom. Jag har några (3) kar med cyano.
I 2 av dessa är det ordentligt flås i karet, fiskarna får bara så mycket mat som de hinner äta upp på en liten stund. I det tredje huserar jaguarciklidparet och 2 ancistrusar, som jaguarerna inte lyckats äta upp. I det är det lugnare vatten och även där utan växter.
I ett växtkar har jag haft besvärande cyano, och lyckats få bort och då använde jag antbiotikatabletter avsedda för djur. Men att använda den metoden är ju inte bra, då man vid vattenbyte tillför rester av antibiotika i naturen.
Nu försöker jag få bort cyanon så fort den dyker upp.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoSnor ett citat från Mike - I´ll drink to that!!
Men cyano är ett mysterium. Trots att man kan allt om det teoretiska hur man får bukt med cyano, så funkar det inte alltid i praktiken.Daniel AndréassonKommentar
-
Så bra att vi är överens om det då Kör 4 flugor i en smäll ett tag nu då så får vi se om det får någon effekt.
- mer cirkulation
- malar som bökar runt
- rengörning av sanden
- NO3 tillsats. Lämplig dos? 5 ppm nån gång i veckan till att börja med?
Janne; Visst är ancistrus bra på att hålla alla möjliga alger borta men de har aldrig rört mina cyanobakterier i tidigare kar. Senast hade jag 4 st som alla vägrade äta cyano. De snodde pellets i stället.Kommentar
-
Jag kan väl bara tillägga att jag aldrig sett ancistrus äta cyano. Malajsiska sandsnäckor gör det däremot.Kommentar
-
Ursprungligen postat av blackenedSå bra att vi är överens om det då Kör 4 flugor i en smäll ett tag nu då så får vi se om det får någon effekt.
- mer cirkulation
- malar som bökar runt
- rengörning av sanden
Janne; Visst är ancistrus bra på att hålla alla möjliga alger borta men de har aldrig rört mina cyanobakterier i tidigare kar. Senast hade jag 4 st som alla vägrade äta cyano. De snodde pellets i stället.
det var kanske därför du skulle ta något medel emot det.
jag har som sagt var aldrig haft det och jag slamsuger aldrig, så därför tror jag att ancistrusarna gör så att det inte kan bildas några cyano.
det är bara en teori jag har, jag kan säkert ha fel.mvh janneKommentar
-
Ursprungligen postat av blackenedSå bra att vi är överens om det då Kör 4 flugor i en smäll ett tag nu då så får vi se om det får någon effekt.
- mer cirkulation
- malar som bökar runt
- rengörning av sanden
Vad gäller NO3 så skulle jag nog köra på 10 ppm i veckan om du byter 50% av vattnet. Märker du att cyanon försvinner så kan man nog börja dra ner på mängden nitrat. Prova att tillsätta mikronäring också (om du har tillgång till det) även om det inte finns växter. Tycker det är ett bra sätt att främja tex. grönalger så att dom konkurrerar ut cyanon.Daniel AndréassonKommentar
Kommentar