Är malar överreklamerat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

Jag förstår inte grejen: hur svårt är det att skrapa bort lite alger? Om akvariet är någorlunda välskött så bör väl knappast alger vara något problem i alla fall?

Jag har några zebrasniglar i ett av mina 450 med moduler vilka gör ett utmärkt jobb. Jag stoppade i dem mest på test och de är otroligt bra. Det bästa jag vet i algätarväg är annars L137. En sådan som är i storleken 5cm klarar själv av en kubik full med moduler. Oslagbar! Å andra sidan är den en ren gräsklippare - den lämnar INGET grönt kvar.
    Och så är det.
    /J

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Gabbi
      Måste ett djur äta alger för att ha ett värde? Jag skulle snarare säga att malar är missförstådda. De är inte städmaskiner, algrensare eller bajsätare, de är fiskar i sin egen rätt. En del har fördelen att de även äter lite alger om de inte redan är proppmätta.
      Ha ha Gabbi nu slog du huvudet på spiken! Kul inlägg och kan inte annat än hålla med malar är en av de absoluta favoriterna.
      trevliga fiskar som absolut hör hemma i akvariet. Att det sedan finns vissa rensar upp lite är bonus så inte är de överreklammerade sedan är jag inte säker på om det är rätt att säga malar då det finns en uppsjö olika. känns nästan som att säga ciklider nej jag håller inte med dig decimus

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Ursprungligen postat av Malawe
        Härligt akvarium Psym! Snyggt och välskött!
        Det e ju malarna som ska ha berömmet =)

Ursprungligen postat av Gabbi
        Måste ett djur äta alger för att ha ett värde?
        Japp... och helst ska man slippa se dom =)=)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• PsyM
          Användare
          • March 2004
          • 460

Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Det är inte alls säkert. Jag har haft algfria akvarier utan malar, och jag har för närvarande ett akvarium fullt med alger plus ett dussin ancistrusar i olika åldrar. Prova att lyfta ut ancistrusarna och se om du får alger.
          Men Micke kolla på bilderna så ser du ju skillnaden! När jag tog bort mitten modulen så släppte jag även ner malarna, och de hade rengjort bakgrund och övrig inredning på tre veckor.
          Man kunde se var malarna hade varit och gnagat. All inredning såg väldigt fläckig ut tills de ha de fått bort allt.

Detsamma gäller mitt 260 liters. Detta var oxå täckt med alger på iredningen. Två veckor senare hade två ancistrusar rensat i stort sätt allt.
          Sen att alla ancistrusar och malar kanske inte är så effektiva som jag har, det köper jag.
          Senast redigerad av PsyM; 08 February 2007, 07:20.
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Jag har upplevt ungefär samma saker som många här i tråden. Ancistrus är bland de effektivaste algätarna, men de överlever inte på enbart alger. Otosar föredrar jag i växtburkar, tillsammans med Amanoräkor - ingen av dem gnager ner växterna. Siameser är de jag personligen tycker tappar mycket med åldern, verkar knappast käka några alger alls efter en viss storlek. Duktiga som små i allafall.

Håller också med Gabbi - malar är fiskar i kraft av sig själva, att bara hålla dem som nyttodjur utan att tycka om dem är inte schysst. Mike har också helt rätt i att ett kar kan vara mycket rent från alger alldeles utan algätare. Har däremot inte upplevt att ett kar med mängder av Ancistrus innehåller några synliga alger, fast det är klart - går det 200 yngel i en 400-litersbalja så blir det inget kvar. Samma grej med Amanoräkorna, bidde soprent i uppdragningskaret när jag odlade dem. Stora stim med Corys är också attans tjusigt, men inte Sören äter de alger - och det kan vara problem att få ner tillräckligt med mat till dem om det går stimfisk i karet.

Så - jag tycker inte alls att malar är överreklamerade. Däremot är de ofta missförstådda, enligt min mening.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Ursprungligen postat av Lutt
              ja
              om man vänder på det då, vad fyller tex ciklider för någon funktion
              man betalar vad man sj tycker,
              ojojoj, där trampar du i ngt tror jag, ciklider är iaf fisk man ser helatiden, men revirstrider, frierier, mun ruvning, eller om de läggs på sten osv,. underlägsna dominanta osv osv.

Må hända att det hände ri malens värld med så klart de är djur, men cikliderna gör inte det i ett 22 milimeters pvc rör, helst utan insyn.

Gabbi: klart de har ett värde men vill man bli av med alger eller en del av dem så är de (bortsettfrån psyms ancistrus ) vida över reklamerade.

sen var det nån som skrev att 25-30 cm gibbi är bra algätare.

då har du fått ett bra exemplar då min 27 cm gibbi är den lataste jeveln på jorden.
              ligger å kamoflerarsig mot roten och rör inte en cm mer än te maten på natten förm.

folk som kommer till mig som sett malen förut får leta riktigt länge för att hitta den tiloch med =) (lite skoj iofs)

missförstå mig inte, har själv och har haft ett helt gäng emd L malar (ancistrus, L027,L007, L46, l114, L200, L128, L387, L207, L333 gibbi, MFL) så jag är fascinerad av dem med, men de lever inte riktigt upp till sitt rykte så att säg. =)

Kommentar

• Gabbi
                • April 2002
                • 897

Men köpte du verkligen en fisk som tex L007 för att bli av med alger?? Det är ju liksom inte det den gör. Känns som att köpa en motorsåg för att få gräsmattan klippt.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

självklart gjorde jag inte det, ville bara visa några av malarna jag har/haft för att ingen skall tror att jag har ngt emot malar isig, jag bara ifrågasätter endle malars kapacitet att äta alger.
                  då mitt eget har en del alger som ingen nånsin har käkat på. .

Kommentar

• Gabbi
                    • April 2002
                    • 897

Men då är ju ditt ifrågasättande helt överensstämmande med sanningen. Alla malar äter inte alger. Däremot kanske det finns en utbredd uppfattning sedan den tid när det bara fanns "pleco" och ancistruskorsningar att tillgå, att malar skall äta alger.
                    Merparten av de malar du nämner säljer jag till folk som är fascinerade av deras beteende och skönhet, och därför vill ha dem till husdjur.

Utmärkta algätare är guppy och molly om man inte tokmatar dem, men dessa fiskar har tur, för dom är älskade av miljoner akvarister vare sig de utför "jobbet" eller inte.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

klart de är fascinerande. om än litet tråkiga. tur är att smaken är som B.. ja den klyschan ni vet..

Kommentar

• Rhodebaert
                        Användare
                        • February 2006
                        • 557

Jag tycker iaf inte att mina malar (tror det är en gibbi en L001 och en Plecostomus Hypostomus) verkar tycka om att dela akvarium med Mbunas. Tror att det skulle vara bättre för dem att bo någon annan stans. På så sätt är det överreklamerat i Malawiakvarium tycker jag.
                        Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• daniel60
                          Användare
                          • March 2003
                          • 527

Ursprungligen postat av Decimus
                          klart de är fascinerande. om än litet tråkiga. tur är att smaken är som B.. ja den klyschan ni vet..
                          Man bör vara lite försiktig med generaliseringar, Siluriformes är ändå en rätt stor och varierad grupp fiskar:
                          * 2700 arter i 34 familjer
                          * Alla världsdelar (fast på Antarktis finns bara fossil)
                          * Söt-, bräck- och saltvatten
                          * Storlekar mellan 12 mm och 5 meter
                          * Alla tänkbara levnadssätt, inklusive träätare och parasiter - en art lever till och med på land!
                          Visst kan malar vara lite tillbakadragna, men det har aldrig stört mig.
                          Och av de 36 malarter jag har hemma är över en tredjedel inte det minsta ljusskygga.
                          Själv begriper jag inte varför...
                          ...många kräver att just malar ska göra nytta.
                          ...MTV-akvarister verkar strunta i de afrikanska malarna. Ingen Tanganyika-burk är komplett utan Phyllonemus typus!
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

Pa jobbet kor vi "plecos" mot alger (de dar med 14 fenstralar i ryggfenan, inte 7). De ater helt rent pa en dag i akvarium som varit helt igengrodda. Sedan flyttar man dem till nasta akvarium. Jag borde fota sa att folk far se. De ar extremt effektiva.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

Ursprungligen postat av daniel60
                              Man bör vara lite försiktig med generaliseringar, Siluriformes är ändå en rätt stor och varierad grupp fiskar:
                              * 2700 arter i 34 familjer
                              * Alla världsdelar (fast på Antarktis finns bara fossil)
                              * Söt-, bräck- och saltvatten
                              * Storlekar mellan 12 mm och 5 meter
                              * Alla tänkbara levnadssätt, inklusive träätare och parasiter - en art lever till och med på land!
                              Visst kan malar vara lite tillbakadragna, men det har aldrig stört mig.
                              Och av de 36 malarter jag har hemma är över en tredjedel inte det minsta ljusskygga.
                              Själv begriper jag inte varför...
                              ...många kräver att just malar ska göra nytta.
                              ...MTV-akvarister verkar strunta i de afrikanska malarna. Ingen Tanganyika-burk är komplett utan Phyllonemus typus!

Mm, håller med dig totalt! De flesta som har Tanganyika verkar ha fastnat för petricola. Anledningen är väl att de flesta inte ens sett P. typus? Jag har 4 vuxna och ett dussin som börjar närma sig 2cm. Otroligt charmig fisk! Jag har haft dem både med troffar och andra Tanganyikaciklider utan några problem.
                              Och så är det.
                              /J

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3216

ja dom är inte överreklamerade som, jag tycker allt att dom håller rent bra från alger och att dom äter upp överbliven räkmix, nu pratar jag om ancistrus det är den enda mal jag har,och jag har väl gott och väl en 4-5st i varje balja plus lite yngel så det blir väl en 500-600 ancistrus.
                                men att ha malar för sitt beteende kontra cikliders beteende, det är som att kasta pärlor till svin. detta är min egna personliga uppfattning.
                                och jag respekterar att ni har en annan uppfattning än min.mvh janne

Kommentar

Arbetssätt...