hur starta ett gädd akvarium???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joel90
    Användare
    • February 2007
    • 24

hur starta ett gädd akvarium???

jag har ett 160l akvarium som står och väntar i mit rum och jag är lite eller rätaresakt mycket intreserad av svenska fiskar som gädda, mört o.s.v. och jag undrar vad man behöver när man startar upp en sådan balja. så att de trivs!
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Framförallt behöver du nog ett större kar
    Det är klart att om man bara vill hålla fisken typ över sommaren kanske det går, men både Mört och abborre är fisk som växer fort och mycket. Sedan sägs det att de har svårt att klara längre perioder med samma temp, det kan alltså bli problem att hålla dem i rumstemperatur, det är ju sällan det är över 20° i de djupare vattenlagren i en svensk insjö.
    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• wracker
      Användare
      • June 2006
      • 295

160l låter extremt lite för gädda, samt abborre. mört har jag ingen större kännedom om..

Ursprungligen postat av joel90
      jag har ett 160l akvarium som står och väntar i mit rum och jag är lite eller rätaresakt mycket intreserad av svenska fiskar som gädda, mört o.s.v. och jag undrar vad man behöver när man startar upp en sådan balja. så att de trivs!

Kommentar

• endymion

Bästa svenska fisken att ha i akvarie är enligt mig är sarv. Oskygg, glupsk och gillar värme. Men 160 liter är för litet, du måste nog gå upp till ett 375-liters iaf.

Kommentar

• joel90
          Användare
          • February 2007
          • 24

jag trode att det gick för det är många som har pratat om det här på forumet + gäddan är en ganska stilastående fisk som inte rör sig så mycket! förutom när den jagar eller rätare sakt väntar

Kommentar

• Håknil
            Användare
            • December 2005
            • 484

Ursprungligen postat av joel90
            Hej Joel

Jag har haft många av våra svenska fiskar i akvarium.
            Gädda,Abborre,Stäm och tom. harr.

160 l är väl kanske i minsta laget men jag har hållit fisk
            i ett 200. Det beror kanske mest på hur länge man vill ha dem.

Att tex. ha en gäddsnipa tillsammans med små mörtar är
            intressant.Man kan då studera gäddans jaktteknik.
            Att fånga gäddyngel på våren är ganska lätt på strandängarna.
            Du kan då ha en liten gädda en bit in på hösten.Den växer fort,
            förutsatt att de får levande foder dvs.fisk.

Om du försöker ha akvariet i ett svalt rum klarar du nog 20 gr.
            över sommaren.Vattnet måste bytas väldigt ofta och du bör ha
            till gädda ganska mycket täta växter.

Frammåt hösten måste du börja kyla vattnet. Det är komplicerat
            och dyrt.Släpp då fisken i det fria i stället.Kanske kan du fortsätta
            ett tag till med mört eller abborre.Är dock inte så intressant.
            Jag har hållit abborre i över ett år.

Jag har haft ungharrar i över 6 mån, men då bor jag ju i norrland.
            Mycket vattenbyte från Ån här hemma blev det då,jobbigt
            i längden.

Med kylanordning(dyrt) och över 500 l. Kan det säkert gå att dra upp
            en gädda tex. till en 3-4 hg.Har aldrig provat själv men vore kul att
            testa.

Har också haft planer på att hålla Öring i stora behållare. Skulle
            säkert gå med mycket kraftig cirkulation och kylare.
            Sådana projekt blir dock väldigt kostsamma.

Ni som har tips på kylanordning till vettigt pris kan väl skrika till.
            Har hört att man kan bygga om kylskåpskompressorer.

Intressant tråd detta. Hur som helst

Lycka till

Håkan

Kommentar

• Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

Ang. kylanläggning så är det väl bara o borra 2 hål i ett kylskåp och dra in en jäkla massa slang som sedan kyls ner men då måste man ha en kraftig pump och ett kylskåp nära akvariet. Bara en tanke.

Mvh/ BB

Kommentar

• eriahl
                • December 2003
                • 110

Rumstemp funkar året runt till alla dom frånsett öringen och harren som vill ha ca 15 grader. Abborrar kan bli rejält griniga mot andra i akvariet dessutom, även andra arter. Gäddan växer såklart fort sen abborren. Sarv och mört växer inte lika fort men större burk skadar inte.
                Senast redigerad av eriahl; 07 February 2007, 19:14.

Kommentar

• eriahl
                  • December 2003
                  • 110

Ett kylskåp går ju inte hela tiden så undrar om det pallar för det i längden

Kommentar

• endymion

Jag har haft sarvar i akvarie i 5 år, utan att kyla.

Kommentar

• Gäst

Bäst med kylskåp som har frysfack och ganska lång slang så mycket som går in utan veck tempen styr du i kylskåpet pumpen skall inte pumpa för fort. cirkulationen kan du lösa ändå! Men hållbart i längden tja de flesta brukar tröttna efter halvår -år

Kommentar

• eriahl
                        • December 2003
                        • 110

Enklare att skippa öring, lax, harr, lake tex och satsa på andra gärna i större burk som sagt

Kommentar

• Flykt
                          Användare
                          • January 2007
                          • 104

Ursprungligen postat av endymion
                          Jag har haft sarvar i akvarie i 5 år, utan att kyla.
                          Jag hade tre stycken små abborrar ett tag för många år sedan. Men när de vuxit lite så börja de slåss med varandra hela tiden. Var krig i karet jämt, så två fick flytta därifrån.

Lite senare köpte jag ett 630 liters hemmabygge där denna abborre fick hänga på till. Där levde den ensam i ytterligare tre år innan jag gjorde mig av med den och akvariet.

När jag hade denna abborre var jag helt ny på akvariefronten, alltså nu snackar vi 15 år sedan typ... I allafall, då gjordes inga delvattenbyten eller så, utan jag storstädade nästan två gånger i månaden, vilket innebar totalrengöring av ALLT. Gruset togs upp och tvättades också, allt vatten byttes osv.

Med vetskapen man har i dag om bakteriekulturer osv, så tycker jag att abborren, i allafall den jag hade måste varit hur tålig som helst som pallade med min dåvarande obefintliga akvaristiska kunskap.

Jag hade vidare ingen kylanordning till abborren, och den verkade inte ha problem med höga temperaturer som det säkert blev på sommaren. Jag matade den med frysta mygglarver som den älskade. Maskar, maggots m.m gick också an.

Abborren var mycket trevlig att hålla, och jag blir många gånger sugen på att skaffa en ny

/Helena
                          /Helena

Min Zoon

Kommentar

• Håknil
                            Användare
                            • December 2005
                            • 484

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Ang. kylanläggning så är det väl bara o borra 2 hål i ett kylskåp och dra in en jäkla massa slang som sedan kyls ner men då måste man ha en kraftig pump och ett kylskåp nära akvariet. Bara en tanke.

Mvh/ BB
                            Njaeee!

Så enkelt är det nog inte.

HN

Kommentar

• Håknil
                              Användare
                              • December 2005
                              • 484

Ursprungligen postat av Flykt
                              Jag hade tre stycken små abborrar ett tag för många år sedan. Men när de vuxit lite så börja de slåss med varandra hela tiden. Var krig i karet jämt, så två fick flytta därifrån.

Lite senare köpte jag ett 630 liters hemmabygge där denna abborre fick hänga på till. Där levde den ensam i ytterligare tre år innan jag gjorde mig av med den och akvariet.

När jag hade denna abborre var jag helt ny på akvariefronten, alltså nu snackar vi 15 år sedan typ... I allafall, då gjordes inga delvattenbyten eller så, utan jag storstädade nästan två gånger i månaden, vilket innebar totalrengöring av ALLT. Gruset togs upp och tvättades också, allt vatten byttes osv.

Med vetskapen man har i dag om bakteriekulturer osv, så tycker jag att abborren, i allafall den jag hade måste varit hur tålig som helst som pallade med min dåvarande obefintliga akvaristiska kunskap.

Jag hade vidare ingen kylanordning till abborren, och den verkade inte ha problem med höga temperaturer som det säkert blev på sommaren. Jag matade den med frysta mygglarver som den älskade. Maskar, maggots m.m gick också an.

Abborren var mycket trevlig att hålla, och jag blir många gånger sugen på att skaffa en ny

/Helena
                              Hej

Jo det du skriver känner jag igen.

I min ungdom hade jag Abborar i flera år i en gammal
                              tvättbalja av trä på tomten.Den va stor.Säkert 500 l
                              I botten hade jag grus och stenar.

Odlade daggmask hela vintern som jag matade med.

det gick det med.

Kul,kul

Håkan

Kommentar

Arbetssätt...