Akvariesilikon i Borås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-El
    Användare
    • August 2005
    • 255

    Akvariesilikon i Borås

    Är det någon trevlig person bosatt i Borås som vet var man kan köpa detta? Ringt runt till en del butiker, men inga verkar ha det inne... Börjar misstänka att jag letar på fel ställen.
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Ursprungligen postat av Kalle-El
    Är det någon trevlig person bosatt i Borås som vet var man kan köpa detta? Ringt runt till en del butiker, men inga verkar ha det inne... Börjar misstänka att jag letar på fel ställen.
    Clas Ohlsson:
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • December 2006
      • 263

      #3
      Clas ohlson har genomskinlig akvariesilicon art nr: 34-4865 och kostar 49kr/tub

      Svart silicon är jag osäker på men renodlade akvariebutiker har säkert på hyllan. Det hade min i Norrköping iaf. Ca 100kr/tuben då iof. (tub= 300ml patronspruta)

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

        #4
        Dom flesta färghandlare brukar ha det på hyllan.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • November 2006
          • 1055

          #5
          Ursprungligen postat av Kalle-El
          Är det någon trevlig person bosatt i Borås som vet var man kan köpa detta? Ringt runt till en del butiker, men inga verkar ha det inne... Börjar misstänka att jag letar på fel ställen.
          Hej Kalle

          Jag köpte Silikon på Silvan i knalleland.
          Tror dock inte att det är tillräckligt starkt för att bygga akvarium med, men att limma BTN bakgrunder funkar de utmärkt med.

          MVH

          Kristofer
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av Kalle-El
            Är det någon trevlig person bosatt i Borås som vet var man kan köpa detta? Ringt runt till en del butiker, men inga verkar ha det inne... Börjar misstänka att jag letar på fel ställen.
            Ursäkta jag läste inte första meningen i ditt inlägg, jag är varken trevlig eller bosatt i Borås.

            Fråga efter glassilicon, vanligt Casco glassilicon finns nästan överallt.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Se bara till att det är silikon som är lämpat för akvariebruk! Det finns en hel del olika silikonvarianter att välja på, men de kan innehålla ämnen som inte är nyttiga för fiskarna att utsättas för.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Ursprungligen postat av MagArne
                Clas ohlson har genomskinlig akvariesilicon art nr: 34-4865 och kostar 49kr/tub

                Svart silicon är jag osäker på men renodlade akvariebutiker har säkert på hyllan. Det hade min i Norrköping iaf. Ca 100kr/tuben då iof. (tub= 300ml patronspruta)
                Akvarievalvet??
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • December 2006
                  • 263

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Akvarievalvet??
                  Japp, där brukar jag göra de flesta inköpen till mitt akvarium då jag bara har 10min promenad dit.

                  Annars finns ju Aquarium Africa som säkert också har silicon på hyllan i Norrköping.

                  Kommentar

                  • Kalle-El
                    Användare
                    • August 2005
                    • 255

                    #10
                    Tack för svaren!

                    En liten följdfråga; Vad bör man använda för att göra rent glaset innan man börjar arbeta med silikonet?

                    Etanol skulle man visst använda, men var får man tag på detta? Apoteket hade men då var det receptbelagt...

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

                      #11
                      Aceton UTAN olja är nog säkrast, annars T-röd.....
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • MagArne
                        Användare
                        • December 2006
                        • 263

                        #12
                        En rakbladsfönsterskrapa är bra att ha för att skrapa bort silikon med.
                        Jag använde mig också av acceton utan olja och det gick fint. Köpte en liter till mitt 450l kar i färgaffären men det gick nog bara åt max en deciliter.

                        Kommentar

                        • eberhardt
                          Användare
                          • November 2005
                          • 32

                          #13
                          T Röd är en dålig lösning det lemnar en hinna kvar på glaset . när mann limmar så slepper limmet efter nogot år. Jag anvender endast kemisk ren bensin när jag limmar bara för att vara säker på att inget hender som läckande fogar. om Acceton är fett fri och inte lemnar spår när det har dunstat är det ok

                          Kommentar

                          • Mortil
                            Användare
                            • February 2007
                            • 13

                            #14
                            Aceton brukade vi köra med när vi limmade Akvarium aldrig något som krånglat va ja kan minnas.. T-röd har jag bara använt på något litet akvarie (typ 50 L) aldrig sett någon miss där heller.. viktigast är i alla fall att man ser till att få bort allt fett från ytan man ska limma på.. annars fastnar inte siliconet så bra.

                            By the way .. T-Röd borde inte lämna något efter sig då jag använder det nästan dagligen när jag Fogar fönster och div. hyllor och aldrig fått klagomål på läckage där..
                            Senast redigerad av Mortil; 25 February 2007, 20:26.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...