If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har funderat lite på hur man kan vänja dom av vid tiggandet. Jag har själv hongi som tigger som få. Kanske att man skulle kunna gå ut i köket (eller vart man nu brukar gå när dom fattar att det vankas mat) och sen inte mata dom, och sen göra så i ett par veckor. Dvs. svälta dom i två veckor medan man lurar dom. Till slut kanske dom fattar att dom inte kommer få mat?
Jag försöker också lura dom lite genom att hämta maten i köket och sen inte mata dom. Sen plötsligt slänga ner maten i "fel" hörn, eller i alla möjliga hörn, för att förvirra dom.
Kan väl sägas att inget verkar funka. Nån med fler tips?
Jag har funderat lite på hur man kan vänja dom av vid tiggandet. Jag har själv hongi som tigger som få. Kanske att man skulle kunna gå ut i köket (eller vart man nu brukar gå när dom fattar att det vankas mat) och sen inte mata dom, och sen göra så i ett par veckor. Dvs. svälta dom i två veckor medan man lurar dom. Till slut kanske dom fattar att dom inte kommer få mat?
Jag försöker också lura dom lite genom att hämta maten i köket och sen inte mata dom. Sen plötsligt slänga ner maten i "fel" hörn, eller i alla möjliga hörn, för att förvirra dom.
lura inte stackarna, dom vill ju ha mat i vänstra hörnet!!
Skulle vara foderautomat då, för att inte förknippa maten med din närvaro.
lura inte stackarna, dom vill ju ha mat i vänstra hörnet!!
Tror dom redan har glömt sin förra fodervärd, för dom hänger mest uppe i högra hörnet numera när man traskar förbi. Men dom höll faktiskt på nån vecka att hoppa upp i vänstra hörnet innan dom lärde sig att maten inte kom där längre. Det visar väl att dom lär sig rätt snabbt iallafall.
Som någon nämnde tidigare så är nog det bästa o mata på oregelbundet och i olika hörna. Svälta dem någon längre tid tror jag inte på, dock kan uppehåll på ett par dagar trigga dem till lek.
Skulle vara foderautomat då, för att inte förknippa maten med din närvaro.
Foderautomat var faktiskt ingen dum idé. Om det blir allt för störande med deras tiggande, så kanske man skulle prova det. Tills vidare är väl dock det enklaste att köra på Bright_Blues tips och mata oregelbundet och i olika hörn.
I mitt 540 har jag 2st utefilter och en cirkulationspump bakom en filtermatta, när jag matar stänger jag av cirkulations pumpen och när alla fiskarna ätit upp så startar jag den. På så vis så slipper jag ha fisken framme vid rutan så fort någon går förbi akvariet samt att jag slipper få in lika mycket mat partiklar i filtermattan. Dom kommer bara upp till ytan när jag stänger av pumpen.
// Peter
Kommentar