Ursprungligen postat av Acca
Afrikanska ciklider för nybörjare?
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Lennart 2http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106
De ser lika ut ljusblå och fina ut både hanar och honor!
MINA FAVORITMBUNAS (hittills):
Labidochromis caeruleus
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus socolofi
Metriaclima callainos ”Bright blue”
Metriaclima estherae
Metriaclima lombardoi
Metriaclima sp. "msobo"
samt kanske Metriaclima mbenji (vet inte hur hane/hona ser ut)
Kommentar
-
Ursprungligen postat av *Ulrica*Ciklidgruset är ju vitt... och jag har läst på Zoopets info om Malawi att sanden där är brun... därför tycker jag inte blästersand heller skulle passa riktigt, jag hade nog mer tänkt mej rådasand faktiskt, jag gillar biotopriktiga inredningar i akvarium. Därför funderar jag på att kombinera bikarbonat med kalkkross i ett filter.Kommentar
-
Ursprungligen postat av AccaIsåfall kan jag rekommendera vanlig havs- eller sjösand. Det kör jag i mitt 310. Har fungerat toppen efter sköljning och bakning i ugn för att bli av med eventuella onda bakterier. Billigt - om man får ta för markägaren!
Har tagit sand, grus och sten från en bäck till mitt nuvarande kar, så görsnyggt och naturligt!Kommentar
-
Den här arten är oxå fin...bild på både hanne och hona
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Ulrica, det är ju kanon att du valt att satsa på rätt fiskar!Kommentar
-
Ursprungligen postat av specmatsDen här arten är oxå fin...bild på både hanne och hona
http://hem.bredband.net/malawiciklid...eskrivning.htmKommentar
-
Om du vill ha en orange variant så finns ju alltid Röd Zebra (Metriaclima estherae). Honorna är vackert orange, och hanarna finns i två huvudsakliga varianter i blått eller en helt ljus variant (som jag har som är lite annorlunda). Sedan finns den i olika så kallade OB-varianter då den är fläckig.
Jag har ett par yngelgrupper på tillväxt om du vill ha en hel grupp från att de är riktigt små.
Annars håller jag med om att Saulosi är fin om hanen färgar ut riktigt. En vacker kombination kunde vara att ha en grupp med s.k. Golden (Labidochromis caeruleus) där det dock är svårt att se könskillnader innan de är lite större. Dessa är vackert gula med svarta markeringar på fenorna. Lägg därtill en grupp med t.ex. Demasoni (blir inte speciellt stora) eller Maingano som är djupt mörkblåa så får du en fin brytning.
Både Demasoni och Golden är mycket snälla varianter. Röd Zebra och Saulosi är inte jätteaggro men kan ändå vara rätt stygga i min erfarenhet. Maingano har jag inte ägt ännu.
Lycka till!Mvh, Peter
----------------------------------------
Carpe diemKommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiUlrica, det är ju kanon att du valt att satsa på rätt fiskar!Kommentar
-
Är sugen på att ansluta mig till Göteborgs ciklidisterna också
Är man välkommen även om man hänger 15 mil därifrån Zaphi?Kommentar
-
Ursprungligen postat av Peter $Om du vill ha en orange variant så finns ju alltid Röd Zebra (Metriaclima estherae). Honorna är vackert orange, och hanarna finns i två huvudsakliga varianter i blått eller en helt ljus variant (som jag har som är lite annorlunda). Sedan finns den i olika så kallade OB-varianter då den är fläckig.
Ja, det kommer bli svårt att bestämma sig, men jag ska ta god tid på mej... (eh... försöka ta god tid på mej... )Kommentar
-
En sak är klar som en sedimentfri sjö och det är att alla alltid är välkomna i Göteborgs Ciklidgrupp!
Jag hoppas ni båda dyker upp på något möte framöver! För övrigt så har vi årsmöte 19/2. Kanske inte det mest spännande mötet på året, men det är kul att träffa alla och tjöta lite ändå...Senast redigerad av Zaphi; 07 February 2007, 17:33.Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiEn sak är klar som en sedimentfri sjö och det är att alla alltid är välkomna i Göteborgs Ciklidgrupp!
Jag hoppas ni båda dyker upp på något möte framöver! För övrigt så har vi årsmöte 19/2. Kanske inte det mest spännande mötet på året, men det är kul att träffa alla och tjöta lite ändå...Kommentar
-
Kommentar
-
Kanon!! Betala via PG eller bli medlem på plats, det spelar ingen roll, vi älskar alla våra medlemmar lika mycket!Kommentar
Kommentar