Afrikanska ciklider för nybörjare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • January 2007
    • 290

Ursprungligen postat av Acca
    pH diskuterade vi i någon annan tråd. Vill du ha det enkelt och behöva kolla så lite som möjligt på pH't så rekommenderar jag som jag sa där s.k. Ciklidgrus, kostar här ca 300 kr / 25 kg, grumlar gärna vattnet om det störs. Vill du sköta pH't själv med bikarbonat eller dyligt är ett väldigt tjusigt alternativ blästersand, 50 kr / 25 kg hos Biltema.

I övrigt: ha många gömställen, som nämndes ovan. Jagade honor och hanar och tuggande honor vill gärna ha någonstans att dra sig undan.
    Ciklidgruset är ju vitt... och jag har läst på Zoopets info om Malawi att sanden där är brun... därför tycker jag inte blästersand heller skulle passa riktigt, jag hade nog mer tänkt mej rådasand faktiskt, jag gillar biotopriktiga inredningar i akvarium. Därför funderar jag på att kombinera bikarbonat med kalkkross i ett filter.

Kommentar

• *Ulrica*
      Användare
      • January 2007
      • 290

Ursprungligen postat av Lennart 2
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106

De ser lika ut ljusblå och fina ut både hanar och honor!
      Ah! Då är socolfi också med på min lista:

MINA FAVORITMBUNAS (hittills):
      Labidochromis caeruleus
      Pseudotropheus saulosi
      Pseudotropheus socolofi
      Metriaclima callainos ”Bright blue”
      Metriaclima estherae
      Metriaclima lombardoi
      Metriaclima sp. "msobo"

samt kanske Metriaclima mbenji (vet inte hur hane/hona ser ut)

Kommentar

• Acca
        Användare
        • January 2007
        • 60

Ursprungligen postat av *Ulrica*
        Ciklidgruset är ju vitt... och jag har läst på Zoopets info om Malawi att sanden där är brun... därför tycker jag inte blästersand heller skulle passa riktigt, jag hade nog mer tänkt mej rådasand faktiskt, jag gillar biotopriktiga inredningar i akvarium. Därför funderar jag på att kombinera bikarbonat med kalkkross i ett filter.
        Isåfall kan jag rekommendera vanlig havs- eller sjösand. Det kör jag i mitt 310. Har fungerat toppen efter sköljning och bakning i ugn för att bli av med eventuella onda bakterier. Billigt - om man får ta för markägaren!

Kommentar

• *Ulrica*
          Användare
          • January 2007
          • 290

Ursprungligen postat av Acca
          Isåfall kan jag rekommendera vanlig havs- eller sjösand. Det kör jag i mitt 310. Har fungerat toppen efter sköljning och bakning i ugn för att bli av med eventuella onda bakterier. Billigt - om man får ta för markägaren!
          Inga problem för mej, min pojkvän äger över 100 hektar med både bäckar och sjö på...
          Har tagit sand, grus och sten från en bäck till mitt nuvarande kar, så görsnyggt och naturligt!

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

Den här arten är oxå fin...bild på både hanne och hona
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ulrica, det är ju kanon att du valt att satsa på rätt fiskar!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• *Ulrica*
                Användare
                • January 2007
                • 290

Ursprungligen postat av specmats
                Den här arten är oxå fin...bild på både hanne och hona
                http://hem.bredband.net/malawiciklid...eskrivning.htm
                Nja... sådär... liiiite för mörk hane... (fast jag har ju inte sett den irl förstås...)

Kommentar

• Peter $
                  Användare
                  • January 2007
                  • 33

Om du vill ha en orange variant så finns ju alltid Röd Zebra (Metriaclima estherae). Honorna är vackert orange, och hanarna finns i två huvudsakliga varianter i blått eller en helt ljus variant (som jag har som är lite annorlunda). Sedan finns den i olika så kallade OB-varianter då den är fläckig.
                  Jag har ett par yngelgrupper på tillväxt om du vill ha en hel grupp från att de är riktigt små.

Annars håller jag med om att Saulosi är fin om hanen färgar ut riktigt. En vacker kombination kunde vara att ha en grupp med s.k. Golden (Labidochromis caeruleus) där det dock är svårt att se könskillnader innan de är lite större. Dessa är vackert gula med svarta markeringar på fenorna. Lägg därtill en grupp med t.ex. Demasoni (blir inte speciellt stora) eller Maingano som är djupt mörkblåa så får du en fin brytning.
                  Både Demasoni och Golden är mycket snälla varianter. Röd Zebra och Saulosi är inte jätteaggro men kan ändå vara rätt stygga i min erfarenhet. Maingano har jag inte ägt ännu.

Lycka till!
                  Mvh, Peter
                  ----------------------------------------
                  Carpe diem

Kommentar

• *Ulrica*
                    Användare
                    • January 2007
                    • 290

Ursprungligen postat av Zaphi
                    Ulrica, det är ju kanon att du valt att satsa på rätt fiskar!
                    Får ta och bli medlem i Göteborgs ciklidgrupp också, det var ju inte så blodigt...

Kommentar

• Sacrium
                      Användare
                      • November 2005
                      • 353

Är sugen på att ansluta mig till Göteborgs ciklidisterna också
                      Är man välkommen även om man hänger 15 mil därifrån Zaphi?

Kommentar

• *Ulrica*
                        Användare
                        • January 2007
                        • 290

Ursprungligen postat av Peter $
                        Om du vill ha en orange variant så finns ju alltid Röd Zebra (Metriaclima estherae). Honorna är vackert orange, och hanarna finns i två huvudsakliga varianter i blått eller en helt ljus variant (som jag har som är lite annorlunda). Sedan finns den i olika så kallade OB-varianter då den är fläckig.
                        Ja, den är ju med på min favoritlista, men jag tyckte nog att den ljusa hanen skar sig i färgen mot honorna (ja, jag vet att jag är tjejjig ) så det skulle vara den blåa i så fall. Fläckiga gillar jag inte alls.

Ja, det kommer bli svårt att bestämma sig, men jag ska ta god tid på mej... (eh... försöka ta god tid på mej... )

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

En sak är klar som en sedimentfri sjö och det är att alla alltid är välkomna i Göteborgs Ciklidgrupp!

Jag hoppas ni båda dyker upp på något möte framöver! För övrigt så har vi årsmöte 19/2. Kanske inte det mest spännande mötet på året, men det är kul att träffa alla och tjöta lite ändå...
                          Senast redigerad av Zaphi; 07 February 2007, 17:33.

Kommentar

• *Ulrica*
                            Användare
                            • January 2007
                            • 290

Ursprungligen postat av Zaphi
                            En sak är klar som en sedimentfri sjö och det är att alla alltid är välkomna i Göteborgs Ciklidgrupp!

Jag hoppas ni båda dyker upp på något möte framöver! För övrigt så har vi årsmöte 19/2. Kanske inte det mest spännande mötet på året, men det är kul att träffa alla och tjöta lite ändå...
                            Det kan nog mycket väl hända att jag dyker upp då och vill bli medlem, om det är ok att bli det "på plats".

Kommentar

• Sacrium
                              Användare
                              • November 2005
                              • 353

Gräjt!
                              Drog precis över en betalning nu. Finns inte alltför mycke akvarister här ute dessvärre.

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Kanon!! Betala via PG eller bli medlem på plats, det spelar ingen roll, vi älskar alla våra medlemmar lika mycket!

Kommentar

Arbetssätt...