Ett liv utan bikarbonat...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

Ursprungligen postat av tezz
    Själv använder jag natrium karbonat det är mycket effektivare samt att det går att höja pht över 8,3-8,4 som är gränsen för bikarbonat
    Det stämmer att karbonat höjer pH mer & högre, men å andra sidan får du värmeutveckling och löper risken att döda fisken. vilket du inte gör med kalksten eller bikarbonat.
    Karbonat har också samma nackdel som bikarbonat, dvs att man höjer salthalten och att bufferteffekten är tillfällig, inte permanent.

Är det sen så att man har för mjukt vatten buffrar bikarbonatet väldigt dåligt så ditt i vatten är det ingen mening med bikarbonat men genom att använda snäckskal får du ett hårdare vatten vilket även till viss del höjer pht
    Uhm... den hårdhet som påverkar pH = KarbonatHårdhet = alkalinitet = buffertförmåga = bikarbonatinnehåll i vattnet.

Malawi och tang ciklider är vana vid en hårdhet på runt 15dgh
    Malawisjöns vatten är inte alls som Tanganyikasjöns. Malawisjön har medelmjukt vatten med ett pH runt 7.7 och en ledningsförmåga på 300 microsiemens per centimeter, dvs normalt mellansvenskt sjövatten. Tanganyikasjöns vatten däremot är stenhårt, med ett pH kring 8.8-9.2, och en ledningsförmåga på cirka 600 microsiemens. Inte ens tanganyikor bryr sig dock om pH och hårdhet utan leker snällt i vattenledningsvatten - vilket är tur, för det vore väldigt svårt att imitera tanganyikavatten.

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8623

Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Inte ens tanganyikor bryr sig dock om pH och hårdhet utan leker snällt i vattenledningsvatten - vilket är tur, för det vore väldigt svårt att imitera tanganyikavatten.
      Hej

Säger inte emot Dig och Dina erfarenheter, men vill ändå berätta, att jag har gått från att inte lyckas med Tropheus till att det numera går rätt hyfsat. Det jag gjort är: Räkmix och spirulinaflingor. Tillräckligt stora grupper. Ett salt som imiterar t-vatten.

Vet inte vilken eller vilka av ovannämnda faktorer som inverkat.

Med imitera menar jag inte i detalj, utan att tillsätta av de faktorer, där skillnaderna mellan t-vatten och mitt kranvatten är störst. De ämnen där skillnaderna är små struntar jag i. Det är ovetenskapligt, men "känns rätt".
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2694

Ursprungligen postat av Zaphi
        En fisk mår dåligt av en pH shock, men då snackar vi kanske om man flyttar en från pH 8 till pH 6 sådär bara på 2 sekunder.
        8 till 6 märker den inte ens förutsatt att alla andra parametrar är samma... pH shock finns inte som dödsorsak för fisk så länge du håller dig inom intervallet 6 - 9.5, sötvattensfiskars blod är välbuffrat. Däremot finns det andra anledningar att vara försiktig när man flyttar fisk mellan akvarier med mycket olika vatten: t.ex. omvandlas ogiftigt ammonium (som ofta anrikas i akvarier med lågt pH) till dödligt giftig ammoniak om pH höjs, plus att akvarier med lågt pH vanligen också har låg ledningsförmåga (salthalt), och det är mycket lätt att döda fisk genom den osmotiska chock de får om man flyttar dem till vatten med lägre ledningsförmåga.

Att pH skulle sjunka från 8-7 på en veckas tid tror jag inte är speciellt farligt, däremot kanske det ändå är något jag vill undvika...
        Nah, fisken märker det inte ens.

(Jag vet att vad jag säger i det här meddelandet går emot "sunt förnuft" inom akvaristik, men den som tror jag har fel kan med fördel göra lite experiment där du bara varierar en parameter - ledningsförmåga ELLER pH - du kommer snabbt se vad jag menar.)

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Mikael W
          Hej

Säger inte emot Dig och Dina erfarenheter, men vill ändå berätta, att jag har gått från att inte lyckas med Tropheus till att det numera går rätt hyfsat. Det jag gjort är: Räkmix och spirulinaflingor. Tillräckligt stora grupper. Ett salt som imiterar t-vatten.

Vet inte vilken eller vilka av ovannämnda faktorer som inverkat.

Med imitera menar jag inte i detalj, utan att tillsätta av de faktorer, där skillnaderna mellan t-vatten och mitt kranvatten är störst. De ämnen där skillnaderna är små struntar jag i. Det är ovetenskapligt, men "känns rätt".
          Fiskarna dricker ju vattnet och sotvattensfisk tar upp joner den vagen (min fiskfysiologibok listar Cl, Br, Na, Li) sa det du astakommer har nodvandigtvis inget med pH, kH och ledningsformaga att gora. Daremot paverkas jonernas tillganglighet av detta. Jag kan ha fel, men detta ar bara en gissning. Sjalv har jag haft mycket goda erfarenheter av vitamintillskott till fisken.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2694

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Sjalv har jag haft mycket goda erfarenheter av vitamintillskott till fisken.
            Nu blir jag nyfiken. Vet du vilka vitaminer som hade effekt?

Jag har tyckt mig se ökat intresse att äta när jag berikat maten med c-vitamin (och vitlök), men har inte på nåt vis kvantifieratt det.

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Jag har tyckt mig se ökat intresse att äta när jag berikat maten med c-vitamin (och vitlök), men har inte på nåt vis kvantifieratt det.
              Fishtamin dvs en massa vitaminer och mineraler som Sera tycker att man ska pytsa i. Hittar inte vad det innehaller pa deras hemsida. Nar jag rakmixade sa hade jag ofta i vitaminer, men just den har gangen sa korde jag det tillsammans octozin mot halsjuka. Sedan korde jag bara fishtamin vid minsta halsjukstecken och det funkade. Jag hade det pa annan fisk och all skit forsvann. Just detta att Fishtamin botade problem med hud som inte glanste och fnasiga fenor imponerade. Och, ja, jag matade med svindyra peletts och inte billigaste skrapet.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 07 February 2007, 14:39.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• endymion

Varför skulle fisken vara intresserad av äta C-vitamin när deras kroppar kan tillverka det själva? ..... vill inte verka spydig men jag undrar.

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av endymion
                  Varför skulle fisken vara intresserad av äta C-vitamin när deras kroppar kan tillverka det själva? ..... vill inte verka spydig men jag undrar.
                  Det ar lattare att ata an tillverka sjalv, men sedan vet jag inte om alla fiskar kan det. Varfor skulle t ex en fisk som betar c-vitamin hela dagarna kunna tillverka c-vitamin? Fiskyngel kan bli missbildade av c-vitaminbrist, vilket gor att c-vitamin kanns som en vettig tillsats dessutom.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Det ar lattare att ata an tillverka sjalv, men sedan vet jag inte om alla fiskar kan det. Varfor skulle t ex en fisk som betar c-vitamin hela dagarna kunna tillverka c-vitamin? Fiskyngel kan bli missbildade av c-vitaminbrist, vilket gor att c-vitamin kanns som en vettig tillsats dessutom.
                    Ok för enligt vad jag läst ska det enbart vara människor, vissa apor och marsvin som kan drabbas av c-vitaminbrist. Detta pga att vi har en defekt gen, som gör att vi inte kan spjälka askorbinsyra ur glykos

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

En snabb sokning pa ISI Web of Knowledge visar att vitamin C okar tillvaxten och motstandskraften mot syrgasbrist hos en hel del firrar. Pacu verkar t ex kunna kompensera men far lagre C vitamin i huden om jag forstar ratt, men deras viktokning ar inte lika stor som for de som fatt c vitamin i dieten.

Sa aven om de kan tillverka det sa ar det inte samma sak som att de inte mar battre om de far det i maten.

Ps. andra min mening i forra inlagget till Varfor skulle t ex en fisk som betar c-vitamin hela dagarna kunna tillverka c-vitamin effektivt?
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2694

Ursprungligen postat av endymion
                        Behöver inte vara själva vitamin-c de är ute efter, utan det kan helt enkelt smaka gott. Askorbinsyra har en distinkt smak (liksom vitlöken har).
                        Plus att jag förstås helt enkelt kan ha inbillat mig att de åt bättre med vit-c & vitlök, det är ju bara mitt subjektiva intryck.

Fast jag undrar hur det egentligen står till med fisks förmåga att syntetisera vitamin c - hål-i-huvudet sjukan verkar, som Ola säger, gå att bota med vitamin c tillsats i fodret. Kanske behöver de nån viss prekursor, kanske nåt som är temperaturkänsligt, och som det kan vara ont om i fodret?

Kommentar

• Gäst

Hål i huvudet sjuka hade jag problem med några gånger som saltvattensnisse och i de flesta fall löstes det med c-vitamin på artemia och mysis.

Så det kan ju vara samma/liknande med sötvattens fisken tror i alla fall det så nog har jag tillsatt c-vitamin till fodret och inte heller sett den tråkiga sjukdomen mer.

Kommentar

Arbetssätt...