Som de flesta vet så behöver man ibland tillsätta bikarbonat när man håller ciklider från Malawi och Tanganyika för att vattnet ska buffra bättre. Nu läste jag i en tråd som heter "Grus i yngelkar" att en del använder krossade snäckskal för att uppnå en viss hårdhet på vattnet samt ha stabila pH värden...
Jag blev nyfiken och tog en tur till Granngården för att se efter om produkten fanns inne. Det gjorde den och på den stod det såhär:
Råvara: Kalciumkarbonat
Mineraler: Calsium 38%, Magnesium 1%
Den enda storlek de hade var "Grov" och den var i storlekarna mellan 2-7mm.
Jag tänkte att jag skulle prova att ha det här i ytterfiltren samt i de filterkamrar jag har i mina akvarium och testa det för att se om man kan utesluta användandet av bikarbonat.
Finns de någon som har erfarenheter av hur pass bra det buffrar med snäckskalen? Fungerar det här så finns det ju ingen anledning att lägga ned pengar på bikarbonat.
Jag blev nyfiken och tog en tur till Granngården för att se efter om produkten fanns inne. Det gjorde den och på den stod det såhär:
Råvara: Kalciumkarbonat
Mineraler: Calsium 38%, Magnesium 1%
Den enda storlek de hade var "Grov" och den var i storlekarna mellan 2-7mm.
Jag tänkte att jag skulle prova att ha det här i ytterfiltren samt i de filterkamrar jag har i mina akvarium och testa det för att se om man kan utesluta användandet av bikarbonat.
Finns de någon som har erfarenheter av hur pass bra det buffrar med snäckskalen? Fungerar det här så finns det ju ingen anledning att lägga ned pengar på bikarbonat.
Kommentar