MAFs Köpenhamnstur, Mycket bilder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #61
    Hej!

    Jag får nog börja dyka upp på era aktiviteter.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #62
      Jag har vart två svängar på både Neonfisken och Superkoi i sommar. Senast var för en vecka sedan, men då var Neonfisken ganska utplockat på dammsidan och Superkoi hade i vanlig ordning en massa finfina koi, men ont om de där goa "tilbuden".
      Tony Englund

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

        #63
        Ursprungligen postat av olof
        Hej!

        Jag får nog börja dyka upp på era aktiviteter.

        mvh

        olof
        Du är välkommen!

        Om du vill få en rivstart in i akvariegemenskapen så är MAFs årliga och alltid lika trevliga kräftskiva den 25 augusti. Alla nya och gamla medlemmar och dess familjer är välkomna. Annars ses vi kanske på ett möte i höst!
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #64
          Ursprungligen postat av olof
          Jag satt och läste igenom tråden och undrade förståss när nästa resa kan tänkas gå av stapeln.
          Ursprungligen postat av Cutekid
          Jag får haka på nästa gång, såg trevligt ut.
          Lördagen den 10e november är det dags igen. Bara att hänga på!

          Se här:
          För de som känner för att kolla in några av Öresundsregionens bästa akvarieaffärer ordnar Malmö Akvarieförening en Köpenhamnstur den 10 november. Exakt rutt är inte fastställd ännu men det lär bli ungefär samma affärer som sist. Se den här tråden för mer info och massor av bilder från affärerna: http://www.ciklid
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Getingen
            Användare
            • December 2012
            • 412

            #65
            Bumpar denna tråden. Fick denna länkad av Daniel och har nu gjort min egen tur idag.

            Besökte
            Bonnie dyrecenter i hvidovre
            Bonnie dyrecenter i rödovre
            zoozity i rödovre
            Dyrecenter österbro vid triangeln

            Anledningen till att det blev 2 bonnie var pga att de låg så nära varandra, dock var det otroligt stor skillnad mellan butikerna den i rödovre var 1000ggr finare och bättre än den i hvidovre. Har nog aldrig sett så mkt död fisk i en butik som i hvidovre tidigare. Den i rödovre var en av de bästa butikerna jag har besökt. Jättefina akvarium med fin fisk och stort sortiment med mkt olika arter och en hel del som jag aldrig sett tidigare. Väldigt förvånad över att butikerna skiljer sig så mkt åt för att tillhöra samma kedja.

            Zoozity var väldigt stort men skulle nog våga påstå att bonnie dyrecenter i rodövre har fler ovanliga arter. zoozity var enligt mig i akut behov av uppfräschning. Även om miljön inte var tilltalande så var fiskarna fina, lite alginvasioner i akvariena men det är ju inget som påverkar fiskarnas hälsa, för dom såg ut att må bra. Köpte 10 Amano rejer för 150DKK vilket jag upplever som väldigt billigt. Annars tyckte jag priserna i övrigt låg aningen högt på många arter. Priserna på Bonnie var helt okej.

            Dyrecenter österbro var sista butiken jag besökte. Inget speciellt enligt mig. Såg inte nån död fisk men väldigt många som såg "hängiga och trötta" ut. Såg även ut som att butiken hade tagit emot väldigt mkt fisk ifrån folk som lagt ner sina akvarier då många akvarier innehöll en mix av stora exemplar av olika arter men nästa bara en individ av varje art. En teori bara. En butik som får godkänt men inget som jag kommer besöka igen.

            Kort sagt rekommenderar jag Bonnie dyrecenter i rödovre. Zoozity är okej butik som kan vara värd ett besök.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #66
              Intressant. Hur var det med SA och CA? Hur var priserna?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #67
                Bonnie i Rödövre är mycket bra, likaså Neonfisken. Förmodligen de bästa i Byen just nu. Österbro brukar vara bra, skippa inte den framöver. Månne en tillfällig svacka. Zoozity brukar variera rätt bra, ena gången helt ok, nästa gång rätt kass. Man kan fortfarande fynda kul grejer på Planteimporten, men det är inte "som det var förr i tiden", då man kunde fynda varje gång.

                Akvarieudstyr har för övrigt flyttat, ligger numera i Tårnby om jag inte minns fel. Går fint att ta tåget faktiskt. Promenadavstånd från stationen.

                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 May 2011, 07:51.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • THORLEIF
                  Användare
                  • April 2007
                  • 406

                  #68
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Akvarieudstyr har för övrigt flyttat, ligger numera i Tårnby om jag inte minns fel. Går fint att ta tåget faktiskt. Promenadavstånd från stationen.

                  Hilsen,

                  /P
                  Desværre ikke det store udvalg af fisk længere!sidst jeg var der solgte de enda fisk under fokert arts-navn!!!
                  mvh
                  Carsten
                  Dansk Tanganyika Forum:
                  http://www.tago.dk/forum/
                  Lake Tanganyika på Facebook:
                  http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                  Video fra Tanganyika-søen
                  http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • December 2012
                    • 412

                    #69
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Intressant. Hur var det med SA och CA? Hur var priserna?
                    Zoozity var nog dom som hade flest olika ciklider särskilt på CA delen.
                    Bonnie i rödovre hade mkt udda fiskar ifrån afrika som jag aldrig sett tidigare förutom då ett bra "grund sortiment" som var varierat med lite av varje och inte bara det "vanligaste"

                    Priserna på zoozity uppfattade jag som varierade, coolade inte specifikt på olika arter eller grupper men överlag varierande. Något som dock var väldigt underligt var att många av cikliderna var prissatta beroende på kön där honorna var ungefär 50% dyrare än hanarna. Detta var nästan ett genom gående tema på zoozity. Anledningen till detta vet jag inte, kanske att leverantören lätt får ett överskott av hanar pga vattnet. Har inte aning.

                    Priserna på bonnie var helt okej. Spontant så är det möjligt att dom tog 30DKK för en fisk som vi får för 30SEK hemma. Kändes som att det var ganska vanligt förekommande. Dock är inte 20% mer så jättefarligt då fiskarna var fina. Sen var det väldigt mkt fisk som jag inte hade sett tidigare vilket gör det svårt att jämföra priser, men överlag låg priserna bra. Sen varierar ju priserna i Sverige också. Vi i skåne har förhållandevis låga priser på akvariefronten om jag har uppfattat det rätt vilket gör att om man kanske kommer högre uppifrån uppfattar det som billigare.

                    Något som jag också tyckte var kul att se var att det fanns en hel del olika rasboror som mätte 2-2,5cm, perfekt för nano. Detta är trots allt ganska ovanligt men kanske inget ciklidfolk intresserar sig för.

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • December 2012
                      • 412

                      #70
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Bonnie i Rödövre är mycket bra, likaså Neonfisken. Förmodligen de bästa i Byen just nu. Österbro brukar vara bra, skippa inte den framöver. Månne en tillfällig svacka. Zoozity brukar variera rätt bra, ena gången helt ok, nästa gång rätt kass. Man kan fortfarande fynda kul grejer på Planteimporten, men det är inte "som det var förr i tiden", då man kunde fynda varje gång.

                      Akvarieudstyr har för övrigt flyttat, ligger numera i Tårnby om jag inte minns fel. Går fint att ta tåget faktiskt. Promenadavstånd från stationen.

                      Hilsen,

                      /P
                      Hann inte med alla butiker utan fick välja lite men ska besöka dom andra nån gång i framtiden. Får se om jag ger Österbro en chans till. Var faktiskt inte särskilt imponerad och finns det andra bra butiker i området glöms den lätt bort.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #71
                        Ursprungligen postat av THORLEIF
                        Desværre ikke det store udvalg af fisk længere!sidst jeg var der solgte de enda fisk under fokert arts-navn!!!
                        mvh
                        Carsten
                        Sant, det var inte mycket fisk - fast fortfarande många kul tillbehör till bra pris!!

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          #72
                          Besökte Bonnie i Rödövre och Planteimporten idag. Både Bonnie och Planteimporten var som de brukar: Bonnie hade mycket kul fisk, framför allt mindre arter. Nästan ingen Malawi/Tanganyika alls - men faktiskt Tanganyikakillin. Väldigt välskötta akvarier och fisk i god kondition.

                          Planteimporten hade en hel del Malawi/Tanganyika men knappast några rariteter och det mesta utan fångstort. Övriga fisktyper var det ganska dåligt ställt med just nu, med en del tomma kar.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...