MAFs Köpenhamnstur, Mycket bilder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wenger
    Användare
    • February 2003
    • 233

    #46
    Jäklar va häftigt, vid såna här tillfällen är det inte roligt att bo i sthlm . Är imponerad att ni ordnar så mycket där nere först Duisburg och nu detta, är inte ett dugg avis .

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #47
      Jag får haka på nästa gång, såg trevligt ut. Jag fattar inte hur ni inte kunde priotitera Cichlide centret på eran tur. Martin har ju alltid klockrena priser och fisk inne. Klart den bästa affären häromkring.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

        #48
        Ursprungligen postat av Cutekid
        Jag får haka på nästa gång, såg trevligt ut. Jag fattar inte hur ni inte kunde priotitera Cichlide centret på eran tur. Martin har ju alltid klockrena priser och fisk inne. Klart den bästa affären häromkring.

        Mvh
        Jo, det var ett misstag. CC var inplanerat från början, vi brukar alltid besöka Martin. Men den här gången var det någon som hört rykten om att Flyvefisken skulle ha bättrat sig så vi improviserade längs vägen och försökte hinna med båda. Det gick tyvärr inte. Visst brukar han ha fin fisk till bra priser! Och dessutom bjuder han alltid på kaffe!
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • MAkke
          Användare
          • December 2004
          • 34

          #49
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          ...här fyndade jag en rödciklid med fångstort, Hemichromis sp. Bangui, .
          Akvarium Østerbro har annars en Hemichromis cristatus Gabon för vilken exakt fångstort är känd. Superfin! Jag har haft den tidigare med stor behållning --- dock funkar den inte med små barber som t.ex. Barbus jae, som jag nu håller. Min erfarenhet är att dom inte är särskilt aggressiva gentemot jämnstora firrar, medan dom däremot är typiska predatorer som gärna slukar småfisk.

          Mikael

          Kommentar

          • MAkke
            Användare
            • December 2004
            • 34

            #50
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Triangeln (ligger centralt i Kph)
            Akvarium Østerbro, alltså (ligger centralt vid Triangeln i Kph).

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

              #51
              Ursprungligen postat av MAkke
              Akvarium Østerbro har annars en Hemichromis cristatus Gabon för vilken exakt fångstort är känd. Superfin! Jag har haft den tidigare med stor behållning --- dock funkar den inte med små barber som t.ex. Barbus jae, som jag nu håller. Min erfarenhet är att dom inte är särskilt aggressiva gentemot jämnstora firrar, medan dom däremot är typiska predatorer som gärna slukar småfisk.

              Mikael
              Ahh det hade ju varit intressant! Jag såg en grupp Hemichromis som gick i ett akvarie längst nere vid golvet inne på Österbro, men det stod inget på akvariet så jag tog för givet att det var en av de vanliga, oftast hybridiserade, Hemichromisvarianterna.
              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 February 2007, 15:56.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • MAkke
                Användare
                • December 2004
                • 34

                #52
                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Ahh det hade ju varit intressant! Jag såg en grupp Hemichromis som gick i ett akvarie längst nere vid golvet inne på Österbro, men det stod inget på akvariet så jag tog för givet att det var en av de vanliga, oftast hybridiserade, Hemichromisvarianterna.
                Just, det var dom! Det är Jan Sørensen (formand för Dansk Cichlide Selskab) som odlat dom. Mina hanar var c:a 10 cm och honorna 4-5 cm när dom lekte. Skulle inte förvåna mej om det är Jan som levererat fiskarna du köpte, eftersom han håller båda arterna:


                Lycka till med dom!
                Mikael

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

                  #53
                  Ursprungligen postat av MAkke
                  Just, det var dom! Det är Jan Sørensen (formand för Dansk Cichlide Selskab) som odlat dom. Mina hanar var c:a 10 cm och honorna 4-5 cm när dom lekte. Skulle inte förvåna mej om det är Jan som levererat fiskarna du köpte, eftersom han håller båda arterna:


                  Lycka till med dom!
                  Mikael
                  Jo visst, enligt Neonfisken var det Jan som odlat båda arterna, Hemichromis sp Bangui och Pelmatochromis nigrofasciatus, som jag köpte där.

                  Tack för länken till Jans sida!
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

                    #54
                    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                    Ett nytt och innovativt sätt att sälja akvarieväxter.
                    Inte bara förpackningen var ny, utan även sättet de odlas på. Dessa växter odlas i steril näringsgele.

                    Ämnet diskuteras här:
                    Jag vet inte om detta finns i Sverige, men i Danmark har det precis dykt upp. Det är akvarie (vatten) växter som odlas "sterilt" och sen packas i påsar med nåt geléliknande substrat/näring. Växterna håller sig i lång tid, och garanteras vara alg- och snigelfria. Nån av er som har sett det? Link till producenten


                    och här:


                    Tillverkaren:
                    Buy the domain name PixiePlant.com and launch your business with a premium domain and a high quality logo.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Pär J.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 219

                      #55
                      Butiken som nämns som "Triangeln" är det samma som Akvarium Österbro? Just denna butik har den jag inte besök av ovan nämnda.

                      Ni som ska leta efter butikerna kan lägga till .dk så finns ofta kart på deras hemsidor eller kolla www.krak.dk som är de rödvitas motsvarighet till eniro typ.

                      Kan lägga till att den som vill se dammfisk kan besöka Neonfisken eller ännu hellre Vand i haven (www.vandihaven.dk) som ligger en bit ut mot CC (Cichlidecentret.dk).

                      Bonniebutiken och Zoozity ligger ganska nära varandra för den bilburne, och Zoozity har en (pendel-)tågstation (S) vid sig för den som nyttjar det fördmedlet.

                      Något som är synd är att Akvarie West har flyttat med innehavaren Tonny Brandt Andersen. Nu finns denna butik på Jyllan och ståtar med en fin fisklista.

                      /Pär
                      Ps Tack för alla fina bilder OCH information DS

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1338

                        #56
                        Ursprungligen postat av Pär J.
                        Butiken som nämns som "Triangeln" är det samma som Akvarium Österbro? Just denna butik har den jag inte besök av ovan nämnda.
                        ...
                        Något som är synd är att Akvarie West har flyttat med innehavaren Tonny Brandt Andersen. Nu finns denna butik på Jyllan och ståtar med en fin fisklista.
                        Ja, det är Akvarium Österbro. Torget där den ligger kallas triangeln så jag har aldrig lärt mig dess riktiga namn.

                        Jo, Akvarie West var ett självklart besök förr! Dessutom låg det nära Planteimporten. Men jag måste säga att butiken tvärt emot vad man förväntade sig sjönk lite i kvalité när Tony tog över butiken. Kanske har det blivit bättre på Jylland?
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • Pelvicachromis
                          Användare
                          • February 2006
                          • 115

                          #57
                          köpenhamn

                          Supertrevlig resume över lördagens Köpenhamnstur Daniel.
                          Akvarium Österbro måste jag precis som Daniel skriver hålla med om att den ligger centralt.
                          Den ligger endast ett stenkast från Idrottsparken som är Danmarks Nationalarena för bl.a.
                          fotboll och stora konserter,Därför finns det också mycket bra förbindelser dit med både tåg och buss.
                          Själv införskaffade jag några nya cryptocoryner,4 st individer av en ospecificerad Shistura art,en trio Betta splendens,någa pygmeguramin,några honor av läppstiftsbarben,samt är delägare i de ciklider som Daniel redan berättat att han köpt(vi tar hand om vars en art och låter de para ut inom grupperna).

                          Den största anledningen till att vi missade Cichlide centret denna gång var givetvis bristen på tid.Vi resonerade inom gruppen och alla var överrens om att vi skulle prova Bonnie butiken på Rödövre centrum istället,dessutom fanns det bara två av deltagarna på resan som håller på med sjöciklid och de tyckte att de sprängt sin budget vid detta laget.
                          Nästa gång kommer definitivt ett besök hos Martin att göras,för det bör nämnas att fast man inte håller på med sjöciklider så är CC utav ett stort värde för oss då de håller mycket bra priser på de flesta av sina tillbehör samt foder.

                          Slutcitat En mycket trevlig lördag med ovanligt mycket rariteter i butikerna.

                          PS Föreningar som beslutar sig för att någon gång ta sig till Köpenhamn får gärna höra av sig till oss i MAF,så kan vi hjälpa till att guida runt er i Köpenhamn.
                          Tyvärr är Köpenhamn en ganska jobbig stad att kryssa runt i,men med guidning blir det betydligt enklare.

                          Niclas




                          Kommentar

                          • Pelvicachromis
                            Användare
                            • February 2006
                            • 115

                            #58
                            köpenhamn

                            Precis som Per J skriver är Neonfisken en mycket bra både akvarie och dammbutik.
                            Vand i haven är en ren dammbutik med ca en kvarts körning från neonfisken mot Roskilde som också är mycket värd att se.Fortsätter man ytterligare ca en kvart kommer man så till Superkoi som ligger utanför Roskilde(Superkoi drivs av Per som tidigare hade Flyvefisken då den var som bäst,samt hans kollega Mogens)som är kanske en av världens finaste dammbutiker.
                            Samtliga tre butiker har mycket fina "utställningsträdgårdar" där åtminstone jag går runt och bara dregar och hämtar fullt med inspiration varje gång jag besöker dem.
                            Nyhet för i år är att även Akvarieudstyr kommer att börja med damm i samband med att de kommer att flytta sin butik,säkerligen kommer även de att så småningom ha en utställningsträdgård för att kunna möta konkurrensen med de andra tre.

                            Niclas



                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

                              #59
                              Hej!

                              Jag satt och läste igenom tråden och undrade förståss när nästa resa kan tänkas gå av stapeln.
                              Är det någon som besökt den här affären:



                              De har ju en fantastisk lagerlista då set gäller SA och ligger på Själland:



                              mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1338

                                #60
                                Ursprungligen postat av olof
                                Hej
                                Nästa resa går lite längre än till Själland:
                                Nu börjar årets akvariehändelse närma sig. Missa den inte! Jag syftar naturligtvis på Malmö Akvarieförenings resa till Tyskland och Belgien 3-7 oktober 2007. Vi besöker precis som förra året till den stora Zierfische & Aquarium mässan i Duisburg samt åker runt till några av världens största och bästa akvarieaffärer.


                                Nästa Köpenhamnstur med MAF blir när vi hämtat oss från den resan. Normalt har vi en till två Köpenhamnsresor per termin, samt minst en västkusttur varje år då vi besöker alla bra affärer mellan Malmö och Göteborg.

                                Höstens program är inte riktigt spikat än men kanske blir det en Köpenhamnstur i november.
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...