If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Om jag känner Viktor rätt så är väl inte tanken att få fram yngel i "säljstorlek" så fort som möjligt utan ha något att titta på. Då blir det snyggare med grus.
Om jag känner Viktor rätt så är väl inte tanken att få fram yngel i "säljstorlek" så fort som möjligt utan ha något att titta på. Då blir det snyggare med grus.
Janne: Innehåller alla snäckskal kalk?
ja det vet jag inte, men jag menar krossade snäckskal som man köper på lantmännen.mvh janne
Snäckskal drar iofs inte upp pH lika högt, det stannar väl på 7,5 eller nått sånt?
jomen det räcker väl, jag har lagt ner min bikarbonat sedan ett år, och jag ser ingen skillnad på varken malawi eller tanganyika, jag kan bara nämna att jag har vf troffar, jullar snäcklekare, prinsessor, och frontossor, jag har även 2 sorter callochromis som har klarat av kloraminet, dom har jag heller inte märkt någon skillnad när jag tog bort bikarbonaten.
och körde blästersand tillsammans med krossat snäckskal.
fördelen med snäckskal det är att man inte behöver tillsätta det varje vecka.mvh janne
jomen det räcker väl, jag har lagt ner min bikarbonat sedan ett år, och jag ser ingen skillnad på varken malawi eller tanganyika, jag kan bara nämna att jag har vf troffar, jullar snäcklekare, prinsessor, och frontossor, jag har även 2 sorter callochromis som har klarat av kloraminet, dom har jag heller inte märkt någon skillnad när jag tog bort bikarbonaten.
och körde blästersand tillsammans med krossat snäckskal.
fördelen med snäckskal det är att man inte behöver tillsätta det varje vecka.mvh janne
Om du har snäckskalen i sanden, skär sig inte Callochromisarna när de silar sanden eller när de gräver ner sig?
Men jag funderar faktiskt på att varken använda bikarbonat eller snäckor eftersom jag har ett pH på över 8 och ett KH på 7. Det borde räcka rätt bra!
Borde räcka fint, bara du byter mycket vatten. I kar med mycket fisk kan pH/KH åka ner rätt fort. Där är snäckskal finfint. Har några kar där det legat kvar många vinbergssnäckor, och dessa smälter liksom bort med tiden (buffrar alltså). Det går dock långsammare med snäckskal än med bikarbonat.
Kommentar