Sunrise för lysrörsarmatur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waterboy78
    Användare
    • August 2004
    • 41

    Sunrise för lysrörsarmatur?

    Tjenare, tittade idag på Giesemanns Sunrise armaturer som har inbyggd elektronik för att simulera soluppgång och nedgång. Nu undrar jag om någon av er snubblat över elektronik som man kunde koppla till sina befintliga lysrörsarmaturer för att få denna funktionalitet.

    Hälsningar, Johan
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Jag har faktiskt inte sett eller hört om detta, men mycket intressant...heter tydligen Giesemann REFLEXX Sunrise.

    High-End Aquarium LED Beleuchtung, Aquarium Hybrid Beleuchtung und premium Aquarien. Handgefertigt und made in Germany

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      För att göra en vanlig lysramp dimmbar krävs en dimmbar drossel. Det kan vara analog (1-10v) eller digital. Sen krävs det förståss en timer med dimmfunktion i. För inte vill man dimma förhand. Jag använder iks styrdator för att dimma mina rör. En nackdel med dimmningen är att spektrumet i lysrören fördärvas fortare. Men det är det värt.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • waterboy78
        Användare
        • August 2004
        • 41

        #4
        Tack för tipset, Iks styrdatorn verkar intressant! Antar att jag behöver datorn och drosseln för att förverkliga solupp- och nedgång. Vad rör det sig om för priser på dator + drosselmodul?

        /Johan

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1828

          #5
          Om det enda du skall använda datorn till är solnedgång/uppgång så är iks att skjuta lååångt över målet. Prislappen för dator utan kopplingsdodor är ca 5000, för att dimma lysrör behöver du också kopplingsdosa och simmodmodul för ca 2500kr. Tillkommer gör ju drosseln, ca 1000kr.

          Om du bara vill dimma så räcker det med dimmbar drossel och dimmbar timer, ca 2500kr.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • waterboy78
            Användare
            • August 2004
            • 41

            #6
            Ursprungligen postat av tropfrog
            Om du bara vill dimma så räcker det med dimmbar drossel och dimmbar timer, ca 2500kr.
            MVH
            Magnus
            Tillverkare? www-sida?

            /J

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #7
              Jag handlar på aquaristic.net, grejor från aqualight. Men i princip alla butiker som handlar med elgrejor kan säkert skaffa fram det till dig. Elfa tex.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              Arbetssätt...