Sjuk Jaguarhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaggan
    Användare
    • November 2006
    • 61

    Sjuk Jaguarhona

    Hej på er!

    Har en jaguarhona (20cm+) som varit hängig i ca en vecka. Hon står mest still i ett av hörnen och andas ganska tungt. Äter inte och har lite svullen mage/buk. Hon åt räkor med god aptit dagen före hon blev sjuk och hon och hanen visade även tendenser till lek men så över natt så var hon alldeles apatisk. Har medicinerat med baktopur direct. Hon har inte blivit sämre men inte så mycket bättre heller....det är ju en tålig fisk men det är ju aldrig kul när ens juveler är krassliga

    Har ni några tankar kring detta och finns det några bra tips på vad som kan ha drabbat henne?

    /Uffe
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    #2
    Det kan inte vara så att hon är romstinn men att hanen fått lite hjärnsläpp och attackerat henne? det kan ju gå lite fel ibland inför lekar. Om det är så borde du ju sett det isånt fall i och för sig. Resultatet skulle kunna vara att hon är stressad och så länge hon står och trycker så får hon vara ifred. Men har du haft i bactopur så kör kuren i sin helhet enligt förpackning eftersom medicinen ändå sabbar alla nyttobakterier och bakteriekukturen får starta om på nytt sen. Hoppas det löser sig.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Jaggan
      Användare
      • November 2006
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av jarinen
      Det kan inte vara så att hon är romstinn men att hanen fått lite hjärnsläpp och attackerat henne? det kan ju gå lite fel ibland inför lekar. Om det är så borde du ju sett det isånt fall i och för sig. Resultatet skulle kunna vara att hon är stressad och så länge hon står och trycker så får hon vara ifred. Men har du haft i bactopur så kör kuren i sin helhet enligt förpackning eftersom medicinen ändå sabbar alla nyttobakterier och bakteriekukturen får starta om på nytt sen. Hoppas det löser sig.

      Mvh Jari
      Det är möjligt att hon kan vara romstinn. Har inte karet som dom går i ståendes hemma hos mej, så jag har inte möjlighet att studera dom så noga. Tycker att min hane (30cm) är snäll (peppar,peppar..) men det är ju som du säger inte omöjligt att han fått ett släpp!

      En teori som jag har är att hon är stressad men inte på grund av hanen. Jag var tvungen att håva upp en hunsad gäddciklidhona för ett tag sedan och då plockade jag upp rötter mm. Detta kan ju ha stressat henne och fått hennes immunförsvar att kapitulera? Sen är det ganska typiskt att sjuka nästan alltid drabbar dom fiskar som man minst av allt vill ska drabbas, eller hur!?
      /Uffe

      Kommentar

      Arbetssätt...