Avrinning nivå - sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quarantino
    Användare
    • January 2007
    • 59

    Avrinning nivå - sump

    Hej!

    Har kört lite allt möjligt förr, påfågel, clarias, bettas, redbellies, mfl men aldrig seriöst/medvetet... Har börjat studera vattenkemi lite närmare på senare tid... Har planerat inom överskådlig tid skaffa mig ett större akvarium med röd zebra, msobo, och eventuellt bright blue, eller chilumba!

    Just nu har jag ett mkt litet kar 30liters, effektivt, "fönsterbrädes" med en gibbiceps och några neontetror(funkar iofs klockrent med 50% vattenbyte varannan vecka) men har en 65liters, ledig, fyrkantig balja som jag tänkte borra i och göra en sump till för att få upp vattenvolymen ytterligare, och för att jag tycker det ser fräckt ut med lite svarta spiralslangar... Gillar också att experimentera en del och håller på att testa en nivåvakt från KoC!

    Drar helst nytta av andras kunskap om det går så jag undrar hur man ska placera inblås/avrinning, samma nivå?

    Beställde hem en AQ1000 12V fontänpump och ett par genomföringar från Vattenliv. Pumpen låter för jävligt och det är förmodligen ett måndagsex så det blir nog att reklamera, påminner om en pump som jag hade som började skramla efter ett par/tre års användning...

    Tänkte dimra den för att få rätt tryck, nån som kan tipsa om högwattspotentiometrar, 17W?

    /Peter

    Ps. Mina påfågelsciklider hoppade en decimeter ovan för ytan och tog räkor ur handen, nån som varit med om nåt liknande? Redan när jag kom in i rummet så blev dom helt till sig... Jag är säker på att jag minns rätt, även om det var tjugo år sen!
    /Peter

    Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
    "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Ursprungligen postat av quarantino
    Hej!
    Ps. Mina påfågelsciklider hoppade en decimeter ovan för ytan och tog räkor ur handen, nån som varit med om nåt liknande? Redan när jag kom in i rummet så blev dom helt till sig... Jag är säker på att jag minns rätt, även om det var tjugo år sen!
    Joda... plus att på natten slogs dom så att täckglaset hoppa av =) Men det va 25år sedan typ så nu kör jag mindre fiskar så man får sova på natten.

    Msobo och rödzebra med brightblue kan bli en ganska dålig blandning på många sätt tyvärr.
    1. Korsningsrisken går över till att inte vara en risk utan mer att det kommer att bli så.
    2. Nästan alla dina fiskar kommer vara enfärgade vilket är snyggt när man slår ett snabbt öga på burken men i längden brukar iaf jag tycka att det blir förbenat trist... blir väldigt platt för ögat tillslut.
    vattenkemikunskaperna får du gärna dela med dig av =)

    Ps. välkommen hit.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Inblåset kan du placera precis som du vill, men avrinningen är det lite noggrannare med. Du vill förmodligen ha upp avrinningen så att ytranden i karet inte syns. Det är lätt hänt att man sätter den lite för högt och glömmer att vattenytan höjs en hel del när pumpen är igång, dvs man får alldeles för högt vattenstånd i akvariet. Lite slugare att sätta avrinningen lite lägre alltså, och eventuellt höja den med en rörstump senare (om vattenytan blir för låg). Tänk även på att överdimensionera avrinningen rejält - de sväljer inte så mycket vatten som man tror. Ska du ha bra flås på pumpen så är det 40 eller 50 mm rör som gäller.

      Ett MÅSTE är också att tänka igenom vad som händer vid ett strömavbrott. Beroende på hur du placerar inblåset så kan du få baksug vid ett avbrott, och då får du översvämning i sumpen. Sumpen måste alltså minst kunna svälja det vatten som rinner tillbaks från inblåsslangen samt det vatten som fortsätter rinna över från karet utan att den svämmar över. Alternativt har du ett breddavlopp på sumpen också, kopplat till avloppet. Backventil är ett annat sätt att lösa det problemet. Se även till att sumpen är tillräckligt stor för att inte sugas tom när pumpen väl går igång igen. Med breddavlopp är det alltid en viss mängd vatten på väg runt i systemet, och den vattenvolymen är lätt att glömma bort. Blir nog inga stora mängder i ett så litet system som ditt, men i allafall. Inte ens 10 liter vatten är skoj att ha på golvet...

      Personligen hade jag inte trixat med pumpens elförsörjning, det är betydligt enklare och säkrare att strypa utblåset med en liten kran eller liknande.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • March 2004
        • 460

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Msobo och rödzebra med brightblue kan bli en ganska dålig blandning på många sätt tyvärr.
        1. Korsningsrisken går över till att inte vara en risk utan mer att det kommer att bli så.
        Behöver inte nödvändigtvis bli så! Har kört kombon RödZebra, Msobo, Och Zebra Masinje i flera år utan korsningar. Hanarna har aldrig visat intresse för någon annan än sina egna honor. Har du bara många honor så är korsninsrisken inte så stor tycker jag.

        Har även länge kört kombon Demasoni, Socolofi och Kingsizei och aldrig någon korsning där heller... och likadant där så hade jag många honor per hane.

        Sen har säkert andra erfarenheter, men jag tycker inte korsningsrisken är så jättestor.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

          #5
          med så liten vatten volym måste du under alla förhållanden ha en nivåvakt med automatisk påfyllning, annars kommer det gå torrt väldigt fort.
          allt du behöver i PVC-väg hittar du på www.gpa.se till bra priser.
          jag skulle lägga utblåset i vattenytan för att slippa så stort bakfall vid strömavbrott.
          gör en sökning på "durso standpipe" så ser du en bra lösning på avrinningen.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            [QUOTE=PsyM]Behöver inte nödvändigtvis bli så! Har kört kombon RödZebra, Msobo, Och Zebra Masinje i flera år utan korsningar. Hanarna har aldrig visat intresse för någon annan än sina egna honor. Har du bara många honor så är korsninsrisken inte så stor tycker jag.
            [QUOTE]
            Ok, varje gång jag haft msobo med rödzebra så ploppar det ut bastarder konstant. Jag har kört grupper på minst 10honor av varje sort vid dom tillfällen... Skönt att det bara är ett lokalt problem da =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • quarantino
              Användare
              • January 2007
              • 59

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              ...så nu kör jag mindre fiskar så man får sova på natten.

              Msobo och rödzebra med brightblue kan bli en ganska dålig blandning på många sätt tyvärr.

              2. Nästan alla dina fiskar kommer vara enfärgade vilket är snyggt när man slår ett snabbt öga på burken men i längden brukar iaf jag tycka att det blir förbenat trist... blir väldigt platt för ögat tillslut.
              vattenkemikunskaperna får du gärna dela med dig av =)

              Ps. välkommen hit.
              Tack för välkomnandet!

              Hehe, låter som de var rejält stora!

              Kan nog bli trist och platt för ögat, ja! Tror jag fortsätter färgfrågorna i en annan tråd!

              Kan väl inte sådär mkt än och har inte praktiserat teorierna heller förutom att kolla lite pH, KH, NH4, NO2 och NO3(förr gällde, för mig, regelbundna vattenbyten, rätt temp och att vara försiktig med rengöring av filtret). Provade lite hastigast Amtras ekbarksextrakt men det verkar som pHt åker upp rätt kvickt, kanske måste ta bort KHt först, men det är lågt redan... Och sen så har jag förstått att stabilitet är viktigare än exakt, för arten, rätt pH. Får nog ta sånt här i en annan tråd också. Men där är min kunskapsnivå just nu! Fråga på!


              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Inblåset kan du placera precis som du vill, men avrinningen är det lite noggrannare med. Du vill förmodligen ha upp avrinningen så att ytranden i karet inte syns... ...Tänk även på att överdimensionera avrinningen rejält - de sväljer inte så mycket vatten som man tror. Ska du ha bra flås på pumpen så är det 40 eller 50 mm rör som gäller.

              Ett MÅSTE är också att tänka igenom vad som händer vid ett strömavbrott. Beroende på hur du placerar inblåset så kan du få baksug vid ett avbrott, och då får du översvämning i sumpen... ... Alternativt har du ett breddavlopp på sumpen också, kopplat till avloppet... ...Inte ens 10 liter vatten är skoj att ha på golvet...

              Personligen hade jag inte trixat med pumpens elförsörjning, det är betydligt enklare och säkrare att strypa utblåset med en liten kran eller liknande.

              Hilsen,

              P
              Ska köra öppet utan täckglas och ramp och lyset en bit ovanför...

              Hm, tänkte prova med 20mm(1" genomföring), kanske är dömt att misslyckas? Sånt där jätteflås hade jag inte tänkt mig, kanske inte går nåt vidare iallafall?

              Läste för länge sen att man skulle ha jordfelsbrytare så att vattnet som eventuellt blivit stående en längre tid i sumpen inte pumpas in till fiskarna när strömmen kommer tillbaka, varför?

              Sumpen är direktkopplad till parketten, och jag har just ringt försäkringsbolaget, så det är lugnt!

              Har provat ett par minipumpar och de tycker jag har låtit lite mer när man bromsat vattenflödet, därför tänkte jag dimra istället! Men det kanske är vedertaget att det är flödet man justerar och inte spänningen?


              Ursprungligen postat av Ante
              med så liten vatten volym måste du under alla förhållanden ha en nivåvakt med automatisk påfyllning, annars kommer det gå torrt väldigt fort.
              allt du behöver i PVC-väg hittar du på www.gpa.se till bra priser.
              jag skulle lägga utblåset i vattenytan för att slippa så stort bakfall vid strömavbrott.
              gör en sökning på "durso standpipe" så ser du en bra lösning på avrinningen.
              Tack för länken!

              Du menar att man ska ha en "hink" med kranvatten som fyller på/ersätter avdunstat vatten i karen?

              Utblåset i ytan, du menar cirkelns nederkant mot ytans nivå?

              Jag tänkte använda nivåvakten så att den stänger av pumpen så fort det blir för lite vatten i sumpen, så att om en slang släpper och pumpar ut på golvet och inget kommer från avrinningen, så bryts det! Egen "Einsteinteori"! Får gärna kritiseras, innan jag skrider till verket!

              Och så har jag räknat med ganska täta påfyllningar eftersom det är så liten volym det handlar om och såpass stora ytor!
              /Peter

              Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
              "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

              Kommentar

              • PsyM
                Användare
                • March 2004
                • 460

                #8
                Ok, varje gång jag haft msobo med rödzebra så ploppar det ut bastarder konstant. Jag har kört grupper på minst 10honor av varje sort vid dom tillfällen... Skönt att det bara är ett lokalt problem da =)
                Hehe.. nåt lokalt problem tror jag nog inte att det är. Att Blanda Metriaclima är väl inte det allra bästa. Men jag tycker inte man ska vara rädd att prova.
                Finns säkert många som upplevt samma som jag, likdant finns det säkert många som upplevt samma som dig.
                Vad jag menar är att ofta finns det inget som är rätt eller fel... man får helt enkel prova sig fram och se vad som funkar..... m.a.o vad som funkar hos en funkar inte hos den andra.. oså viseversa
                Senast redigerad av PsyM; 04 February 2007, 16:56.
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av PsyM
                  Hehe.. nåt lokalt problem tror jag nog inte att det är. Att Blanda Metriaclima är väl inte det allra bästa. Men jag tycker inte man ska vara rädd att prova.
                  Finns säkert många som upplevt samma som jag, likdant finns det säkert många som upplevt samma som dig.
                  Vad jag menar är att ofta finns det inget som är rätt eller fel... man får helt enkel prova sig fram och se vad som funkar..... m.a.o vad som funkar hos en funkar inte hos den andra.. oså viseversa
                  Jag är normalt väldigt vågad i mina blandningar men just den blandningen gör mig nervös =)
                  Ynglena ser väldigt lika ut vilket innebär att har man inte 100koll på hur dom sak se ut så kommer man inte reagera förens fisken färgar ut 7månader senare =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • PsyM
                    Användare
                    • March 2004
                    • 460

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Jag är normalt väldigt vågad i mina blandningar men just den blandningen gör mig nervös =)
                    Ynglena ser väldigt lika ut vilket innebär att har man inte 100koll på hur dom sak se ut så kommer man inte reagera förens fisken färgar ut 7månader senare =)
                    Jepp håller med dig! Är man inte van att se hur ynglena ska se ut så kan nog en sån bastard vara svår att se.
                    Ännu svårare skulle det nog bli om två Metriaclima zebror korsade sig.. Hade innan Masinje med Maisoni.. men hanarna visade stort intresse för varandras honor så jag gjorde mig av med Maisonina rätt omgående!
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #11
                      ja det är lite märkligt hur vissa arter korsar sej me varann, som för mej att blanda M.Auratus,M.parallelus och M.Johanni som på pappret ser ut att vara rena korningscirkusen men för mej inte har genererat i en enda,va ja vet, korsning! En orsak kan vara att det har funnits många honor av varje art...
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av quarantino
                        Hm, tänkte prova med 20mm(1" genomföring), kanske är dömt att misslyckas? Sånt där jätteflås hade jag inte tänkt mig, kanske inte går nåt vidare iallafall?

                        Läste för länge sen att man skulle ha jordfelsbrytare så att vattnet som eventuellt blivit stående en längre tid i sumpen inte pumpas in till fiskarna när strömmen kommer tillbaka, varför?

                        Har provat ett par minipumpar och de tycker jag har låtit lite mer när man bromsat vattenflödet, därför tänkte jag dimra istället! Men det kanske är vedertaget att det är flödet man justerar och inte spänningen?
                        Tja, du kan ju alltid testa med 20 mm genomföring. Har provat några med 16 mm, och det går rätt trögt tycker jag. I värsta fall kör pumpen upp för mycket vatten så att genomföringen verkligen inte hinner med, och då kan hela möget "låsa sig", dvs att ännu mindre vatten än vanligt går igenom. Suger genomföringen luft samtidigt går vattnet igenom snabbare.

                        Att vattnet från sumpen inte ska tillbaks i karet efter ett längre stillestånd handlar dels om att det blir syrefattigt snabbt i en filtersump och dels om att detta syrefattiga vatten oftast innehåller stora mängder kväveföreningar efter att ha stått stilla länge.

                        Vet inte vad som är vedertaget när det gäller pumpar och strömförsörjning, men elen kan vara tillräckligt klyddig ändå när det gäller akvarier. Jag meckar därmed så lite jag bara kan med strömförsörjningen till pryttlarna, det ökar bara risken med problem. Vet inte heller hur pumparna är byggda och hur ändring av spänningen påverkar pumpens funktion. En klok regel är att om det funkar, så klydda inte med det...

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Ante
                          Användare
                          • November 2002
                          • 571

                          #13
                          Ursprungligen postat av quarantino
                          Tack för länken!

                          Du menar att man ska ha en "hink" med kranvatten som fyller på/ersätter avdunstat vatten i karen?

                          Utblåset i ytan, du menar cirkelns nederkant mot ytans nivå?

                          Jag tänkte använda nivåvakten så att den stänger av pumpen så fort det blir för lite vatten i sumpen, så att om en slang släpper och pumpar ut på golvet och inget kommer från avrinningen, så bryts det! Egen "Einsteinteori"! Får gärna kritiseras, innan jag skrider till verket!

                          Och så har jag räknat med ganska täta påfyllningar eftersom det är så liten volym det handlar om och såpass stora ytor!
                          du måste ha någon form av reservoar fär påfyllning, med den lilla vattenvolymen kommer det går torrt dagligen annars och det är ingen bra lösning med att få stillastående vatten i filtret hela tiden även om det inte är samma sak emed ett med ett öppet filter som kan andas.
                          montera en nivåvakt som sköter en liten pump som fyller på systemet.

                          Kommentar

                          • quarantino
                            Användare
                            • January 2007
                            • 59

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Tja, du kan ju alltid testa med 20 mm genomföring. Har provat några med 16 mm, och det går rätt trögt tycker jag. I värsta fall kör pumpen upp för mycket vatten så att genomföringen verkligen inte hinner med, och då kan hela möget "låsa sig", dvs att ännu mindre vatten än vanligt går igenom. Suger genomföringen luft samtidigt går vattnet igenom snabbare.

                            Att vattnet från sumpen inte ska tillbaks i karet efter ett längre stillestånd handlar dels om att det blir syrefattigt snabbt i en filtersump och dels om att detta syrefattiga vatten oftast innehåller stora mängder kväveföreningar efter att ha stått stilla länge.

                            Vet inte vad som är vedertaget när det gäller pumpar och strömförsörjning, men elen kan vara tillräckligt klyddig ändå när det gäller akvarier. Jag meckar därmed så lite jag bara kan med strömförsörjningen till pryttlarna, det ökar bara risken med problem. Vet inte heller hur pumparna är byggda och hur ändring av spänningen påverkar pumpens funktion. En klok regel är att om det funkar, så klydda inte med det...

                            Hilsen,

                            P
                            Funderar på eventuellt två 20mm genomföringar för avrinning.

                            Antar att det betyder att om det stannat av några timmar så byter man vattnet i sumpen innan igångsättning!

                            Du har nog rätt! Dock såg jag igår en lösning med ett T-kors där en gren går tillbaka till sumpen, då bromsar man inte pumpen men får ett mindre tryck i huvudkaret. Dessutom påstods metoden förlänga livslängden på pumpen, vilket låter rimligt i mina öron!


                            Ursprungligen postat av Ante
                            du måste ha någon form av reservoar fär påfyllning, med den lilla vattenvolymen kommer det går torrt dagligen annars och det är ingen bra lösning med att få stillastående vatten i filtret hela tiden även om det inte är samma sak emed ett med ett öppet filter som kan andas.
                            montera en nivåvakt som sköter en liten pump som fyller på systemet.
                            Förstår, men då funkar inte min idé om att den primära vakten ska stänga av vid minskning i sumpen... Den andra vakten kommer ju ordna så det fylls på, man får då åtminstone volymen från påfyllningkaret på golvet om det går snett! Några idéer? För det går väl inte att sätta den andra vakten i huvudkaret?

                            ----

                            Kan berätta att jag mätte en skymningssensor från Jula http://www.jula.se/ artikel 400260 och den fick jag 230V på ena ledaren från sensorn så den är nog ingen höjdare att koppla till något relä i vattnet! Läste om varningarna här på forumet tidigare! Fanns det någon billig variant som var säker/lämplig att bygga om?
                            /Peter

                            Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
                            "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

                            Kommentar

                            Arbetssätt...