Vilken ciklid skulle du ha valt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • January 2007
    • 290

    #31
    Ursprungligen postat av olof
    andra favoriter är någon snygg och någorlunda frelig Aequidens som A. metae,
    A. metae har jag sett i affären och tyckte att den var mycket vacker. Hur många sådana skulle man kunna ha i ett 375?

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

      #32
      5-6 ungfiskar av A. metae och i slutänden ett vuxet par. Kul att du tycker de är fina, jag tycker de är kanon!! De som går i Göteborg nu är mest troligt cirka 1,5 år gamla.

      Men förutom dem föreslår jag den minsta jordätaren, G. pindare (eller ngt liknande).
      Även Olofs T. macanatzatza tror jag skulle vara kanonsnygg i svartvatten.
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • January 2007
        • 290

        #33
        Ursprungligen postat av Helenai
        5-6 ungfiskar av A. metae och i slutänden ett vuxet par. Kul att du tycker de är fina, jag tycker de är kanon!! De som går i Göteborg nu är mest troligt cirka 1,5 år gamla.
        Eftersom jag inte vill ha för många olika sorter så vill jag ha några som man kan ha lite fler av, även som vuxna. Tror det skulle se lite tomt ut med bara ett par i ett 375 liters...

        Hur kan du veta vilka jag menar och hur gamla de är????

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #34
          Ursprungligen postat av olof
          Mitt val är också Acarichthys heckelii
          Det är en grymt snygg fisk, men det kan bli problem med tetror även om den har ett rykte om sig att vara fredlig. En kollega i MAF köpte ett stort (och dyrt) stim rödmunstetror till sitt SA-akvarium. Morgonen efter vara alla utom någon enstaka borta. Hans Acarichtys var mycket runda om buken. Som han uttryckte det; 'rödmunstetrorna låg som en piggelin i munnen på dem...'

          Någon lite större och högre tetraart kan nog gå bra.

          Annars föreslår jag bågciklid, kurvciklid, apistogramma eller boliviansk fjärilsciklid.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • January 2007
            • 290

            #35
            Tack så jättemycket för alla svar!

            Samtidigt som jag har haft denna tråden igång så frågade jag i afrika-forumet om det skulle gå att ha afrika-ciklider trots att man har surt vatten. Svaret var ja, och det fick mej att börja titta lite på dessa ciklider. Sååå... nu har jag ombestämt mej.... jag vill ha afrikanska ciklider i stället... i alla fall i 375:an... i min 220 kommer det nog att bli någon dvärgciklid så småningom...

            Kommentar

            • johanh
              Användare
              • February 2007
              • 49

              #36
              Tråkigt att höra, fast afrikanerna är väl spännande så det räcker. Jag själv är just i fas att starta upp mitt första SA/CA akvarie. Kommer köra med Geophagus Tapajos, blåciklid, metae, boliviansk fjärilsciklid. Volymen är strax över 300 liter. Kanske blir det för många med 4 olika arter. Det känns bara så svårt att utesluta någon. Vet ni på forumet var man kan få tag på Geophagus tapajos orange-head för tillfället? Bor i norrland, men ska till Sthlm om 1 månad.
              Senast redigerad av johanh; 07 February 2007, 20:49.
              www.hansson.md/
              Umeå Akvarieförening

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #37
                Hej!

                Ta bort en av Aequidens arterna till att börja med, förslagsvis blåcikliden. Fjärilarna kommer nog lätt lite i skymundan också men kan fumka om du har mycket växter och gömställen.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • johanh
                  Användare
                  • February 2007
                  • 49

                  #38
                  Bra förslag. Har själv kommit till den insikten också av den anledningen att blåcikliden antagligen skulle äta upp mina tetror. Har just nu ganska många kardinaler jag tänkte flytta över senare, eller byta till rödmunstetra.
                  Funderar över kombinationen G Tapajos, boliviansk, metae + rödmunstetra och bilbukar på ytan. Vad tror du om det?

                  Det är lite svårt att få tag på tapajos här i Umeå, kostar 245 kr/ st för tillfället på enda butiken som har dom. Verkar pigga och tror dom är från Akvarieteknik.
                  Tips på butik i stockholm som har dom inne?
                  www.hansson.md/
                  Umeå Akvarieförening

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #39
                    Hej!

                    Hej!
                    Ja jag tittar på mina 12 st Rose Red dom är enorma skönheter dom finaste diskus jag haft någonsin skulle ALDRIG byta ut dom mot malawi så full blir jag aldrig,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #40
                      Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Ja jag tittar på mina 12 st Rose Red dom är enorma skönheter dom finaste diskus jag haft någonsin skulle ALDRIG byta ut dom mot malawi så full blir jag aldrig,Mvh Ann-Mari
                      Något full är du väl nu?
                      Det snackas inte malawi i denna tråd.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #41
                        Hej!

                        Hej!
                        Okej Wilhelm jag fattar nej jag är inte full dric ker nämligen inte alkohol,Mvh Ann-Mari

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

                          #42
                          Hej!

                          Jag tror att kombinationen 2 st A. metae, 2 st G. orangehead och 4 st bolivians fjäril skulle kunna funka med mycket växter och gömställen i ditt akvarium.

                          Jag hade inte sålt en livförsäkring till dina tetror dock. Det kan funka, eller inte.

                          245 kr/st är inte så dyrt för G. orangehead om det är fina vuxna djur.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Helenai
                            Användare
                            • October 2004
                            • 269

                            #43
                            Hey, pojkar och flickor...

                            Ulrika har just bytt inriktning, det skulle ju bli Afrikanska fiskar i 375:an!

                            Att jag tror mig veta hur gamla A. metaena i Gbg är beror på att de är yngel efter mitt lekpar. De som finns i Nol är kläckta 26 juli 2005, medan de som finns på Herkules Zoo är kläckta 25 maj 2006. Den sista kullen kläcktes 27 juli 2006 och mer blir det inte eftersom hanen dog när sista kullen var cirka 4 veckor gammal.
                            Varde ljus... och det vart mörker.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                            Kommentar

                            • johanh
                              Användare
                              • February 2007
                              • 49

                              #44
                              Det är inte vuxna fiskar, men dom har börjat färga lite. Ca 6 cm skulle jag uppskatta, alltså mer yngel än vuxen. Ser livliga ut annars. Har ringt runt lite till angränsande städer, kostar 140-150 kr där för samma storlek. Det blir ju ingen större skillnad om man bara köper 2, men jag vill gärna köpa minst 6 för att kunna låta dom välja och vara hyfsat säker på få några av varje kön.
                              www.hansson.md/
                              Umeå Akvarieförening

                              Kommentar

                              • *Ulrica*
                                Användare
                                • January 2007
                                • 290

                                #45
                                Ursprungligen postat av Helenai
                                Att jag tror mig veta hur gamla A. metaena i Gbg är beror på att de är yngel efter mitt lekpar. De som finns i Nol är kläckta 26 juli 2005, medan de som finns på Herkules Zoo är kläckta 25 maj 2006. Den sista kullen kläcktes 27 juli 2006 och mer blir det inte eftersom hanen dog när sista kullen var cirka 4 veckor gammal.
                                Aha! Jag har sett de på Herkules, de är jättefina! Så de är lika gamla allihopa? Undrade just det, för de är rätt olika i storlek....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...