Klordoft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bedson
    Användare
    • November 2006
    • 109

    Klordoft

    Hej, veckans vattenbyte närmar sig för mig. Jag har dock de senaste dagarna noterat en lätt klordoft när man sticker ner näsan i ett glas med kranvatten. Så har inte varit fallet tidigare. Jag bor så att jag har kommunalt vatten (från Tingstäde Träsk).

    När jag i min ungdom sommarjobbade på kommunalt vattenverk tog man dagliga klorprover med hjälp av ett specialinstrument. Man tog ett vattenprov, blandade detta med ett pulver av något slag, sedan mätte man på något sätt ljusets brytning som uppstod för att avgöra klorhalten. Blev vattnet synligen rosa var det hög klorhalt.

    Två frågor:
    Finns det något sätt att enkelt mäta klorhalten i vattnet?

    Rekommenderar Ni att jag avvaktar med vattenbytet den här veckan?
    375 l Malawikar + tomt 125 l....
  • Lars-Peter
    Användare
    • October 2005
    • 199

    #2
    Jag kan bara rekommondera att inte byta vatten denna vecka efter som till och med luktar klor!
    Senast redigerad av Lars-Peter; 03 February 2007, 10:53.
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

      #3
      Jag hade också funderat på att INTE byta vatten. på en vecka. om det luktar klor så klarar de förm inte det. (finns iofs fisk som är mer känslig än andra..läs:diskus.)

      Men det du ev kan göra är väll om du iaf vill byta liite vatten 1 gång på denna veckan är väll att åka till en kompis eller ngt i ev närliggande kommun(förutsatt att du vet attd eras vatten är ok) och ta med dig några dunkar hem av det vattnet?
      mvh

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #4
        har varit med om vattenbyte där det luktar klor och jag förlorade en hel del fisk,nuförtiden är jag mycket observant när jag gör vattenbyte.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • B-mark
          Användare
          • October 2005
          • 95

          #5
          Måste du ändå byta vatten kan du försöka få bort en del klor genom att använda duschmunstycke när du fyller hinkar att sätta i karet, då går klor ut i luften istället för att följa med i vattnet. Eventuellt kan du fylla en stor balja som får genomluftas en dag eller så... för att mer klor ska hinna gå ut i luften.
          / Stefan

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • February 2004
            • 1127

            #6
            Ursprungligen postat av Bedson
            Hej, veckans vattenbyte närmar sig för mig. Jag har dock de senaste dagarna noterat en lätt klordoft när man sticker ner näsan i ett glas med kranvatten. Så har inte varit fallet tidigare. Jag bor så att jag har kommunalt vatten (från Tingstäde Träsk).

            När jag i min ungdom sommarjobbade på kommunalt vattenverk tog man dagliga klorprover med hjälp av ett specialinstrument. Man tog ett vattenprov, blandade detta med ett pulver av något slag, sedan mätte man på något sätt ljusets brytning som uppstod för att avgöra klorhalten. Blev vattnet synligen rosa var det hög klorhalt.

            Två frågor:
            Finns det något sätt att enkelt mäta klorhalten i vattnet?

            Rekommenderar Ni att jag avvaktar med vattenbytet den här veckan?
            Här i Växjö får vi dras med klor i vattnet jämt. Jag brukar använda mig av askorbinsyra för att bli av med kloret 0,5 tsk per 100 liter vatten. Funkar mycket bra.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av B-mark
              Måste du ändå byta vatten kan du försöka få bort en del klor genom att använda duschmunstycke när du fyller hinkar att sätta i karet, då går klor ut i luften istället för att följa med i vattnet. Eventuellt kan du fylla en stor balja som får genomluftas en dag eller så... för att mer klor ska hinna gå ut i luften.
              Det va många år sedan man kunde köra med det knepet... dagens klor blir du inte av med lika lätt =) Har du däremot ett väl fungerande biologiskt filter så bryter det ner kloret inom 24 timmar.
              I dessa lägen kan du ju även investera i ett vattenberedningsmedel, dom funkar även om det finns vissa som tvivlar även fast dom egentligen kanske inte vet varför dom tvivlar =)
              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Här i Växjö får vi dras med klor i vattnet jämt. Jag brukar använda mig av askorbinsyra för att bli av med kloret 0,5 tsk per 100 liter vatten. Funkar mycket bra.
              Det är ännu ett sätt att fixa det =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Bedson
                Användare
                • November 2006
                • 109

                #8
                Det är ju strålande tips, tack alla. Askorbinsyra får det bli, det har jag hemma.

                Ännu ingen som vet hur man kan mäta klorhalten på ett enkelt sätt? Man tänker ju att odlarna håller på med sådant...
                375 l Malawikar + tomt 125 l....

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bedson
                  Ännu ingen som vet hur man kan mäta klorhalten på ett enkelt sätt? Man tänker ju att odlarna håller på med sådant...
                  Nu är ju inte jag någon storodlare men klor känns inte som ett problem, misstänker jag att vattnet har en högre koncetration än vanligt så blir det ett par skvättar vattenberedningsmedel... skvätt skvätt, klart =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Askorbinsyra eller Easy Life (vattenberedningsmedel) är väl det enklaste sätten att bli av med klor/kloraminer. Har du plats kan du förbereda vatten till bytet i en regntunna. Det används olika sorters klor på olika ställen i Sverige, så känner du en stickande lukt kan det gå att lufta ur med duschslangen som nämnts ovan. Kloraminerna blir man dock inte av med på det sättet.

                    Det finns inga klortest som är anpassade för akvariebruk (vad jag vet), men man kan använda sig av test för swimmingpool. De ger dock utslag först vid en för firrar dödlig nivå, om jag inte missminner mig. Det ska dock gå att testa om man kör med dubbla vattenvolymen i testet, samt testar i ett långsmalt rör. Spanar man ner i röret mot botten och håller den mot vitt underlag så ser man även svagare skiftningar, dvs lägre koncentrationer av klor. Ingen aning om prisnivå på dem, och personligen ser jag ingen nytta med dem om du använder t ex askorbinsyra.

                    Personligen kör jag med vattentunnor i lokalen, just för att bli av med kloret samt få upp tempen på vattnet.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

                      #11
                      Förlåt men det skall vara 0,5 kryddmått askorbinsyra per 100 liter vatten och det funkar även på kloramin.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • Bedson
                        Användare
                        • November 2006
                        • 109

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                        Förlåt men det skall vara 0,5 kryddmått askorbinsyra per 100 liter vatten och det funkar även på kloramin.
                        ajdå, jag bytte ca 100 liter vatten och lade i 0,5 tesked igår. Det verkar dock inte vara några fel på firrarna ännu vad jag kan se....
                        375 l Malawikar + tomt 125 l....

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bedson
                          ajdå, jag bytte ca 100 liter vatten och lade i 0,5 tesked igår. Det verkar dock inte vara några fel på firrarna ännu vad jag kan se....
                          det går inte att överdosera.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • April 2002
                            • 880

                            #14
                            Och inte lär de få skörbjugg heller

                            Kommentar

                            Arbetssätt...