vattenhårdhet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skallgården

vattenhårdhet

Finns det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra med vattnet till mina Malwi,det är för mjukt (3) och PH för lågt.Har hört att man kan använda bikarbonat och salt men vilka proportioner Alltså hur mycket bikarbonat respektive salt.Jag har inga problem att få yngel men många dör vid ca,3 mån.ålder

Maggan (skallgården)
  • drenner
    Användare
    • January 2007
    • 272

det brukar väll stå på förpackningarna?
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D

Kommentar

• Bumling
      Användare
      • January 2007
      • 218

Jag brukar tillsätta en msk bikarbonat och 1/2 dl salt per 100 liter vatten jag byter. Kolla annars på nåt preparat som höjer både pH och kH det brukar funka. Glöm inte att göra vatttenbyte innan du lägger i bikarbonat.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Välkommen skallgården till Ciklid.se

Jag brukar ta två strukna matskedar bikarbonat samt 2-4 axalsalttabletter per 100 liter bytt vatten.
        För att inte få ökning av halterna så byter jag alltid minst 50% vatten samt skippar salt några gånger om året. Man kan ha mera salt i men jag ser inte någon positiv effekt utan håller mig till lite lägre dos. Vill helt enkelt minska riskerna med ansamling.
        Har läst att någon har haft problem med att växter inte trivs med saltet men jag har inte sett det i mitt vatten i allafall.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...