Fattar inte...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • May 2005
    • 204

Fattar inte...

Fattar inte varför jag ej får någon harmoni i mitt akvarium med prinsessor. Har ett 180 liters akvarium 100*41*50 (l*d*h) där jag huserar Pulcher. En hane och två honor är de som sköter fortplantningen för tillfället. Vid sidan av dessa finns ett antal yngel i diverse storlekar. Saken är den att ett gäng av dessa inte accepteras av de andra. Kunde förstå ifall det var de största ynglen som jagades, men så är det inte. De som är utsatta är i storleken från ca 1 cm och uppåt. Blir frustrerad och vet ej vad jag skall göra åt detta. Har provat att göra en total ommöblering utan resultat. Förslag?

Hälsar Peter
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

Ett akvarium till?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Pejan
      Användare
      • May 2005
      • 204

Jo, tack, men det finns starka krafter som jobbar emot detta (läs sambo). Har redan 3 akvarium i en inte alltför stor 2:a, så utsikterna för ett nytt kar finns ej på kartan.

Det som jag har funderat på, men inte har en aning om det stämmer, är om det är naturens gång. Menar att med tanke på att det nödvändigtvis inte är de största ynglen som blir jagade och att det är vissa specifika individer så kanske det är något "fel" på dem? De andra fiskarna, som i detta fall lever i koloni, noterar detta och för kolonins bästa försöker man "plocka" bort dessa. Eller är jag ute och "cyklar"?

Undrar Peter

Kommentar

• Fritte
        Användare
        • January 2006
        • 44

jag får känslan av att det är avsaknaden av annan fisk i burken som får sessorna att göra som dom gör, för jag antar att du bara har pulcher i burken. fiskarna är nog medvetna om att dom inte behöver oroa sig speciellt mycket för att försvara kolonin, därför har dom mer tid över till att mobba sina syskon.
        tycker personligen att även om det är en relativt lätt fisk att hålla, så är den svår att få att fungera i ett akvarium. Jag har själv ett par daffodiler som jag håller i ett 325 liters, som jag faktiskt har fått att fungera bra. dom går tilsammans med A.calvus, 5 små frontosor, 2 små jullar och occelatus gold. Dom leker regelbundet, men dom andra fiskarna håller efter kullarna rätt bra och dom "starkaste" överlever.
        Om du ska få dom att bara fungera som ett artakvarium så krävs det nog att du har ofantligt många, så som dom lever i sjön. men i ett 180 liters kan det ju se lite lustigt ut med 100 prinsessor och så stora akvarium så vi kan har en snygg prinsessakoloni utan att det blir plottrigt är nog svårt att ha hemma.
        men det här är ju bara mina tankar och erfarenheter, det finns säkert många som tycker att jag är ute och cyklar....... men men

prova att stoppa ner en liten calvus i karet, dom klarar av rätt mycket stryk, se till bara att du har ett trångt stenröse dit den kan fly, om du inte vill ha den uppe i ett av hörnen..

Kommentar

• Pejan
          Användare
          • May 2005
          • 204

Jo, det stämmer att det bara är pulcer i denna burk. Har lite tänkt tanken ibland att stoppa i någon firre som reducerar antalet yngel, men har ingen för tillfället som jag törs stoppa ned. Har tre stycken altolamprologus comp på tillväxt i ett annat akvarium, men de är ännu alldeles för små för att klara sig hos sessorna.

och det var tankar/erfarenheter jag var ute efter och tackar för det. Skall klura lite på detta, möjligt att det är som du tror.

Hälsar Peter

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Vissa fiskar kommer inte att accepteras oavsett om du har fler firrar eller inte. Hur mycket sten har du? Jag skulle stapla sten till ytan i de tva hornen sa att minst 50% av bakrutan ar helt tackt med sten. En firre som kan funka ar L. multifasciatus. En rejal kolloni i mitten (50-100 snackor) gor att prinsessorna inte bygger upp en kolloni i bada. L. multifasciatus ater yngel.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pejan
              Användare
              • May 2005
              • 204

Har ganska mycket sten i (tycker jag själv) dock inte upp till ytan. De mesta av stenen ligger i en egen hög, alltså inte två separata i hörnen, snarare i mitten för tillfället. Kan vara värt ett försök med en ny ommöblering. Har också en koloni multisar i ett annat akvarium, får väl se om jag vågar släppa i dem.

Hälsar Peter

Kommentar

Arbetssätt...