Vattentät betong buffrar inte???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matek
    Användare
    • December 2004
    • 32

    Vattentät betong buffrar inte???

    Jag har kört igång ett 240 l med hemgjorda betongmoduler för en månad sen. Till betongen tillsatte jag tillsatsmedel som gör betongen vattentät enligt tips från Patrikmalmö här på forumet. Jag lät modulerna ligga i vatten i badkaret först. Sedan fyllde jag akvariet, lät stå några dagar och bytte sedan allt vatten. Nu har det varit igång och jag har väntat på att få högt pH och hög hårdhet. Mitt vatten är av ytvattenursprung vilket innebär att det är mjukt och har neutralt pH. Trots betongen har inte vattenvärdena ändrats något på två veckor. pH 7.2 och dH 4. Jag ska ha tanganyika. Någon som har nån erfarenhet av detta? Ska jag tillsätta karbonat eller kalksten eller kommer betongmodulerna att buffra?
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av matek
    Jag har kört igång ett 240 l med hemgjorda betongmoduler för en månad sen. Till betongen tillsatte jag tillsatsmedel som gör betongen vattentät enligt tips från Patrikmalmö här på forumet. Jag lät modulerna ligga i vatten i badkaret först. Sedan fyllde jag akvariet, lät stå några dagar och bytte sedan allt vatten. Nu har det varit igång och jag har väntat på att få högt pH och hög hårdhet. Mitt vatten är av ytvattenursprung vilket innebär att det är mjukt och har neutralt pH. Trots betongen har inte vattenvärdena ändrats något på två veckor. pH 7.2 och dH 4. Jag ska ha tanganyika. Någon som har nån erfarenhet av detta? Ska jag tillsätta karbonat eller kalksten eller kommer betongmodulerna att buffra?
    Vatten tät betong innehåller bara mer cement det du har tillsatt har nog gjort att det inte buffrar vattnet

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Om det inte har hänt något med vattnet på två veckor kommer det inte att hända mer. Då har du gjort ett bra jobb!! De modulerna kan du även använda i surt vatten. Hårdheten påverkas annars inte av betong, det är bara pH som sticker upp pga hydroxidjonerna. Mitt drog nästan iväg till 10, fast då var de inte skyddade med något medel (helt "råa" alltså). Buffra måste du alltså göra i vilket fall, även om du har "rå" betong i karet.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • matek
        Användare
        • December 2004
        • 32

        #4
        Tack för svar! Det låter ju bra. Jag trodde att man fick ut också lite karbonatjoner som därmed skulle buffra. Men jag får väl tillsätta något annat då för att vara säker på att hålla pH uppe.

        Mats

        Kommentar

        Arbetssätt...