hej undrar enligt topic vilken räkmix ni brukar göra behöver lite tips på räkmix till mina malawisar
bästa ingrediens på räkmix (enligt er)
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Räkor, gröna ärtor, majsgrynsgröt, sojamjöl, astaxanthin, spirulinaflingor och gelatin/agar agar. -
okejs tack för tipset hur mycekt ska jag ha i av alla ingredienser?375l : malawi
253l : tomt
222l : yngel malawiKommentar
-
Hejsan
Jag kör alltid med
Räkor 45%
Ärtor 45%
Torsk 10% ( torsken gör även så att det blir lite fastare )
Gelatin
Spriulina (pulver)
Micke H540 liter +222 +222 +100Kommentar
-
Ursprungligen postat av MalaweRäkor, gröna ärtor, majsgrynsgröt, sojamjöl, astaxanthin, spirulinaflingor och gelatin/agar agar.Kommentar
-
Det fins en ingridiens jag verkligen kan rekomendera nämligen anis(får räkmixen att lukta lakris men fiskarna gillar det verkligen)Kommentar
-
Vad har anis för funktion förutom godislukten?
I min mix höftar jag till med 60-70 % ärtor, 30-40 räkor, upp till 5 % musslor,lite astaxanthin,vtn,nån skopa pellets samt 7 tsk`ar Favorit gelantin per 1,5 kg mix."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Ursprungligen postat av ozricVad har anis för funktion förutom godislukten?
Det har även en lugnande effekt på nervöst betingade störningar i mage och tarm, låter som troffar?=)Kommentar
-
Ursprungligen postat av MalaweRäkor, gröna ärtor, majsgrynsgröt, sojamjöl, astaxanthin, spirulinaflingor och gelatin/agar agar.//RobertKommentar
-
Majsgryn innehåller speciella ämnen och näringsvärden som är gynnsamma och skonsamma för fiskarnas magar/tarmar. Sojamjöl har högt proteinvärde (ca40%), höga fettvärden (ca22%) och höga kostfibervärden (ca10%)...denna produkt kan man blanda i för att höja önskade värden utan att för den delen öka volymen på räkmixen speciellt mycket.
Jag glömde att nämna produkter som Havrekli och Vetekli som jag också använder mig av pga deras fina näringsvärden och egenskaper.
Har man i dessa produkter, eller en del av dom...så kan man dra ned på andelen räkor men ändå lyckas ha en ganska hög proteinhalt i räkmixen.Kommentar
-
måste bara glatt medela att jag lyckades grymt bra igår med min nya mix...
500g ärtor,
500g oskalade räkor
400g torskfile
nån tesked askorbinsyra
delade allt på två för att få rum i mixern, till delsatsen hade jag
6-7matskedar vatten och 3st teskedar gelatin värmde i micron på nästhögsta värme i 1-1½minut.
resultat blev en väldigt fast och fin mix. och kan säga att bägge rovisar å mbunas vart som vilda av det och det smulade absolut inte mycket. vart samma fasthet som på "jahnsons räkcoctail som säljs hos vissa handlare"...Kommentar
-
-
jag har haft i en hel del frukt i min mix efter tips från någon här på forumet, kanske Lundensis, har kört med mango, banan och äpple tycker att det har varit possitivt, tidigare hade jag i vitamindroppar men frukt känns mer naturlig
nästa gång tänkte jag även testa med citrusfrukterMvh FredrikKommentar
-
brukar han följande i min räkmix:
2kg räkor
1kg ärtor
1kg spenat
2 dl kokt havregrynsgröt
2st kiwi
3-4 morötter
0.5kg torsk
funkar hur bra som helst till mina malawi och tangayikarockNROLLKommentar
Kommentar