Olika landsändar - olika vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Olika landsändar - olika vattenvärden

    Jag undrar vad man behöver tänka på om man ska flytta en längre sträcka med sina fiskar.
    Det är väl så att det kan skilja ganska mycket på vattenvärden mellan olika områden i landet, och detta måste ju vara enrätt så stor risk för fiskarna?

    Hur funkar det? Hur transporteras lämpligen fisken? Bör man ta med sig extradunkar med vatten från den "gamla" orten?
    Att man ska låta bli att skölja grus och filter har jag förstått. Men de "snälla" bakterierna är väl ganska känsliga, de också?

    Vänliga hälsningar, Anemon.
  • B-mark
    Användare
    • October 2005
    • 95

    #2
    Om du ska flytta fiskar kan du sätta dem i hinkar som du fyller till hälften och sedan sätter en handduk över (fäst den med ett långt gummiband som går runt hinken) så att ingen fisk hoppar ut. Tag endast några individer/ hink (antal beror förstås på storlek på fisk och hink). Tänk på att inte utsätta fisken för mycket kyla nu under vintern. Du kan försöka få tag på transportlådor (av frigolit) för fisk, då de isolerar bra och transportvattnet inte kyls av så mycket. Det är en klar fördel om du har ett akvarium som står färdigt och väntar när fisken anländer. Vattenvärden kan fixas på plats genom tillsats av bikarbonat för att öka pH eller torvfiltrering för att sänka pH. Bakterier i sand och filter dör ganska snabbt så det bör du tvätta rent vi flytten. Mata mycket sparsamt de första veckorna efter flytten.
    Om du samtidigt ska flytta hela bohaget råder jag dig att sälja fisken innan flytten och sedan starta upp på nytt när hela flytten är avklarad med allt vad det innebär. Lycka till!
    / Stefan

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Jag gjorde en relativt lång flytt och tog med dem i första vändan och hade dem i badkaret på det nya stället. Tog ungefär lika mycket nytt vatten som gammalt i badkaret. Hade även pump och doppvärmare i badkaret. Det funkade fint och ingen dog. Tog i lite nytt vatten dag för dag sedan tills nya karet stod klart.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

        #4
        Tillägg! Köpte en vid låda från Ikea som har stor bottenyta men inte så värst hög och ett lock till den. Klart bättre än hinkar eftersom fiskarna ändå ligger på botten och trycker.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • June 2006
          • 156

          #5
          Tack för svar...

          ...båda två!

          Det var goda råd tycker jag. Funderar på att flytta men vill inte för något att mina fiskar ska fara illa av en eventuell flytt.

          Kommentar

          Arbetssätt...