Golden Nugget-mal (Baryancistrus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklid_Viktor

    Golden Nugget-mal (Baryancistrus)

    Hejsan.

    Någon som kan någonting om denna väldigt vackra mal?
    Många olika betäckningar L018, L081, L085 samt L177 - min favorit =)
    Skall ha en sydamerikabiotop, med scalarer, nyckelhålsciklider, tetror och ancistrusmalar - hade den funkat där i?
    Hur mycket kan den tänkas kosta - gärna ungdjur.

    Skulle också bli väldigt tacksam o få veta lite om skötseln.
    Är det samma mat som ancistrus - algtabletter, ärtor, zuccini?
    Aggressiv? Romtjuv?

    Väldigt tacksam för svar!
    MVH
    Viktor

  • diskus
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 276

    #2
    Hej Viktor,

    Lite läsvärda länkar om dessa malar


    samt "bibeln"
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    Jag är lite dålig på vilken som är vem men en av dessa tappar sina prickar vid vuxen ålder. Jag har 3 st L177 som enligt uppgift ska behålla
    sina prickar i vuxen ålder.

    Skötsel: Strömmade klart vatten (jag har en cirkulationspump vid en rot och där ligger dom gärna vid utblåset). Mina äter samma mat som
    mina ciklider dvs räkmix. Ett grönt tillskott som du föreslår nedan är säkert bra.


    Jag har köpt mina via http://discus.ms

    Lycka till

    Björn H





    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • June 2002
      • 227

      #3
      Det är svårt att få de att växa.De äter helst proteinrikföda som mygglarver,artemia men även oxhjärta.En del alger kan de ta men de verkar inte ha så stort behov av grönt.En trärot är ett måste för fibrer som de tuggar i sig.Sallad,broccoli osv bryr den sig ej i.

      De verkar växa dåligt i akvarium eftersom jag haft en femcentimeters som kanske max växt till 7 centimeter på ett år.Trots tät utfodring till ungdiskus.Den lille golden tar nervöst för sig av det som faller till botten.

      Men jag måste säga att det är definitivt ingen lätt mal att hålla.En kompis till mig hade en vacker och betydligt större golden som dog efter en tid.

      SALAR
      SALAR

      Kommentar

      Arbetssätt...