Vad tar de sig till?! Bråk i karet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

Vad tar de sig till?! Bråk i karet!

Hallå i rutan.

Jag skulle vilja ha en ledtråd om vad som tagit åt mina tidigare så kärvänliga papegojfiskar.

Jag har tre, och i början var "3:an" väldigt utstött. De två första däremot var hur trvliga som helst mot varann och presterade till och med en trave rom då och då.
    Så har deflyttat till ett mycket större kar, och i början var allt väl. Men nu!

De som alltid varit såta vänner drar varann i munnen så illa att det uppstått vita "märken" kring munnarna på dem. I synnerhet den ena ser illa ut; det är som att läppen frasatsupp lite. Jag trodde först de fått något svampangrepp pga det vita luddiga utseendet kring munnen, men ingen annan fisk har problem. Bara slagkämparna (vännerna).
    Dessutom ser "läpparna" uppsvällda ut, något som inte heller kan noteras på den tredje gojan.

Vad har det tagit åt dem? De har ju alltid hållit sams.
    Och finns det skäl att misstänka att det vita luddiga ÄR svamp? uppkommet av de ev sår som bildats i dragkampen?

Tips, någon...?
  • drenner
    Användare
    • January 2007
    • 272

mina malawi zebror gör oxå så ibland men de har inte fått svamp eller liknande så det är nog ingen fara
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D

Kommentar

• Anemon
      Användare
      • June 2006
      • 156

Drenner

Tack för svar!

Det är osannolikt att det är svamp, alltså? Har köpt nån medicin på "tepåse" utifall att.
      Munnen på den ena ser lite, lite "vind" ut. Som om den svullit eller nåt. Men de kan äta allihopa.
      Bör jag oroa mig?

Kommentar

• drenner
        Användare
        • January 2007
        • 272

tror inte att du behöver oroa dig speciellt mycket mina har ju inte fått några problem
        160l malawi

Kommentar

• Anemon
          Användare
          • June 2006
          • 156

Ursprungligen postat av drenner
          tror inte att du behöver oroa dig speciellt mycket mina har ju inte fått några problem

Nu har det gått en tid, de ser fortfarande lite vitaktiga ut kring munnarna och dessa ser en aning deformerade ut. men det är nog riktigt som du skrev Drenner, det verkar inte vara svamp.

Det händer ännu att de drar i varandras käftar, och jagkan verkligen inte begripa vad som tagit åt dem. De har ju varit romalstrande kärlekspar innan dess?!

Det positivaär ju att den som var lite utmobbad tidigare nu får simma ifred. Men det är ju inte skoj att de bankar på varann heller...

För övrigt ser de välmående ut.

Jag läste nyligen i en annan tråd om en hane som börjat attackera en annan helt plötsligt. Det som är så skumt är ju att det här verkar röra sig om hona/hane (de har ju som sagt fixat ägg ihop flera gånger).

Tänkte möblera om åt dem, men om det inte blir bättre (eller värre) hur allvarligt bör jag ta på problemet?

Kommentar

• drenner
            Användare
            • January 2007
            • 272

jag hade nog väntat ett tag till, mina malawis höll på i typ 2 veckor men sen la dom av och det var både hane/hona hona/hona, men du får nog hålla ett öga på dom så det inte blir några skador eller så ändå
            160l malawi

Kommentar

• Anemon
              Användare
              • June 2006
              • 156

Ok, då kan det vara inom ramarna för det acceptabla ännu

Japp, jag komer helt klart att hålla ett vakande öga över dem!

Kommentar

Arbetssätt...