Aluminiumram vs helglas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    Aluminiumram vs helglas

    Jag såg att det var billigare att köpa ett helglasakvarium med 10mm runt om än ett aluminiumramsakvarium av samma tillverkare men med 10mm endast i botten och 8mm på resterande rutor.

    Brukar inte folk på det här forumet hävda att aluminiumramen saknar ihophållande funktion?

    Finns det nackdelar, förutom rent estetiska, med helglas?
    Det går alltid en senare buss.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Helglas har sämre skydd mot stötar i kanterna, det är väl enda nackdelen med helglas som jag känner till.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Jag vet inte hur alla akvarietillverkare har det men jag vet att de akvarier jag sett tillverkas med aluram har definitivt en sammanhållande funktion. Enligt en akvarietillverkare/butiksägare jag besökt spelar det ingen roll om akvariet skall stå på en och samma plats, då är det mest estetiskt, har man däremot planerat att flytta karet någon gång är aluram definitivt att föredra av den anledning som Tony skriver
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        Jag vet inte hur andra flyttar akvarier men jag brukar helt enkelt gå igenom dörröppningar och inte in i dom Aluram har jag bara för att det matchar ställning o ramp på ett bra sätt. Helglas är snyggare men jag väljer aluram eftersom det finns i en matchande paketlösning

        Kommentar

        • Tulle89
          Användare
          • August 2006
          • 239

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          Jag vet inte hur andra flyttar akvarier men jag brukar helt enkelt gå igenom dörröppningar och inte in i dom
          Haha, klockren kommentar!

          Lite hjälper ju ramen säkert till men kollar man på skarvarna så är de ju inte helt täta o bör väll därför inte klara så mkt tryck, alltså inte hjälpa tillsådär jätte mycket.
          Jag tycker det är snyggt med aluram runt då der ramar in framrutan mycket bättre än i ett helglaskar. Det är väll anledningen vf jag valde alu.

          //MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

          Kommentar

          Arbetssätt...