vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Jag tycker med att det vore trevligare med svenskodlat men det är väll så att vi får göra som bönderna då leva på eu bidrag

Kommentar

• Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

Ursprungligen postat av tezz
      En sak till är att i sverige måste du ha värme till karen som kostar en hel del
      Men det behövs ej i tailand

Ja och nej där igenterligen om du har en ordentlig lokal räcker det om man har hyfsat varmt i rummet. sen så ioch med alla lysramper och kring utrustning så bör tempen i detta rum vara så pass hög att man knappt behöver ha någon värme i kraren (bara i våran lgh är tempen i karen 25-27 grader och ännu varmare på sommarn utan någon som helt värme förutom rören och pumparna). blir nog snarere så att dom nästan måste ha ac i tailand. tror ja

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
        Banned
        • April 2007
        • 132

Ursprungligen postat av LN
        Nä Anmari det blir inte billigare.
        En Mbuna från Tjekien kostar 2-4 kr. Billigare än så blir det aldrig.
        Att däremot stödja sin lokala affär blir billigare i längden men det är enhelt annan sak.
        ja tjeckienfisken fisken om nu pratar enbart malawi den är ett kapitel för sig, men det är klart om handlarn får den 2-4 kr st.
        då är det klart han köper den trots att det är bastarder och det är väldigt små storlekar på dom.
        så med dom priserna lär inte dom lokala odlarna kunna konkurrera med.
        så jag tror att det blir flera odlare som lägger ner, nu när elpriserna går upp och det lär sättas elmätare på varje lägenhet.
        då lär nog snart fastighetsägaren fråga sig var strömmen försvinner.och det är faktiskt så att 90%av alla zoohandlare bryr sig inte om det är bastarder eller ej.
        dom beställer 20 st gula, 20 st röda och 20st blåa malawiciklider, sedan skriver dom malawiciklider på burken och säljer av dom.
        plus att 90 % som köper fiskarna dom har inte heller koll på fiskarna och dom bryr sig inte heller.
        men det som är det tråkigaste i detta, det är om alla småodlare försvinner så lär vi bara få tag på tailandsfisk och tjeckienfisk. men det är marknaden som styr så vi lär inte kunna göra något åt det.mvh malawijanne

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
          Banned
          • April 2007
          • 132

Ursprungligen postat av Danne_K
          Ja och nej där igenterligen om du har en ordentlig lokal räcker det om man har hyfsat varmt i rummet. sen så ioch med alla lysramper och kring utrustning så bör tempen i detta rum vara så pass hög att man knappt behöver ha någon värme i kraren (bara i våran lgh är tempen i karen 25-27 grader och ännu varmare på sommarn utan någon som helt värme förutom rören och pumparna). blir nog snarere så att dom nästan måste ha ac i tailand. tror ja
          ja du lär ändå inte att kunna få det gå ihop, om du bara odlar malawi.
          det har kjell varit inne på många gånger, att det inte går att odla malawi i sverige.
          men kanske malar eller ungfödare ,scalarer,ja inte vet jag.mvh malawijanne

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
            det har kjell varit inne på många gånger, att det inte går att odla malawi i sverige.
            det vara bara tempen jag pratade om inte om lönsamheten i övrigt. och i just temp frågan tror jag ju inte tailändarna har så stor fördel.

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
              Banned
              • April 2007
              • 132

Ursprungligen postat av Danne_K
              det vara bara tempen jag pratade om inte om lönsamheten i övrigt. och i just temp frågan tror jag ju inte tailändarna har så stor fördel.
              men det är klart om du har 30000liter vatten i en lokal som du byter hälften av vattnet i veckan, så lär du behöva lite mer än några lysrör i taket, för att behålla temperaturen i baljorna på 27 grader, om vi nu ska prata om tempen hur det fungerar för oss nordbor kontra thailändare. mvh malawijanne

Kommentar

• jonre723
                Användare
                • October 2004
                • 439

Jaha, så var det liv i tråden igen...

Det hela är väl ganska enkelt? Gå in i tio affärer och fråga vad de säljer varje dag. DEN fisken kan man odla kommersiellt. JAG vill inte odla den fisken, utan kommer att fortsätta med mina uddafiskar eftersom jag tycker att det är mycket roligare, men å andra sidan är jag intresserad av att hålla och odla just den uddafisken - inte av att tjäna pengar på en hobby...

Dessutom är det alldeles för vanligt bland folk som odlar fisk att de säljer den billigt till privatpersoner TROTS att det är uppenbart att butikerna har svårt att ta betalt för fisken då.
                Skulle du som butik köpa in mbunas för 20kr om du vet att odlaren säljer för samma peng till privatpersoner? Detta gäller speciellt om det handlar om lokala odlare. Jag är otroligt glad att jag inte har butik på västkusten...
                Och så är det.
                /J

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av tezz
                  Så du tror att det blir billigare att frakta fisk från 20-30 odlingar till en akvariebutik än en frakt från tailand
                  alltså hur många neontetror tror du en handlare tar åt gången
                  alltså får du beställa från en grossit och det kostar minst det dubbla
                  Dom handlarna jag känner köper ej sin fisk från tailand för att odlarna där är duktiga utan för att det inte äns kostar hälften så mycket
                  Även en liten akvarieaffär tar åtminstone 100-200 neoner åt gången och 20 ancistrus - större betydligt mer så sådär jättelång tid behöver det faktiskt inte ta. Sen vet jag inte vad du menar med 20-30 odlingar - varför skall någon ha 20-30 odlingar det räcker väl med 1.

Kommentar

• Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

men det är klart om du har 30000liter vatten i en lokal som du byter hälften av vattnet i veckan, så lär du behöva lite mer än några lysrör i taket, för att behålla temperaturen i baljorna på 27 grader, om vi nu ska prata om tempen hur det fungerar för oss nordbor kontra thailändare. mvh malawijanne
                    de är ju klart fyller man på iskallt vatten så måste man ju värma det men det är ju samma för dom men de är ju klart dom kanske har något som dom värmer vattnet med innan dom sätter i det. men bara för att hålla tempen i karen som vanligt tror jag ju inte att dom har någon större fördel. kan nog snarare va så att dom har problem att hålla nere sin. men sen så tror jag vi är rörande överns i det stora hela om att vi kan inte konkurera med dom när det gäller priser på fisk pga att dom har helt andra förutsättningar i övrig men just tempen tror jag inte är någon större bov i dramat.
                    Måste bara säga så ingen får för sig något annat jag själv betalar gärna extra för att få bra kvalite för fisken och tycker generelt att odlare i sveriga oftast har högre kvalite. men det kan nog mycke väl bero på att affärerna plockar hem det som är billigast från tailand osv och att dom säkert har fisk med mycket hög kvalite även dom.
                    Senast redigerad av Danne_K; 16 May 2007, 14:05.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Nej som sagt - glöm malawi. Kanske kan golden krängas i rätt stora kvantiteter - men glöm alla andra. Däremot finns det många andra ciklider (som gabbi har nämnt tidigare) som kan odlas i stora kvantiteter.

Jag har absolut inget emot duktiga hobbyodlare som janne och andra - tvärtom det är jättekul för hobbyn att sådana finns och jag är jätteglad för det. De kan dock vara hur duktiga som helst - om de inte ser krasst ekonomiskt på sin verksamhet och odlar det som behövs utan istället väljer att odla det som de tycker är kul så kommer det aldrig att gå riktigt bra ekonomiskt.
                      Man får faktiskt välja vilken väg man vill gå.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Har man en lokal som man plastar invändigt och lägger en tjock isolering på väggarna så behöver faktiskt inte elen bli så dyr - visst miljön blir inte så kul att jobba i - men det handlade ju om att få ekonomi i det hela. Elen är ju förövrigt fortfrande relativt billig i Sverige (jämfört med andra europeiska länder) - den är t.ex. inte billigare i Tjeckien.

Om man kör ett cirkulerande system med stora biologiska filter så behöver man definitivt inte byta hälften av vattnet i veckan.

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
                          Banned
                          • April 2007
                          • 132

Ursprungligen postat av jonre723
                          Jaha, så var det liv i tråden igen...

Det hela är väl ganska enkelt? Gå in i tio affärer och fråga vad de säljer varje dag. DEN fisken kan man odla kommersiellt. JAG vill inte odla den fisken, utan kommer att fortsätta med mina uddafiskar eftersom jag tycker att det är mycket roligare, men å andra sidan är jag intresserad av att hålla och odla just den uddafisken - inte av att tjäna pengar på en hobby...

Dessutom är det alldeles för vanligt bland folk som odlar fisk att de säljer den billigt till privatpersoner TROTS att det är uppenbart att butikerna har svårt att ta betalt för fisken då.
                          Skulle du som butik köpa in mbunas för 20kr om du vet att odlaren säljer för samma peng till privatpersoner? Detta gäller speciellt om det handlar om lokala odlare. Jag är otroligt glad att jag inte har butik på västkusten...
                          ja varför är egentligen fisken billigare i butikerna på västkusten, kontra uppåt landet? finns det fler odlare? nej det tror jag inte. vad tror ni.mvh malawijanne

Kommentar

• endymion

En sak som som inte någon tagit upp är marknadsföring. Jag ger mig tusan på att om det skulle komma ett akvariefisk program i ex. TV4+ (kanske med namnet Fina fisken ) där man förklarar varför man håller ciklider istället för sällskapsfisk skulle försäljningen mångdubblas.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

ja varför är egentligen fisken billigare i butikerna på västkusten, kontra uppåt landet? finns det fler odlare? nej det tror jag inte. vad tror ni.mvh malawijanne
                              Fisk säljs överhuvudtaget för billigt i Sverige. Rent generellt så har levande djur alltid varit för billigt i Sverige, medan däremot tillbehören varit för dyra.
                              Jämför man t.ex. priserna på fisk i Tyskland så är de oftast dyrare än i Sverige för motsvarande storlek och kvalité och detta trots att marknaden är så oehört mycket större där och att transporterna inom landet (som kostar en hel del) är betydligt billigare. När jag hade mitt grossistföretag i Tyskland så hade jag inoom 10 mils avstånd likla många affärer som sålde fisk som det finns i hela Sverige.

Varför det är dyrare i Stockholm än i Göteborg vet jag inte - men allt är väl dyrare i Stockholm än i Göteborg så de gäller ju inte bara fisk. Kanske beror det på att kostnaderna är i högre i Stockholm (högre hyror, högre löner etc.)
                              Kanske beror det på att nollåttorna är smartare affärsmän och försöker konkurrera med annat priserna - vad vet jag

Kommentar

• Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

Ursprungligen postat av endymion
                                En sak som som inte någon tagit upp är marknadsföring. Jag ger mig tusan på att om det skulle komma ett akvariefisk program i ex. TV4+ (kanske med namnet Fina fisken ) där man förklarar varför man håller ciklider istället för sällskapsfisk skulle försäljningen mångdubblas.
                                säkert men tyvär brukar inte media vara så intreserad av dom lite mera udda djuren. förutom nu när någon orm rymmer och dom vill förbjuda. Nu tror jag ju inte att dom är lika negativa mot akvariehobbyn,

Kommentar

Arbetssätt...