vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

Ursprungligen postat av Robin
    Jag har inte hängt med nu det senaste men tycker ni att svensk fisk är dyr? Det är väl ändå liv vi pratar om..
    Vi pratar väl om lite olika intressanta saker i denna tråd, men den ska ju handla om, "Sveriges bästa odlare". Å då blir det intressant att veta vad andra odlare gör som sägs vara bra t.o.m. bättre.

Att jag ville ha lite mer detaljer/argument från Kjell F. om de Asiatiska odlarna beror sig av att han berömmer dem ibland. Vad gör de som inte Svenska, (icke asiatiska) odlare gör?

Patrik, det där med en eller två arter, kommer jag ihåg att jag läst också. Men det svarar ju egentligen inte på min fundering om deras fiskhållning kan sägas vara avsevärt mycket bättre, eller?
    Jag har inte rest i Asien själv, heller inte läst någon längre artikel om de Asiatiska odlarna. Jag är nyfiken helt enkelt.
    Senast redigerad av Havs; 26 February 2007, 10:28.
    Min zoon

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Finn smånga bra odlare personligen tycker jag Mattias och Robert på diskusfisk.se står i en klass för sig tror ni mig inte se på www.diskusfisk.se Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av tezz
        Altså måste man odla i den utstreckningen att behöva exportera till hela världen för att det ska funka
        Vad har det med duktighet att göra
        Därför går det ej i sverige pga höga el priser höga löner + frakt men däremot i tailand med låga el priser låga löner + frakt
        Och man kringår dom svenska grossisterna vilket är den största kostnaden som gör svensk fisk för dyr
        Bara för att ta några exempel - varje dag säljs det säkert 500 neontetror och 50 Ancistrus enbart i Göteborg - så bara i Göteborg så finns det säkert en marknad på 150.000 neoner och 15.000 Ancistrus i Göteborg. Många affärer söker verkligen efter svenskodlat och tar man halva marknaden i Göteborg på ovanstående fiskar (ev. kompletterat med en art till) så innebär det att man kan leva på sin odling.

Som Patrik skrev - genom att koncentrera sin odling så kan man maximera sin odling genom att man blir väldigt duktig på det man gör.
        Genom att ha sin odling i en extra väl isolerad lokal kan man få ner elkostnaderna till en mycket låg nivå.
        Fraktkostnaden är mycket låg om man väljer att odla fisk som det är mycket stor efterfrågan på - vilka man kan sälja relativt lokalt.

Den största orsaken till att svenskodlad fisk är dyr är att man inte odlar kommersiellt.

Kommentar

• tezz
          Användare
          • February 2006
          • 1069

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Bara för att ta några exempel - varje dag säljs det säkert 500 neontetror och 50 Ancistrus enbart i Göteborg - så bara i Göteborg så finns det säkert en marknad på 150.000 neoner och 15.000 Ancistrus i Göteborg. Många affärer söker verkligen efter svenskodlat och tar man halva marknaden i Göteborg på ovanstående fiskar (ev. kompletterat med en art till) så innebär det att man kan leva på sin odling.

Som Patrik skrev - genom att koncentrera sin odling så kan man maximera sin odling genom att man blir väldigt duktig på det man gör.
          Genom att ha sin odling i en extra väl isolerad lokal kan man få ner elkostnaderna till en mycket låg nivå.
          Fraktkostnaden är mycket låg om man väljer att odla fisk som det är mycket stor efterfrågan på - vilka man kan sälja relativt lokalt.

Den största orsaken till att svenskodlad fisk är dyr är att man inte odlar kommersiellt.
          ge dig någon gång hade det varit lönande skulle inte odlarna i sverige lagt ner sin verksamhet

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av HazelCR
            Vi pratar väl om lite olika intressanta saker i denna tråd, men den ska ju handla om, "Sveriges bästa odlare". Å då blir det intressant att veta vad andra odlare gör som sägs vara bra t.o.m. bättre.

Att jag ville ha lite mer detaljer/argument från Kjell F. om de Asiatiska odlarna beror sig av att han berömmer dem ibland. Vad gör de som inte Svenska, (icke asiatiska) odlare gör?

Patrik, det där med en eller två arter, kommer jag ihåg att jag läst också. Men det svarar ju egentligen inte på min fundering om deras fiskhållning kan sägas vara avsevärt mycket bättre, eller?
            Jag har inte rest i Asien själv, heller inte läst någon längre artikel om de Asiatiska odlarna. Jag är nyfiken helt enkelt.
            Nu är det väl som så odlarna där knappast släpper sina bästa tips om varför de är så framgångsrika - utan vad man direkt kan konstatera är att odlarna där som sagt koncenterar sig på få arter och att fiskarna håller väldigt hög kvalité.
            I Asien sker ju odlingen i flera led (som alla lever på det). Den exportör som svenska grossister köper av odlar oftast inte några fiskar alls själva utan köper in sina fiskar från ett antal "distributörer" som var och en har en region. Under sig har dessa sedan ett antal odlare som var och en kanske bara odlar 1-2 arter. Det är alltså minst 4 led (inkl. den svenske grossisten) och alla dessa skall försörja sig på det och man kan ju tycka att en svensk proffesionell odlare som säljer direkt till affärerna borde kunna konkurrera med de asiatiska. De asiatiska fiskarna försörjer ju 4 led + att frakten från Asien ökar fiskpriset därifrån med ca. 70-80%.

Skall förövrigt till Singapore i nästa vecka och har då bokat in mig på en farmrunda, men lär som sagt knappast få reda på deras bästa knep för hur man odlar fisk så framgångsrikt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

ge dig någon gång hade det varit lönande skulle inte odlarna i sverige lagt ner sin verksamhet
              Vilka proffesionella odlare har lagt ner sin verksamhet?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                OM du inte visste det Kjell så har Tyrone Lundström lagt ner sin odling för några år sedan finns säker fler,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

Vilka proffesionella odlare har lagt ner sin verksamhet?
                  Benny som hade Corydoras i karlskrona förvisso hade han problem med ryggen men såg heller ingen lönsamhet i att odla längre

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    OM du inte visste det Kjell så har Tyrone Lundström lagt ner sin odling för några år sedan finns säker fler,Mvh Ann-Mari
                    Tyrone var väl främst grossist och sedan hittade han ju för övrigt ett annat gebit som var betydligt lönsammare och i en behagligare miljö.
                    Så visst går det att leva på det - men det är ett slitjobb i en tuff miljö - så behagligare och mer inkomstbringande sysselsättningar finns garanterat.
                    Om jag inte minns helt fel (pratade lite med Tyrone på Riksstämman) så hade han väl också börjat odla lite igen.

Det lär ju också gå riktigt bra för Thomas Jansson (inte säker på stavningen) och han utökar ju och anställer fler till sin odling i Stockholm.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Benny som hade Corydoras i karlskrona förvisso hade han problem med ryggen men såg heller ingen lönsamhet i att odla längre
                      Han höll ju på i många år och det är lite underligt att hans odling har tappat i lönsamhet eftersom ju fiskpriserna i Asien har ökat, och fraktkostnaderna därifrån har ökat rejält (mer än fördubblats) så han borde kunna sälja sina fiskar bra mycket dyrare idag än bara för några år sedan.
                      Så orsaken till att han inte han lyckats är ju lite svårt för mig att spekulera i - det är ju som jag skrev ovan ett hårt jobb där det går riktigt bra för vissa, medan andra inte lyckas. Men detta gäller väl för många arbeten.

Kommentar

• tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

Han höll ju på i många år och det är lite underligt att hans odling har tappat i lönsamhet eftersom ju fiskpriserna i Asien har ökat, och fraktkostnaderna därifrån har ökat rejält (mer än fördubblats) så han borde kunna sälja sina fiskar bra mycket dyrare idag än bara för några år sedan.
                        Så orsaken till att han inte han lyckats är ju lite svårt för mig att spekulera i - det är ju som jag skrev ovan ett hårt jobb där det går riktigt bra för vissa, medan andra inte lyckas. Men detta gäller väl för många arbeten.
                        Så du tror att det blir billigare att frakta fisk från 20-30 odlingar till en akvariebutik än en frakt från tailand
                        alltså hur många neontetror tror du en handlare tar åt gången
                        alltså får du beställa från en grossit och det kostar minst det dubbla
                        Dom handlarna jag känner köper ej sin fisk från tailand för att odlarna där är duktiga utan för att det inte äns kostar hälften så mycket

Kommentar

• Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

ni tror inte att det tar ut lite varandra det här med att dom asiatiska priserna har stigit + fraktkostnaden har ökat. mot att elpriset har stigit här i sverige? så det kanske blir +- 0 mot för hur det var tidigare? fast det är klart i en ordentlig odlings lokal bör man ändå kunna hålla nere elkostnaderna ganska mycket mot för en hobby odlare.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Jag tycker att man bör stödja lokala odlare i första hand det blir billigare,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Nä Anmari det blir inte billigare.
                              En Mbuna från Tjekien kostar 2-4 kr. Billigare än så blir det aldrig.
                              Att däremot stödja sin lokala affär blir billigare i längden men det är enhelt annan sak.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• tezz
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1069

En sak till är att i sverige måste du ha värme till karen som kostar en hel del
                                Men det behövs ej i tailand

Kommentar

Arbetssätt...